۰ نفر

بازسازی نخستین ساختمان بلند تهران؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۰۷
کد خبر: 411637
بازسازی نخستین ساختمان بلند تهران؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

30 دی‌ماه سال 95 ساختمان 17 طبقه پلاسکو فرو ریخت و علاوه بر خسارات جانی، ‌ضرر مالی بسیاری نیز برجای گذاشت. ۱۲۰۰ واحد در پلاسکو که ۵۶۰ واحد از آن فعال بودند؛ تخریب شد و بسیاری از کسبه این ساختمان دیگر نتوانستند به شرایط قبل بازگردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، بسیاری از کسبه ورشکست و حدود 3 هزار کارگر نیز بیکار شدند. در این مدت مسوولان وعده و وعید فراوان دادند از اعطای وام بدون بهره 300 میلیون تومانی تا عدم اخذ مالیات. محمد سعیدی کیا، رییس وقت بنیاد مستضعفان وعده داد ظرف دو سال پلاسکوی جدید را می‌سازد و آن را در اختیار کسبه قرار می‌دهد. از آن روز تاکنون سه سال گذشته است و هیچ کدام از وعده و وعیدها محقق نشد.

کسبه ساختمان پلاسکو بعد از گذشت سه سال هنوز سردرگم‌اند و از دست مسوولانی که درخواست‌هایشان را از یک سازمان به سازمان دیگر و از این نهاد به ارگان دیگر پاسکاری می‌کنند، درمانده شده‌اند.

عملیات ساخت پلاسکوی جدید تقریبا یک سال پس از این حادثه آغاز شد. سال 96 سعیدی کیا در اولین سالگرد تخریب پلاسکو گفت که عملیات ساخت پلاسکوی جدید در دهه فجر 96 کلنگ زنی می‌شود که این مورد انجام نشد و ورودی‌های ساختمان پلاسکو همچنان مسدود ماند تا اینکه سال گذشته بنیاد مستضعفان قول داد، همزمان با عید سعید فطر کلنگ ساخت پلاسکوی جدید را در محل ساختمان خراب شده آن بر زمین بکوبد. این کار انجام شد اما همزمان علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با نمایشی خواندن این کلنگ‌زنی گفت: «اگر در شرایطی که پروانه ساخت صادر نشده شروع به ساخت پروژه شود، به‌زودی شاهد توقف پروژه و رهاسازی آن همچون گود کنار برج میلاد خواهیم بود.» این اظهارنظر اعطا که برای او هزینه‌ساز بود، سبب شد عده‌ای از کسبه پلاسکو تصور کنند که این سخنان بر خلاف منافع آنها است و بر همین اساس این عضو شورای شهر تهران مورد اعتراضات شدید خود قرار دادند. در زمان ریاست سعیدی‌کیا بر بنیاد مستضعفان ساخت پلاسکو چندان پیش نرفت و بنیاد موفق به کسب پروانه ساخت نشد.

  تغییر رییس بنیاد مستضعفان

31 تیرماه سال جاری سعیدی‌کیا جای خود را پرویز فتاح داد و کسبه پلاسکو اندکی امیدوار شدند مگر گشایشی در کار آنها ایجاد شود. دراین مدت اسکلت طبقه هفتم نصب شد یعنی پنج طبقه منفی و 2 طبقه روی زمین. فتاح دو ماه پیش در جریان بازدید از روند ساخت پلاسکو گفته بود: «از این پس کار ساخت پلاسکو سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد و تمام سفارشات مربوط به ستون‌ها و تیرهای اسکلت داده شده و تا پایان بهمن‌ماه کل اسکلت پلاسکو یعنی کل 20 طبقه ساخته و نصب خواهد شد.»

اما فعالیت‌های فتاح باعث نشد تا ساخت پلاسکو روی روال بیفتد و مدتی است که شهرداری به دلیل نداشتن جواز، روند ساخت و ساز این پروژه را متوقف کرده است.زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای شهر شرط ساخت پلاسکو را اخذ مجوز از سوی بنیاد مستضعفان می‌داند.او در این باره گفت: بنیاد مستضعفان به عنوان مالک پلاسکو باید نقشه‌های ساختمانی که می‌خواهد احداث کند را به شهرداری تحویل دهد تا فرآیند صدور پروانه ساخت آغاز شود.

به گفته او، مسائل پلاسکو در پیچیدگی توافقات بدون سند و مدرک ماند و هر چند شهرداری در راستای ساخت پلاسکو به دلیل شهادت 16 نفر از آتش‌نشانان و همچنین حقوق مکتسبه کسبه مساعدت‌هایی داشت اما باید مراحل قانونی در مورد پلاسکو یا هر ساختمان دیگری لحاظ شود. او با بیان اینکه توافقات بین شهردار قبلی منطقه 12 و استانداری انجام شده اما توافقات منجر به درخواست صدور مجوز ساخت نشد، گفت: متاسفانه در این روزها بحث پرداخت عوارض مطرح می‌شود. در حالی که مسائل مالی در این میان مطرح نیست و ما معتقدیم که باید بر اساس قانون این ساختمان به مانند هر ساختمان دیگری در تهران مجوز ساخت بگیرد و نقشه‌های آن به تایید برسد.شهرداری به مالک اجازه داد از آنجایی که احتمال فرونشست خیابان جمهوری به دلیل گود پلاسکو وجود داشت مالک اقدام به ایمن‌سازی کند که البته این بدین معنا نیست که درخواست مجوز صادر شده است و آنها می‌توانند ساختمان‌شان را بسازند. به گفته او ارتباط خوبی میان بنیاد مستضعفان و شهرداری برقرار است اما نمی‌دانیم که چه علتی سبب می‌شود که نقشه‌های ساختمان برای آغاز فرآیند صدور پروانه ساخت را ارایه نمی‌کند.

