۰ نفر

عضو شورای شهر تهران؛

مخالفت برخی از اعضای شورای شهر با انتصاب مناف هاشمی

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۳۹
کد خبر: 433546
مخالفت برخی از اعضای شورای شهر با انتصاب مناف هاشمی

عضو شورای شهر تهران گفت: شهردار مدعی و معتقد هستند، آقای مناف هاشمی هم در دوره‌ای که در وزارت ورزش بودند و هم در دوره‌ای که استاندار گلستان بودند در شاخص‌های عملکردی جزو افراد موفق بوده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، «سید حسن رسولی» عضو شورای شهر تهران در خصوص انتخاب یک مدیر برکنار شده به سمت معاون شهردار تهران گفت: بحث عزل و نصب‌ها در نظام مدیریتی کشور اعم از دولت و شهرداری‌ها فراتر از بازتاب‌های اداری، سازمانی و مدیریتی عکس العمل‌های اجتماعی و سیاسی به دنبال دارد.

او با اشاره به دیدگاه‌های مختلفی که در انتصاب مناف هاشمی به عنوان معاون شهردار وجود دارد، گفت: در مورد انتصاب مناف هاشمی نقطه‌نظرات مختلفی وجود دارد. آقای شهردار با توجه به اینکه مسئول اداره شهر هستند و در مقابل شورا پاسخگو،‌ طبیعتا باید اختیار انتخاب مدیران خود را داشته باشند، چرا که اگر شورا در حوزه اجرا و جابجایی‌های مدیریتی مداخله مستقیم کند‌، یکی از مهمترین اصول  مدیریت که تناسب اختیار و مسئولیت است،‌ مخدوش می‌شود و این مساله نابسامانی به همراه دارد، اما از آنجایی که شهردار منصوب شورا است،‌ در رده‌‌های بالای مدیریتی نظرات مشورتی اعضای شورای شهر را دریافت می‌کند.

رسولی ادامه داد: در این مورد خاص تعدادی از همکاران ما با این انتصاب مخالف بودند‌، چرا که مناف هاشمی استاندار معزول دولت آقای روحانی در زمان سیل گلستان است و نظر بر این است، شهردار با این اقدام برخلاف نظر و احساسات افکار عمومی نسبت به انتخاب یک مدیر ارشد معزول اقدام کرده‌اند.

او تصریح کرد: موافقان به این موضوع از زوایه دیگری نگاه می‌کنند؛ استدلال‌ آنها بر این مبنا است که مناف هاشمی از کادر رسمی و مدیران باسابقه شهرداری است که سلسله مراتب مدیریتی را به طور طبیعی طی کرده است.

رسولی با بیان اینکه در این زمینه اختیارات با شهردار است به گلایه‌هایی که از این انتصاب رخ داده اشاره کرد و گفت: البته عده‌ای از جمله من اظهارنظری نکردیم، چرا که اختیارات با شهردار است. موافقان این انتصاب علاوه بر اینکه معتقدند آقای هاشمی از درون خانواده شهرداری منصوب شده است،‌ قائل به این نکته هستند که آنچه در ماجرای سیل گلستان اتفاق افتاده است، اقدام همه جانبه و سنجیده نبوده است. نوع انتصابات مدیران ارشد شهرداری دارای چنین بازتاب‌هایی هست و این روزها نیز به ویژه از سوی اصلاح‌طلبان انتصاب‌ها و گلایه‌مندی‌های نسبتا شدیدی متوجه اعضای شورای شهر تهران شده است که چرا چنین اتفاقی افتاده است.آقای هاشمی قبل از اینکه چهره مطرح و تعیین‌کننده سیاسی باشد، یک شخصیت اجرائی و تکنوکرات شناخته می‌شود که هم با آقای قالیباف کار کرده و هم در دولت آقای روحانی معاون وزیر بوده و از منظر اصلاح‌طلبان استان گلستان و مازندران در زمره نیروهای اصلاح‌طلب هستند.

