۰ نفر

تشریح جزئیات لایحه بودجه سال‌99 شهرداری تهران/ سهم47درصدی پروژه‌های عمرانی از بودجه

۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبر: 414116
تشریح جزئیات لایحه بودجه سال‌99 شهرداری تهران/ سهم47درصدی پروژه‌های عمرانی از بودجه

شهردار تهران جزئیات لایحه بودجه 30 هزار و 200 میلیاردی شهرداری تهران را تشریح کرد.

اقتصادآنلاین- فائزه مومنی؛ پیروز حناچی در جلسه علنی روز یکشنبه با تبریک ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امروز بودجه سال 99 شهرداری تهران را تقدیم شورا می کنیم که مطابق برنامه مصوب شورا، سقف بودجه و اولویت ها رعایت شده است.

وی با بیان اینکه بودجه سال 99 شهرداری تهران نسبت به سال 98، 24.9 درصد افزایش داشته، گفت: بودجه امسال 30 هزار و 200 میلیارد تومان است.

شهردار تهران تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصادی تلاش کردیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و حجم عظیم نقدینگی که برای اقتصاد تهدید است و برای شهر تهران فرصت را مدنظر قرار دهیم.

حناچی ادامه داد: سهم بودجه عمرانی از کل بودجه 47 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و همچنین منابع پایدار از 34 درصد به 37 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه 4 هزار و 447 میلیارد برای بازپرداخت دیون و بدهی ها در نظر گرفته شده است، گفت: بودجه تملک دارایی و سرمایه ای نیز 14 هزار و 300 میلیارد پیش بینی شده که نسبت به بودجه سال گذشته 43 درصد رشد داشته است.

شهردار تهران با بیان اینکه 109 پروژه در بودجه سال 99 پیش بینی شده است، گفت: اولویت پروژه ها، برنامه اولویت محور و تحقق پذیر شهر تهران است.

حناچی با بیان اینکه در بودجه سال 99 تأکید بر پروژه های محله محور شده است، گفت: در بودجه امسال برای حوزه حمل و نقل برای تکمیل خطوط 6 و 7، پروژه های آنتنی مترو، پایانه ها، 3 هزار و 420 میلیارد پیش بینی شده، برای خرید اتوبوس 500 میلیارد، 400 میلیارد برای ساخت پیاده راه سازی، 300 میلیارد برای تحقق خیابان کامل و 500 میلیارد برای آسفالت در سطح شهر پیش بینی شده است.

حناچی تصریح کرد: در حوزه شهرسازی و معماری و بازآفرینی شهر  15 پروژه پیش بینی شده که 855 میلیارد برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است که 5 میدان گاه شهری، تکمیل تالار شهر، باغ هنر و مسیر سبز زندگی گیشا، ساماندهی خیابان راه آهن تهران-تبریز بخشی از این پروژه هاست و 640 میلیارد تومان نیز برای حوزه شهر سازی پیش بینی شده است. همچنین 2 هزار میلیارد برای حوزه شهرسازی پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه اجتماعی 533 میلیارد تومان برای پروژه های مهم از جمله دو گرمخانه در دو پهنه جغرافیایی پیش بینی شده و از دیگر پروژه ها، تکمیل و تجهیز فنی و مهندسی برج میلاد، مرکز نمایشی آیینی صبا، ویژه برنامه های تهران 1400 پیش بینی شده است.

شهردار تهران ادامه داد: در حوزه خدمات شهری نیز 500 میلیارد برای توسعه بوستان ها از جمله بوستان جدید که از توافق پادگان 06 منتج شده، تکمیل بوستان نیمه کاره هرندی، فاز دو بوستان ولایت، بوستان چهار باغ، پیش بینی شده است.

وی افزود: همچنین برای تملک باغات محلی در مناطق فاقد فضای سبز کافی از جمله مناطق هفت، هشت، 10، 11 ، 12، 14، 16 و 17 ، 200 میلیارد پیش بینی شده است. همچنین برای مدیریت پسماند 100 میلیارد پیش بینی شده است. در حوزه ایمنی و مدیریت بحران برای خرید تجهیزات هزار میلیارد تومان و برای پایگاه های مدیریت بحران 76 میلیارد، برای سامانه های هشدار سریع سیل و زلزله و دکل های خودایستا و ارتباط امن 26 میلیارد، برای توسعه زیرساخت های هوشمندسازی 200 میلیارد و برای بازنشستگی بیش از 3هزار و 400 نفر، 790 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

به گفته شهردار تهران، 25 درصد برای افزایش حقوق و هزینه های پرسنل که این افزایش در شرکت ها و سازمان ها 10 درصد است، در بودجه نسبت به سال گذشته پیش بینی شده است.

حناچی افزود: در یک کلام 47 درصد بودجه امسال عمرانی، 38 درصد هزینه ای و 15 درصد تملک مالی است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در بودجه امسال به عنوان رویکرد مطرح است، استفاده از نیروهای متخصص و جوان است، به طور مثال و بعد از آتش سوزی حسن آباد، ما برای بازسازی آن، طرح جدید را به مسابقه گذاشتیم که از بین آن معماران جوانی پیدا می شوند که استعداد بالایی دارند اما برای ما ناشناخته هستند.

شهردار تهران تأکید کرد: در بودجه امسال بر پروژه های محلی که هزینه کمی دارند اما رضایتمندی بالا تأکید شده و این تجربه جدیدی برای شهر تهران است.

در ادامه محسن هاشمی پس از ارائه لایحه بودجه توسط شهردار تهران به شورای شهر تهران گفت: در لایحه بودجه سال ۹۹ بر برنامه اولویت محور و تحقق پذیر تأکید شده و از اعضا خواهش می‌کنم بررسی‌های خود را به گونه‌ای انجام دهند که اوایل اسفندماه این لایحه به صحن بیاید و از این تاریخ تا شش روز پیشنهادات خود را به کمیسیون تخصصی و کمیسیون برنامه و بودجه ارسال کرده تا بررسی پیشنهادات آغاز شود.

وی افزود: اگر پیشنهادی در کمیسیون تخصصی رأی نیاورد می‌تواند در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شود و اگر رأی نیاورد در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد اگر باز هم رأی لازم را کسب نکرد، در صحن مطرح شود. اما پیشنهاد جدیدی در صحن مطرح نخواهد شد.

وی از اعضاء درخواست کرد بررسی‌های خود را انجام دهند تا پس از بررسی نهایی در کمیسیون تلفیق هفته اول اسفندماه در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.

13

14

15

16

17

22

18

21

19

20