۰ نفر

کاهش معنادار زباله گردی در تهران

۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۷:۰۴
کد خبر: 424560
کاهش معنادار زباله گردی در تهران

رئیس سازمان مشارکت های اجتماعی با اشاره به اینکه این مساله در قانون مسکوت مانده است، گفت: نمی توانیم وارد برخورد قهری با زباله گردها بشویم، چون ضابط قضایی نیستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سید مالک حسینی رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به توضیح آخرین وضعیت گودهای زباله گردی در حواشی تهران با توجه شیوع کرونا پرداخت و گفت: هرچند متولی اصلی مدیریت پسماندهای کرونایی و ساماندهی وضعیت تفکیک زباله در این ایام سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران است اما، از آنجایی که سازمان مشارکت‌های اجتماعی از سه ما پیش برای ساماندهی کودکان زباله گرد برنامه‌هایی را مدنظر قرار داده بود از جنبه‌های اجتماعی وارد این موضوع شدیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه بسیار خوبی برای ساماندهی کودکان زباله گرد مدنظر قرار داده‌ایم، گفت: اما متأسفانه شروع فعالیت‌های مان مقارن به شیوع کرونا شد.

کاهش معنادار زباله گردی در تهران

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران سه با بیان اینکه روز پیش برای بررسی آخرین وضعیت کودکان زباله گرد به گودهای زباله گردها در اطراف تهران به صورت داوطلبانه و نه تحت عنوان مسئولان شهرداری مراجعه کردیم ابراز داشت: در گفت وگو با مسئولان این گودها متوجه شدیم که ورود زباله به گودهای زباله گردی و گاراژها در حال کاهش است و مسئولان این گودها می‌گویند ورود شهرداری و نیروی انتظامی به این محل‌ها باعث این کاهش فعالیت بوده است.

وی ادامه داد: این گودها با توجه به شرایط به وجود آمده در حال تعطیل شدن هستند.

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی درباره اینکه آیا فعالیت‌های زباله گردها به صفر رسیده است پاسخ داد: خیر، هرچند کاهش معناداری با اخذ تصمیمات خوبی در این زمینه مساله ایجاد شده است اما چالشی که به وجود امده است در حال حاضر مراقبت از جان کودکان زباله گرد است. چون با کاهش فعالیت این افراد که روز مزد هستند امنیت غذاییشان به خطر افتاده است.

همکاری بهزیستی برای مراقبت از کودکان زباله گرد در بحران کرونا

وی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا احتمال انتقال آن به کودکان زباله گرد و خانواده‌های آنها وجود دارد گفت: از هفته آینده برای مراقبت از این کودمان با کمک دستگاه‌های مرتبط از جمله بهزیستی فعالیت‌هایی را آغاز خواهیم کرد.

حسینی از طرح معاینه بالینی و تأمین غذای گرم برای کودکان زباله گرد و خانواده‌های ساکن در کوره پزخانه ها خبرداد و اظهار داشت: سه روز پیش که به این محل‌ها مراجعه کردیم، ۲۵۰ نفر در اولین بازدید ما غربالگری شده‌اند و خوشبختانه موردی از ابتلا به کرونا در میان آنها دیده نشد اما به دلیل سو تغذیه مشکلات پوستی و کمبود ویتامین در میان بسیاری از آنها وجود دارد.

حسینی ممنوع کردن تفکیک زباله‌ها از مخازن و جرم انگاری این فعالیت از سوی دادستان را در این روزها مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: با وجود این اقدام خوب باید بگویم برخورد با زباله گردها نیازمند وجود ضابط قضائی است.

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: نیروهای شهربان شهرداری ضابط قضائی محسوب نمی‌شوند و نمی‌توانند با این افراد برخورد داشته باشند.

رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی با اشاره به اینکه این مساله در قانون مسکوت مانده است، خاطرنشان کرد: ورود دادستان به این مساله در شرایط بحرانی کرونا از جنبه عمومی بوده است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم وارد برخورد قهری با زباله گردها بشویم، چون ضابط قضائی نیستیم.