۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

واکنش شهردار منطقه22 به سه تذکر شورایی‌ها/ کم‌کاری سازمان بازنشستگی شهرداری تهران و توقع بالای اوقاف!

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۰۲
کد خبر: 436605
واکنش شهردار منطقه22 به سه تذکر شورایی‌ها/ کم‌کاری سازمان بازنشستگی شهرداری تهران و توقع بالای اوقاف!

شهردار منطقه 22 تهران نسبت به سه تذکر اعضای شورای شهر درباره حصارکشی در اطراف یک باغ موقوفی، انباشت زباله در قسمت غربی چیتگر و کمبود امکانات در شهرک مروارید توضیحاتی ارائه داد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ روز گذشته سه تن از اعضای شورای شهر تهران درباره اتفاقاتی که در منطقه 22 تهران افتاده است، تذکر دادند. اولین تذکر را شهربانو امانی درباره وضعیت نامناسب ضلع غربی دریاچه داد و گفت که مواجهه با انباشت زباله ها و استشمام بوی متعفن در ضلع غربی دریاچه، منظره‌ای نامناسب و شرم‌آورخلق کرده بود. محوطه‌ای خالی بین بوستان چیتگر و دریاچه شهدای خلیج فارس بدون مدیریت باقی مانده است و تنها با دیواره ای از فنس و توری حد فاصل این دو مجموعه گردشگری تفکیک شده است.

امانی گفته که؛ اعضای شورا و مدیران شهری بر موضوع اجرای مدیریت یکپارچه شهری تاکید داشته‌اند. ولی متاسفانه این موضوعِ حائز اهمیت در مجموعه شهرداری تهران که مدعی اجرای مدیریت یکپارچه شهری  به هیچ وجه رعایت نشده و نشانه ای از این ادعا در بدنه شهرداری دیده نمی شود.

در ادامه آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری ضمن انتقاد از حصارکشی‌های انجام شده از فضاهای سبز در منطقه 22 گفت که؛ لازم است از هر گونه اقدامات غیرمجاز جلوگیری و رسیدگی مستمر و حفظ فضاهای سبز به طور جدی پیگیری شود.

به گفته او پهنه فضای سبز و جنگلی موجود در منطقه 22 حد فاصل بزرگراه شهید خرازی و بلوار اردبیلی است. این پهنه دارای فضای جنگلکاری شده به وسعت 260 هزار متر مربع و حدود 16 هزار اصله درخت از سال 75 است.

میلانی با بیان اینکه براساس توافق صورت گرفته مالک صرفا مجاز به تعیین حدود با پروفایل‌های فلزی بوده است، تاکید کرد: در بازدیدها و بررسی‌های نظارتی مشخص شد بخش‌هایی از جنوب پلاک حصارکشی شده است و متاسفانه این موضوع ضمن مغایرت با مقررات، زمینه ساخت و ساز و از بین رفتن درختان شده و فعالیت‌های غیرمجاز را در پی خواهد داشت.

و در نهایت زهرا نژاد بهرام هم به وضعیت زیستی شهرک مروارید تذکر داد و گفت: شهرک مروارید نمونه بارز؛ مدیریت غیر کارشناسانه که حداقل ترین امکانات خدماتی در طراحی شهرک در نظر گرفته نشده است.ساختمان های ساخته شده پروانه ساخت ندارد.

مخالفت با ساخت و ساز در باغ وقفی

علی نوذرپور، شهردار منطقه 22 اما نسبت به این سه تذکر واکنش نشان داد و اعلام کرد که؛ هیچکدام متوجه عملکرد شهرداری منطقه نیست. او درباره حصارکشی زمین‌ها موقوفی منطقه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: این زمینی است که شهرداری در سال1389 از اوقاف بابت زمین‌هایی که برای دریاچه آزاد کرده و به شهرداری داده گرفته است و همان جا شهرداری تعهد کرد که برای ساخت حدود 5هزار واحد مسکونی، 40هزار متر مربع تجاری، 20هزار متر مربع اداری و 20هزار متر مربع خدماتی، پروانه بدهد.

او ادامه داد: توافق مورد نظر اوقاف این بود که بالای 21طبقه در اینجا بسازند و  با شهرداران قبلی نیز جلساتی برگزار کردند تا بعد از حصارکشی کار ساخت را آغاز کنند. وقتی این افراد برای صدور پروانه در دوره جدید به منطقه مراجعه کردند به دلیل آنکه ملک باغ است مخالفت کردیم.

نوذرپور با بیان اینکه در باغ نمی شود مجوز بلندمرتبه داد، اظهار کرد: ضمن این که ضوابط فعلی به بیش از 11طبقه اجازه نمی‌دهد و در طرح تفصیلی منطقه 22 که به زودی تصویب خواهد شد بندی آورده شده که اراضی بالای یک هکتار حتی اگر رأی غیر باغ بگیرند فقط می‌توانند به عنوان خدماتی مورد استفاده قرار بگیرند؛ به همین دلیل ما اجازه ساخت و ساز ندادیم.

