۰ نفر

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

ارزش بودجه 99شهرداری معادل سال 85است/ فکر نمی‌کنم بودجه سال آتی شهرداری محقق شود!

۲۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۳۴
کد خبر: 416294
ارزش بودجه 99شهرداری معادل سال 85است/ فکر نمی‌کنم بودجه سال آتی شهرداری محقق شود!

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری تهران می‌گوید؛ ارزش 30هزار میلیاردی بودجه 99شهرداری تهران معادل ارزش بودجه سال 85است.

به گزارش اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمد سالاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با افزایش بودجه سال 99 نسبت به سال گذشته خود، می‌توان به امید به تحقق آن داشت یا نه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: معاونت برنامه ریزی و اداره کل بودجه شهرداری تهران بررسی انجام داده بود که طی آن مشخص شد بودجه سال 1399 که 30 هزار و 200 میلیارد تومان است با محاسبه تورم سنواتی که طی سال های گذشته وجود داشته و ارزش واقعی این رقم درمقایسه با بودجه های سال های گذشته، معادل ارزش بودجه سال 1385 است. 

او ادامه داد: به عبارتی بودجه سال 1399 به لحاظ ارزش واقعی که می توان خدمت ارائه داد یا پروژه عمرانی، کارهای نگهداشت و حقوق و مزایا پرداخت کرد با بودجه ای که شهرداری تهران در سال 1385 داشته برابری می کند. 

سالاری اضافه کرد: کسانی که مدعی‌اند شهرداری تهران بودجه انبساطی بسته، در اصل فقط عدد و رقم را می بینند. با توجه به نرخ تورمی که در این سال ها افزایش یافته هر سال ارزش پول نسبت به سال قبل در حال پایین آمدن است. باید ببینیم با این بودجه‌ای که شهرداری می بندد به چه میزان می‌تواند پروژه اجرا کند، خدمت ارائه دهد و حقوق و مزایا بپردازد. باید به این شکل بودجه را تحلیل کنیم نه این که صرفا تک بعدی بنگریم و عدد و رقم ها را مقایسه کنیم. 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه در سال 1398 مجموع بودجه با متمم‌اش 24 هزار و 100 میلیارد تومان شده است، اضافه کرد: تورم نقطه به نقطه در حال حاضر 42 درصد است، در صورتی که میزان افزایش اصل بودجه و متمم آن در سال 1399 نسبت به سال 1398 25درصد افزایش یافته و کمتر از نرخ تورم بوده و لذا انقباضی بسته شده است.

سالاری با تاکید بر این نکته که در تحقق کامل این عدد تردید دارم، گفت: متاسفانه درآمد حوزه سرمایه‌گذاری ما که بتواند منابع اعتباری را از محل سرمایه گذاری تامین کنند در سال گذشته صفر بوده اما امسال ناگهان برایش یک رقم 2 تا 3 هزار میلیاردی در نظر گرفته شده است.

 وی ادامه داد: شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی که در مقطعی از زمان یعنی حدود 12، 10 سال پیش توانست اعتبار قابل توجه چندین هزار میلیارد تومانی درآمد کسب کند، سال گذشته درآمدی نزدیک به صفر داشته و امسال به یکباره 750 میلیارد تومان درآمد برای این شرکت در نظر گرفته شده است.  هرچند به اعتقاد بنده شرکت توسعه مجتمع های ایستگاهی باید بتواند بیشتر از 750میلیارد تومان تامین سرمایه کند. 

سالاری با بیان اینکه سازمان سرمایه گذاری شرکت‌های مردمی در مقایسه با کلان شهرهای دیگر کارنامه بسیار منفی دارد و باید بتواند بخش قابل توجهی از منابع اعتباری از این حوزه تامین کند، گفت:  شهر تهران به عنوان پایتخت ظرفیت‌های بسیار بی نظیری دارد. باید این اعداد و ارقام را برایش بگذاریم و از مدیریت‌های زیرمجموعه و ظرفیت‌های شهرداری و شخص شهردار تهران بخواهیم این منابع را تامین کند. 

این عضو شورای شهر تهران گفت: فکر نمی کنم بودجه زیادی گذاشتند؛ مخصوصا در حال حاضر که در برنامه اولویت محورمان به یک اجماع نسبی رسیدیم. تصمیماتی که ما به عنوان اعضای شورا با آقای شهردار گرفتیم این است که بتوانیم در 20 ماه آینده این برنامه‌ها را به سرانجام برسانیم، پس قاعدتا بایستی بودجه را مقداری افزایش می‌دادند.