۰ نفر

انتقاد جدی به ساخت و ساز غیرقانونی در پلاسکو

۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۳۵
کد خبر: 421661
انتقاد جدی به ساخت و ساز غیرقانونی در پلاسکو

رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای از ساخت غیر مجاز ساختمان جدید پلاسکو انتقاد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، زهرا صدر اعظم نوری،رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی امروز شورا و در تذکری پیش از دستور گفت: نزدیک به 38 ماه از حادثه دردناک آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو می گذرد. حادثه ای که علاوه بر جان باختن آتش نشانان و شهروندان تهرانی، سبب از بین رفتن سرمایه های ملی و اقتصادی و غرور ملی گردید.

وی ادامه داد: ساختمانی که بارها توسط شهرداری تهران بابت عدم رعایت تمهیدات ایمن سازی به آن اخطار هایی داده شده و بارها به دلیل عدم توجه به قانون، رفع موارد جزیی ایمنی صورت نگرفت و منجر به واقع اسف بار شد.

نوری خاطرنشان کرد: مطابق با بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ها شهرداری موظف به صدور پروانه برای املاک شهر بوده و مدیریت شهری بیش از مالک این ملک به دنبال بازسازی دوباره این مجتمع می باشد. از این رو در تاریخ 26 شهریور 1397 مطابق با مصوبه کمیسیون ماده 5  و توافقنامه 22/2/1398 میزان سطح اشغال و طبقات این ساختمان به تصویب رسید.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: طبق همین مصوبه «فرایند تهیه طرح معماری به صورت ویژه با همکاری حوزه معاونت شهرسازی شهرداری تهران انجام گردد» همچنین مطابق با ماده 100 قانون شهرداری ها «مالکین اراضی و املاک واقع در محدودة شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند.»  اما شاهد این هستیم که با این ساختمان با سرعت  بسیار بالایی شاهد فرایند ساخت و ساز در این ملک می باشیم.

وی اضافه کرد: همچنین برخلاف ماده 33 نظام مهندسی، بدون انجام فرایند اخذ مهندسین ناظر نظام مهندسی، بدون هیچ گونه نظارت بر ساخت و ساز شاهد کارکرد چندین تاور کرین و انتقال قطعات بزرگ فولادی بر فراز آسمان شارع عام شهری می باشیم. کدام املاک در شهر تهران چنین امتیاز ویژه ای داشته که بدون اخذ پروانه چنین حجم ساخت و ساز با سرعت بالا انجام داده است.

صدر اعظم نوری گفت: آنچه مسلم است واقعه دردناک آتش سوزی و سقوط ساختمان پلاسکو به دلیل بی قانونی و عدم رعایت استانداردهای ساخت و ساز شهری رخ داد و آنچه امروز نیز در حال وقوع است نیز ادامه رویه بی قانونی و اتکا به قدرت و ثروت است.

وی ادامه داد: به همین خاطر خواستار طی شدن فرایند قانونی صدور پروانه برای این ملک و رعایت استاندارد های ایمنی و فنی صدور پروانه بوده و از شهرداری تهران خواستار برخورد قانونی با این ملک همچون تمامی املاک واقع در شهر تهران می باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: درخواست میکنم در جلسه فی مابین شهرداری تهران و تأمین پارکینگ بنیاد مستضعفان صدور پروانه، اخذ مهندسین ناظر، رعایت موارد ایمنی و سلامت کارگران شهروندان و مشاغلین و کسبه و عابران و خیابان، تأمین پارکینگ، اخذ استاندارد آتش نشانی نقشه های اجرایی به فوریت تعیین تکلیف گردد..

صدر اعظم نوری افزود: آن چه مسلم است مسئله پلاسکو و بازسازی آن یک مسئله ملی و دارای وجوه مختلف بوده که حل مساله و اخذ پروانه برای آن نیز نیازمند پیگیری و اهتمام جدی می باشد.