۰ نفر

ناهید خداکرمی در نشست خبری مجازی با خبرنگاران عنوان کرد؛

موافقت با غربالگری در ورودی‌های پایتخت/ کدام اعضای شورا تست کرونا دادند؟

۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۳۸
کد خبر: 420543
موافقت با غربالگری در ورودی‌های پایتخت/ کدام اعضای شورا تست کرونا دادند؟

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: پیشنهاد غربالگری ورودی های شهر تهران به تصویب رسیده و به زودی اجرایی می شود.

اقتصادآنلاین -فائزه مومنی ؛ ناهید خداکرمی در نشست خبری مجازی با رسانه ها در خصوص آخرین وضعیت اقدامات پیشگیرانه مدیریت شهری از کرونا ویروس گفت: قبل از اعلام ورود کرونا ویروس به ایران زمانی که در کمیسیون سلامت تبصره های بودجه مورد بررسی قرار می گرفت پیشنهاد دادم شهرداری بتواند برای محافظت از شهروندان در مواجهه با بیماری های واگیر هزینه کند و تاکید کردم در ردیف های کمک شهرداری به انجمن های مختلف انجمن علمی گروه پزشکی و نظام پزشکی قرار گیرند اما آن زمان پذیرش این پیشنهاد از سوی اعضا سخت بود و ضرورتی بر این کار ندیدند زیرا هر وقت اسمی از نظام پزشکی و پزشک می آید تصور این است که یک قشر پولدار هستند. در حالی که ما با فرد کار نداریم بلکه با سلامت طرف هستیم و کمک به انجمن ها می تواند در چنین مواقعی به کمک شهر و شهروندان بیاید.

وی ادامه داد: امیدوارم در بودجه شهرداری به بودجه سلامت که بودجه ای بسیار مهم است توجه و تقویت شود.

خداکرمی در ادامه با اشاره به اینکه از زمانی که اعلام شد دو مورد مشکوک بر اثر کرونا فوت شده اند کمیسیون سلامت در مشورت با رئیس کمیسیون حمل و نقل نامه ای به شهردار تهران ارسال کرد که به موضوع پیشگیری در خصوص کرونا ویروس در آن اشاره شده بود، گفت: در این نامه شش بند عملیاتی  از جمله تشکیل ستاد بحران در تهران و اقدامات لازم برای مکان های عمومی از جمله اتوبوس ها، مترو، ضدعفونی کردن فضاهای عمومی و تهیه محتواهای حفاظت شخصی و عمومی در سطح شهر پیش بینی شده بود که خوشبختانه این اقدام شهرداری با فوریت در هماهنگی با وزارت بهداشت این اقدامات را اجرایی کرد. اقدامات شهرداری در این خصوص تمرینی برای مدیریت یکپارچه شهری بود.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به تذکری که در صحن شورا در خصوص همکاری شهرداری با پلیس راه و سایر راه ها در خصوص غربالگری ورودی های سطح شهر تهران داده بود، گفت: این غربالگری ها می تواند از سرعت انتشار این ویروس در شهر بکاهد، با وجود آنکه این موضوع بر عهده شهرداری تهران نیست خوشبختانه این پیشنهاد در ستاد پیشگیری از کرونا مطرح و مصوب شده و به زودی کارهای عملیاتی آن انجام می شود. درباره محدودیت تردد از قم شخصا از هر مسئولی این موضوع را درخواست کردم اما به دلیل آنچه تعدد تصمیم گیری وجود دارد این موضوع امکان پذیر نشد و این مشکل مزمن تصمیم گیری ها در مواقع بحرانی است و در خصوص امور سلامتی وزارت بهداشت نمی تواند تنها تصمیم گیر باشد. در حالی که باید در سیاستگذاری های تخصصی متولی اصلی نهاد متخصص این امر باشد. همچنین روز سه شنبه شورا طی یک دو فوریتی به پیشنهاد رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و همکاری کمیسیون سلامت پیش بینی کرد اقدامات لازم از محل اعتبارات پیش بینی شده و مدیریت بحران هزینه شود. اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلا کارگران و کارکنان شهرداری از این ویروس تمهیدات لازم برای سامان سراها و ... انجام شود.

خداکرمی در پاسخ به پرسش سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مشاهده شده که افرادی ناگهان روی زمین می افتند شهروندان در مواجهه با این اتفاقات چه واکنشی انجام دهند، گفت: مشخص نیست این افراد به دلیل کرونا ویروس بیهوش شده باشند، بیمارانی که دچار کرونا ویروس هستند به سختی تنفس می کنند و شهروندان در مواجهه با این صحنه ها با 115 تماس بگیرند.

