۰ نفر

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

تشریح دلایل عدم سودآوری برج میلاد/ اگر بودجه تامین نشود، فرسوده شدن تجهیزات سازه‌ای، مشکل ایجاد می‌کند

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۳۸
کد خبر: 420098
تشریح دلایل عدم سودآوری برج میلاد/ اگر بودجه تامین نشود، فرسوده شدن تجهیزات سازه‌ای، مشکل ایجاد می‌کند

به گفته عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران؛ بدهی و تکمیل نشدن فازهای دیگر برج میلاد از دلایل عدم سودآوری این مجموعه است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ حجت نظری در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم سودآوری مجموعه برج میلاد به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: این برج زیان ده نیست و بر اساس گزارشی که مدیرعامل برج  چند روز پیش در کمیسیون فرهنگی اجتماعی ارائه کرد مشخص شد که در سال جاری بر اساس درآمدهایی که داشته‌اند توانسته اند هزینه‌هایشان را تامین کنند و با توجه به این که حتی یک ریال شهرداری در سال جاری به برج میلاد کمک نکرده نشان می‌دهد تراز مالی‌شان منفی نیست و حتی شاید بتوان گفت مثبت است.

او ادامه داد: اما در مورد برج دو نکته اساسی وجود دارد؛ نکته اول اینکه متاسفانه برج میلاد مثل دیگر پروژه های عمرانی دوران مدیریت شهری گذشته نیمه کاره افتتاح شد و فقط دو بخش از کل فازهای پیش بینی شده برج یکی ساختمان خود برج و دومی ساختمان مرکز همایش‌ها شروع به کار کرد.  تا همین امروز ساختمان اداری برج میلاد احداث نشده و به بهره برداری نرسیده و وضعیت گود کنار مرکز همایش‌ها را همه مشاهده می‌کنند.

نظری با بیان اینکه کل مجموعه برج باید تکمیل و راه‌اندازی می‌شد تا از از ابتدا سودآور باشد، اضافه کرد: اما وقتی این اتفاق نیفتاده، به طور طبیعی نمی‌توان انتظار سودآوری اولیه که پیش بینی شده را از برج میلاد داشت. در کنار آن باید هزینه های نگهداشت که بسیار بالاست را اضافه کرد. بسیاری از قطعاتی که در آنجا به کار رفته قطعاتی است که مشابه ایرانی ندارد و حتی اگر هم داشت در یک رده بودن یا نبودن کیفیت آن‌ها بازهم مشکل ایجاد می‌کرد.

این عضو شورا با بیان اینکه همه این مشکلات هزینه‌های نگهداشت را بالا می‌برد، اضافه کرد: مثلا پیش‌بینی می‌شود در شهربازی 20 وسیله بازی نصب شود و از این وسایل درآمد کسب کرد. وقتی ده وسیله بازی نصب می‌شود به طور طبیعی پیش بینی درآمد کمتر خواهد بود.

او ادامه داد: نکته دوم در مورد برج این است که برج میلاد از سال‌های گذشته و در دوره های قبل بدهی انباشته دارد. بدهی قابل توجهی که از چند دوره مدیریتی پیشین به ارث رسیده و شامل هزینه های برق، آب و پیمانکاران مختلف است و باید همه این بدهی‌ها تسویه شود.

نظری گفت: اگر شهرداری امروز می‌خواهد از برج میلاد درآمدزایی کند نیاز دارد هزینه‌هایی در آنجا انجام دهد که این هزینه‌ها شامل دو بخش می‌شود؛ یکی تکمیل فازهای اجرا نشده و ترمیم فازهای اجرا شده از منظر نگهداشت و دوم تسویه بدهی‌هایی که برج میلاد دارد.

نظری همچنین درباره صحت سنجی هزینه‌های انجام شده در برج میلاد طی سال‌ها گفت:  مدیریت برج این آمادگی را دارد که تمام اسناد و مدارک لازم را در اختیار شورای شهر بگذارد اما حتما شورا هم این آمادگی را دارد که در صورت عدم همکاری مجموعه اداری برج رأسا ورود کند و در قالب تحقیق و تفحص تمام اتفاقات گذشته را بررسی کند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به این پرسش که تامین نشدن تجهیزات سازه‌ای برج چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، گفت:  حتما اگر به موضوع تامین نبودن تجهیزات رسیدگی نشود مشکل ایجاد می‌کند و الان به شدت در تلاشیم که از طریق کمیسیون به برج میلاد کمک کنیم تا بتواند مشکلاتش را حل کند و بخش هایی که ضروری‌تر هستند را با اولویت برایشان هزینه کند. همچنین از برج خواستیم اولویت هزینه کردهای خود را برای ما ارسال کند تا بتوانیم برایش تعیین تکلیف کنیم.