۰ نفر

انتقاد به تاخیر در اجباری شدن ماسک در حمل و نقل عمومی

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۲۹
کد خبر: 436077
انتقاد به تاخیر در اجباری شدن ماسک در حمل و نقل عمومی

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه الزام شهروندان برای استفاده از ماسک در مترو دیر تصویب شد، گفت: مردم باید با فرهنگ بالای خود تلاش کنند تا مصوبه الزام به استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس به درستی اجرا شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اولین روز اجرای مصوبه الزام استفاده از ماسک در داخل مترو و خطوط اتوبوسرانی و نقاط مثبت و منفی اجرای این مصوبه گفت: پیشنهاد استفاده از ماسک مدت‌ها قبل از طرف شورا به ستاد ملی مقابله با کرونا داده شده بود.

وی افزود: نهایتا کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران این پیشنهاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مکتوب کرده و به  ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شد و خوشبختانه مورد تصویب قرار گرفت. البته گرچه تصویب و اجرای آن کمی دیر شد و به نظر ما باید از همان زمانی که طرح فاصله گذاری هوشمند آغاز شد، این طرح نیز به اجرا درمی‌آمد.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا به نظر شما شهرداری تهران سازوکار اجرای درست این مصوبه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد یا خیر، گفت: به هر تقدیر تعداد زیادی از افراد از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند و این موضوع امری درست است که شهرداری تهران شاید سازوکار کامل اجرا ، کنترل  و بازدارندگى و یا جریمه عدم اجراى این مصوبه را ندارد  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌و از آن قدرت بازدارندگی لازم برخوردار نباشد.

خداکرمی اضافه کرد: البته تمهیداتی اندیشیده شده است که در ورودی‌های مترو و ایستگاه‌های بی آر تی مسؤولان کنترل بلیت و ایستگاه از ورود افرادی که ماسک به چهره ندارند جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: در اینجا وظیفه رسانه‌ها، صدا و سیما و افراد مشهور فعال در حوزه فضای مجازی سنگین‌تر از گذشته است تا مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با فواید استفاده از ماسک و ضرورت اجرای درست این طرح آشنا کنند و به درست اجرا شدن این مصوبه کمک کنند.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در باره اثربخشی اجرای این طرح هم اظهار داشت: ما در جامعه با ناقلین بدون علامت کرونا ویروس  مواجه هستیم که یا علامت ندارند و یا حداقل علامت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند که باعث شده از بیماری خود آگاهی نداشته باشند و از آنجایی که این افراد در سطح جامعه تردد می‌کنند، برای بیمار نشدن سایرین استفاده از ماسک ضروری است و اجرای این مصوبه به جلوگیری از گسترش شیوع این بیماری کمک می‌کند.

خداکرمی گفت: شاید برخی بگویند ما توان تهیه ماسک نداریم و بخواهند از این موضوع برای عدم استفاده از ماسک استفاده کنند، در صورتی که امروز در کل دنیا مردم به استفاده از ماسک‌های دست‌ساز و خانگی روی آورده‌اند و حتی بسیاری از شرکت‌های مد بسته به نوع لباس و پوشش افراد ماسک طراحی کرده‌‌اند که این نشان می‌دهد ماسک‌های خانگی هم اثر کافی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که این که گفته می‌شود مردم می‌توانند در ورودی مترو یا اتوبوس رانی می‌توانند ماسک تهیه کنند این نگرانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد می‌کند که مبادا برای عده‌ای سودجو بستری برای فروش ماسک به قیمت بالاتر فراهم شود، در این باره چه راهکاری به ذهنتان می‌رسد گفت: به هر تقدیر شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و شرکت بهره برداری مترو تا جایی که مصوبات قانونی داریم، باید عرضه ماسک در ورودی‌های مترو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیریت کنند.

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: یک موضوعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گویم که فصل الخطاب نحوه اجرای این مصوبه باشد و آن هم این است که درستی اجرای این مصوبه و جلوگیری از برخی حواشی و سوءاستفاده‌ها همه به فرهنگ خوب مردم عزیزمان برمی‌گردد.

خداکرمی اضافه کرد: ما سال‌ها به فرهنگ غنی خود بالیده‌ایم و این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در عرصه‌های مختلف به رخ جهانیان کشیده‌ایم حالا نوبت آن رسیده است که در ادامه همه اقدامات فرهنگی انجام گرفته در این دو ماه اخیر بار دیگر هم برای اجرای هر چه بهتر این مصوبه از پیشینه فرهنگی خود استفاده کنیم.

وی افزود: ما در آموزه‌های فرهنگی خود این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به وفور می‌بینیم که اگر چیزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای خود نمی‌پسندی، برای دیگران هم نپسند، حالا که امروز موضوع شیوع بیماری کرونا مطرح است و ما دلمان نمی‌خواهد اعضای خانواده‌مان مبتلا شوند، باید با رعایت پروتکل‌های اجتماعی و پیشگیری اجازه ندهیم هموطنانمان هم به این ویروس مبتلا شوند.