شهردار منطقه 22 با بیان اینکه محصور بودن ملک در حد میله‌هایی است که حدود و صغور ملک مشخص شده، گفت: تعداد درختان و هرگونه گیاهی که در ملک وجود دارد شمارش و فیلم‌برداری زمینی و هوایی شده که اگر یک گونه کسر شود اوقاف باید پاسخ دهد. باغ مرتب آبیاری و هیچ درختی نه خشک شده و نه از بین رفته است.

او با اشاره آتش‌سوزی که در تیرماه سال 1396 در این باغ رخ داده است، گفت: در جنوب باغ یک آتش سوزی اتفاق افتاده و 80 درخت آسیب دیدند. غیر از حدود 20 اصله از درختان بقیه به زندگی بازگشتند. حتی همان 20 درخت را هم اجازه ندادیم بدون صورت جلسه قطع کنند. در نهایت می‌توان گفت در این باغ هیچ اتفاقی نیفتاده است.

تامین سرانه خدماتی شهرک مروارید پول می‌خواهد

شهردار منطقه 22 همچنین درباب وضعیت شهرک مروارید، نیز گفت: این شهرک در دوره مدیریت قبل شکل گرفته است و مربوط به تعاونی‌های مختلف 22گانه شهرداری است.شهرداری با تخفیفاتی زمین گرفته و تعداد 60 بلوک را ساخته است؛ یعنی 60بلوک مسکونی، 13بلوک خدماتی و 5بلوک تجاری است که بخشی از آنها ساخته شده و بخشی در حال ساخت است که همه مجوز و پروانه ساخت نیز دارند.

او با بیان اینکه اگر این شهرک پر شود حدود 30 هزار نفر جمعیت خواهد داشت، اضافه کرد: 15 بلوک در مرحله فونداسیون، 15 بلوک در مرحله اسکلت‌بندی، 4 بلوک در مرحله سفت‌کاری، 3 بلوک در مرحله نازک‌کاری و 9 بلوک در مرحله عملیاتی است. همچنین حدود 7 هزار و 500 واحد مسکونی نیز در بلوک‌های ساختمانی وجود دارد.  

نوذرپور گفت: در بازدیدی که عضو شورا از این محل داشتند تعجب کردند که چطور این مجوزها داده شده و چرا بلوک‌ها کنار همدیگر بدون رعایت فاصله مناسب ایجاد شده‌اند. در عین حال سرانه‌های مورد نیاز خدماتی نیز لحاظ نشده، شبکه معابرشان هنوز شکل نگرفته و جمعیت نیز درحال استقرار است.

شهردار منطقه 22 با بیان اینکه قاعدتا بایستی در اینجا هزینه‌های زیادی شود تا مشکلات این شهرک برطرف شوند، گفت: زیرسازی و آسفالت حدود 20میلیارد تومان هزینه دارد، این درحالی است که اعتباراتی که در این منطقه وجود دارد، بسیار ناچیز است. امسال هم اعتبار در نظر گرفته شده و در صورت تامین حدود 5 یا 6 درصد از این نیازها برطرف خواهد شد.

او با بیان اینکه عضو شورا معتقد است برخی از بلوک‌هایی که ساخته نشده جا‌به‌جا شوند، گفت: این بلوک‌ها مجوز دارند مگر این که شهرداری بتواند هزینه کند و در جاهای دیگری به ساخت آن‌ها مکان اختصاص دهد که ما استقبال می‌کنیم.

کار، کارِ سازمان بازنشستگی شهرداری تهران است

نوذرپور اما در واکنش به انباشت زباله در قسمت غربی چیتگر نیز گفت: انباشت زباله مربوط به جنوب دریاچه است و نه پارک. این اتفاق در محدوده منطقه ما نیست  و دریاچه و حدودی از آن در اختیار سازمان بازنشستگی کارکنان شهرداری تهران از سال 1391 است و  برای این کار شرکتی هم دارند. اینکه سازمان رسیدگی نمی‌کند به منطقه ارتباطی ندارد و باید خودشان پاسخگو باشند.

شهردار منطقه 22 اضافه کرد: راجع به این که واگذاری درست بوده یا نه بحث است و از روز اول درباره این واگذاری اعتراض داشتیم و گفتیم خوب نیست در دل این منطقه دور یک گوشه خط بکشید و به یک سازمان بدهید که آن سازمان هم یک سازمان تخصصی نیست و نمی‌تواند به طور حرفه‌ای و تخصصی مدیریت کند. در نهایت اما بحث‌های درون سازمانی است و باید آن را حل کنند.