عضو شورای شهر تهران گفت: امیدوارم دلایلی که باعث شده است، آقای شهردار اقدام به این انتصاب کنند، عمدتا برخواسته از بنیه تجربی و مدیریتی و پیشینه مناف هاشمی باشد و همچنین امیدوارم در شرایط فعلی که مدیریت پایتخت متاثر از فضای اقتصادی پس از جریان ویروس کروناست، حضور ایشان در حوزه مدیریت اجرائی به سرعت آثار شاخص و امیدوار کننده‌ای داشته باشد که اثبات کند این انتصاب ضمن اینکه انتقادهایی را به دنبال داشته است‌، از جهاتی قابل دفاع است و شخصا منتظر هستم تا ببینم به لحاظ مدیریت و اجرائی چه اتفاقی خواهد افتاد.

رسولی اظهار داشت: شورای اسلامی شهر به لحاظ قانونی حق مداخله در امور را ندارد. قانونگذار دو وظیفه قانونی وضع مقررات و نظارت را بر عهده شورای شهر گذاشته است. چنانچه مقامات منصوب توسط آقای شهردار در عمل به وظایف قانونی خود دچار تخطی و کم‌کاری شوند،‌ براساس قانون باید مداخله کنیم.

او افزود: اما دوگانه‌‌ای وجود دارد که موافقان این انتصاب را جزو برگ‌های زرین دوره آقای حناچی می‌دانند‌، در حالی که مخالفان آن را یکی از خبط‌ آشکار شهردار می‌دانند.

رسولی با اشاره به توصیه‌ای که به شهردار در خصوص عدم انتصاب مناف هاشمی داشته، اظهار کرد: در مراحل قبل شخصا به ایشان توصیه کردم به لحاظ حساسیت افکار عمومی این کار انجام نشود بهتر است‌، اما در این مرحله در شورا سه نظر وجود داشت و استنباط شهردار این نبود که اکثریت شورا با این انتصاب مخالف هستند.

او در واکنش به اینکه محول کردن یک سمت مدیتی مهم به یک مدیر برکنار شده چگونه قابل توجیه است؟ گفت: اگر فرض کنیم برکناری صرفا به دلیل ناتوانی مدیریتی بوده،‌ حتما از این انتصاب نمی‌شود، دفاع کرد، اما آقای شهردار مدعی و معتقد هستند هم دوره‌ای که ایشان در وزارت ورزش بودند و هم در دوره‌ای که استاندار گلستان بودند در شاخص‌های عملکردی جزو افراد موفق بوده‌اند،‌ بنابراین آنچه محل تردید است و باعث این دو نگاه معارض شده،‌ همین نکته‌است که به آن اشاره کردید و خوب است مطبوعات نیز به آن بپردازند و گزارشی نسبت به دوره‌ای که ایشان استاندار گلستان بودند تهیه شود و با استانداران قبلی و فعلی مقایسه شود.

رسولی در ادامه گفت: استانداران مقامات محلی هستند،‌ اما جایگاه شهرداری تهران بازتاب ملی دارد. اگر این گزارش از طرف مقامات بی‌طرف به اثبات برسد که عزل ایشان به دلیل عدم احساس مسئولیت یا بی‌عرضگی بوده،‌ حتما این انتصاب باید مورد نکوهش قرار گیرد، اما اگر در داده‌های مربوط به نسبتی که به ایشان داده شده شک و تردید وجود داشته باشد در چنین شرایطی قطعا هم به لحاظ اخلاقی و هم به لحاظ مدیریتی و سازمانی مقامات ارشد باید ضمن روشنگری در افکار عمومی‌، از سرمایه‌های انسانی کشور دفاع کنند. این مساله‌ای است که به عنوان یک پرونده باید در دوره‌ای که ایشان استاندار گلستان بودند و در دوره‌ای که در وزارت ورزش بودند به آن ورود کرد.

او با بیان اینکه گزارشی از علت استعفا و یا برکناری مناف هاشمی در شورای شهر ارائه نشده، گفت: ما در شورای شهر گزارشی نداریم که علت استعفای ایشان آیا اثبات کم‌توانی بوده یا در یک شرایط بحرانی دولت و معاون اول رئیس جمهور تصمیم گرفتند که با هدف کاهش التیام مردم یک اقدام را انجام دهند.

او در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود شهردار در این باره ابتدا شفاف‌سازی می‌کردند و بعد در یک سمت مدیریتی او را به کار می‌گرفت؟ گفت: از آقای شهردار این مساله را بپرسید، چرا که افکار عمومی حساس است. هم ما به عنوان منتخب مردم متناسب با برداشت‌ها باید پاسخگو باشیم و هم بیشتر از ما آقای شهردار باید پاسخگو باشد.