وی در خصوص نظارت بر میادین میوه و تره بار گفت: در شهرداری برای هر مکان دستورالعمل های خاص خود تهیه شده و میادین میوه و تره بار نیز دستورالعمل ویژه خود را دارند و در انتها و ابتدای هر شیفت موارد لازم از جمله ضدعفونی کردن رعایت می شود همچنین پیش بینی شده در ورودی به میادین تب مراجعه کنندگان چک شود. اما آنچه مهم است خود مردم هستند اگر علائمی در خصوص تب، سردرد، تنگی نفس و ترشح از بینی دارند حتما از دستکش و ماسک استفاده کنند و اگر می توانند از خانه خارج نشوند. مهمترین نکته رعایت کردن بهداشت فردی و رعایت اصول قرنطینه خانگی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری ماسک رایگان در اختیار مردم قرار خواهد داد، گفت: این در مسئولیت شهرداری تهران نیست هر چند افراد سالم نیاز به ماسک ندارند زیرا باکتری های در دهان هر فرد وجود دارد که اگر این ماسک طی دو ساعت تعویض نشود ممکن است باکتری های غیرفعال را درون ریه هدایت کرده و مشک دیگری را برای فرد به وجود آورد. همچنین نحوه توضیح این ماسک ها باید از طریق خانه های بهداشت و سلامت باشد زیرا اگر افرادی سر چهارراه این ماسک ها را توزیع کنند ممکن است خود عامل انتقال ویروس باشند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اقدامات شهرداری برای مقابله با ابتلای کودکان کار و خیابان و زباله گرد به این ویروس گفت: دستورالعمل هایی در خصوص کودکان زباله گرد قرار داده شده امیدواریم این موضوع به حداقل برسد و به نظر می رسد این موضوع مهار شده است اما در خصوص کودکانی که سر چهارراه هستند جمع آوری آنها با شهرداری نیست اما مدیریت شهری برای حفظ سلامتی آنها می تواند تمهیداتی با کمک سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و استانداری انجام دهد و دستورالعمل هایی را تهیه کند.

خداکرمی در ادامه این نشست خبری مجازی با اشاره به آمار بالای ابتلا کادر درمانی به این ویروس گفت: این موضوع نشان دهنده آن است افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند علائم بالینی شناخته شده ای نداشته و تشخیص آنفلوآنزا یا بیماری تنفسی داده شده است. ما مواردی را داشته ایم که یک خانواده به طور دسته جمعی به این ویروس مبتلا شده و بهبود پیدا کردند.  وظیفه رسانه ها در این مقطع آرامش بخشی به جامعه و پاسخ به سوالات و ابهامات آنهاست.

وی در پاسخ به پرسش سوال دیگری  در خصوص اینکه از اعضای شورای شهر چه افرادی تست کرونا دادند گفت: تنها آقای هاشمی چون ارتباط مستقیمی با شهردار منطقه 13 داشت و پس از 48 ساعت قرنطینه تست را انجام دادند که منفی بود و خانم دکتر فخاری که به دلیل سنگینی تنفس با مشورت من به بیمارستان مسیح دانشوری رفتند و پس از سه، چهار روز بستری شدن و دادن آزمایش های لازم تست هایشان منفی بود و به خانه بازگشتند. آقای مسجدجامعی و میلانی نیز به پیشنهاد ما دو هفته در خانه قرنطینه هستند.

خداکرمی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری برای قرنطینه شهر تصمیمی دارد یا خیر گفت: شهرداری و شورا هیچ اختیاری در این رابطه ندارند، شورا حتی نمی تواند در خصوص محدودیت عبور و مرور تصمیم گیری کند و در حوزه ترافیک تنها نقش تعیین عوارض دارد و شورای ترافیک است که در این خصوص تصمیم گیری می کند، هر چند موضوع قرنطینه و محدود سازی برای تهران نیازی نیست، تجربه چین نشان داده قرنطینه نمی تواند چندان موثر باشد چرا که اگر بود این بیماری به سایر نقاط جهان منتقل نمی شد. ما باید با آموزش های لازم بتوانیم حضور مردم در مراکزی که احتمال آلودگی بالاست را محدود کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه با وجود اینکه از هفته گذشته سیاست مدیریت شهری بر محدود سازی تجمعات در شهر تهران بوده اما شهرداری اقدام به برگزاری نمایشگاه اقلام نوروز در بوستان گفتگو کرده است، گفت: نمایشگاه بوستان گفتگو دیگر در اختیار معاونت خدمات شهرداری نیست و در اختیار روابط بین المللی شهرداری تهران است، احتمالا این برگزاری این نمایشگاه از قبل برنامه ریزی شده و احتمالا چون سرباز بوده تمهیداتی برای آن پیش بینی شده اما اطلاعات دقیقی از چرایی برگزاری این نمایشگاه و کم و کیف آن ندارم و باید اطلاعات بیشتری در خصوص آن کسب کنیم اما تمام تلاش ما در این مدت لغو و توقف اجتماعاتی بوده که در این ایام برگزار می شده است.

خداکرمی در ادامه اعلام کرد 20 هزار کیت تشخیص سریع از چین به کشور وارد خواهد شد و با ارسال این کیت های تشخیصی می توان زودتر افراد مبتلا به کرونا ویر وس را تشخیص داد اما همه شهروندان نیازی به مراجعه برای تشخیص ابتلا به کرونا ویروس را ندارند، گفت: باید این کیت های تشخیصی باید در اختیار بیمارانی قرار بگیرد که علائم بالینی این ویروس را دارند تا درمان شان سریع تر آغاز شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص برگزاری جلسات شورا به صورت مجازی یا لغو آن گفت: در همان روزهای اول موضوع تعطیلی جلسات شورا را مطرح کردم اما بیشتر اعضای شورا با آن مخالفت کردند، جلسات کمیسیون ها امکان برگزاری به صورت مجازی دارد و برخی از این جلسات به همین ترتیب برگزار می شود اما برخی اعضا اصرار  دارند که جلسات به صورت علنی باشد.

خداکرمی در پایان از اپیدمیلوژیست های کشور درخواست کرد الگوی شیوه انتشار این ویروس را رصد کنند زیرا به نظر می رسد الگوی دوره پنهان آن در کشور ما مقداری با چین و سایر نقاط دنیا متفاوت است.