  بهانه مالی را  نمی‌پذیریم

البته پرویز فتاح در مراسم بزرگداشت حادثه پلاسکو عنوان کرد: کندی کار ساخت پلاسکو را به بهانه مالی نمی‌پذیریم اکنون نقشه‌های پلاسکو تحویل شهرداری شده و گمان می‌کنیم مسائل مطرح شده با شهرداری مربوط به پارکینگ و عوارض این ساختمان حتما با تعامل حل می‌شود البته همه باید سهم خود را ایفا کند.

اما صحبت‌های نماینده کسبه پلاسکو نیز با دلایلی که نژادبهرام عنوان می‌کند، متفاوت است.به گفته علیرضا تهرانی شهرداری به دنبال اخذ عوارض چندصد میلیارد تومانی از بنیاد است.

او در این باره گفت: درحالی که کمیسیون ماده 5 می‌گوید پلاسکو معاف از عوارض چندصد میلیارد تومانی است اما شهرداری امروز این موضوع را مطالبه می‌کند، از آنجایی که بنیاد مستضعفان هم از این پروژه منتفع نمی‌شود انگیزه‌ای برای رفع این مسائل مالی ندارد. علیرضا تهرانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره روند احداث ساختمان پلاسکو پس از گذشت 3 سال از این حادثه اظهار کرد: در مقطعی نهادهای شهری به دلیل نبود جواز جلوی کار را گرفتند و امروز شهرداری در حالی مطالبه عوارض چند صد میلیاردی را دارد که اساسا طبق کمیسیون ماده 5 ساخت پلاسکو معاف از پرداخت عوارض است.

 او با بیان اینکه تمام مسوولان نهادهای درگیر در پروژه پلاسکو قول همکاری می‌دهند اما در عمل هیچ پیشرفتی نداریم، گفت: بنیاد مستضعفان قول داده است که سال 99 غرفه‌ها را به کسبه تحویل دهند، امیدواریم این وعده محقق شود چراکه ما کسبه پلاسکو دیگر توان تحمل بیش از این را در تاخیر اجرای پروژه نداریم و تاکنون صدها میلیون تومان خسارت را متحمل شدیم. 48 ماه برای اجرای این پروژه از هر جهت زمان مناسبی بود و نباید زمان بیشتری به طول بینجامد.

نماینده کسبه پلاسکو با تاکید بر اینکه کسبه در تلاش‌اند به منظور پیشرفت کار دیدارهایی با مسوولان داشته باشند، گفت: نگذاشتیم که عده‌ای مانع از ادامه روند کار شوند. تهرانی درباره دلیل طولانی شدن روند اخذ جواز برای اجرای کار تاکید کرد: بخشی از دلایل طولانی شدن این روند به دلیل مسائل مالی است. در ابتدا بحث برگزاری مسابقه برای انتخاب نقشه برتر مطرح شد که 5 ماه زمان برد و این مدت زمان طبیعی بود اما شاید بخشی از طولانی شدن روند اخذ جواز به دلیل اهمال بنیاد مستضعفان بوده است.  او ادامه داد: درحالی که کمیسیون ماده 5 می‌گوید پلاسکو معاف از عوارض چندصد میلیارد تومانی است اما شهرداری امروز این موضوع را مطالبه می‌کند و از آنجایی که بنیاد مستضعفان هم از این پروژه منتفع نمی‌شود انگیزه‌ای برای رفع این مسائل مالی ندارد. البته این ارقام برای بنیاد رقمی نیست و بنیاد صاحب شرکت‌های پیمانکاری، آهن، سیمان و تمام مصالح مورد نیاز است و توان حل این موضوعات و اجرای پروژه را دارد.

تهرانی افزود: ما در این ساختمان حقوق مکتسبه داریم و طبق قانون شهرداری این حق و حقوق باید رعایت شود اما اکنون این اتفاق نمی‌افتد. از ابتدا قرار بود بنیاد با هزینه خودش ساختمان را بسازد و نهادهای شهری هم به اجرای پروژه کمک کنند و به‌طور رایگان ساختمان در اختیار بهره‌برداران قرار دهند. نماینده کسبه پلاسکو درباره استقرار عده‌ای در پاساژ نور گفت: پاساژ نور یکسری ایرادات ماهیتی دارد چرا که مدیریت دولتی بر آن حاکم است. قبلا مالک این مجموعه دانشگاه امام صادق بوده و الان در اختیار 7 بانک است و مالکان انگیزه‌ای برای رونق این پاساژ ندارند. تهرانی با بیان اینکه کسبه فقط 10 میلیارد تومان هزینه جابه‌جایی به پاساژ نور به دلیل عدم هماهنگی‌ها پرداخت کردند، گفت: کسبه حتی توان پرداخت پول قبض برق پاساژ نور را ندارند اما برخلاف وعده‌هایی که داده شده مالیات سنگینی برای کسبه پلاسکو تعیین شده که واقعا این مسائل قابل هضم نیست.

  وعده‌ها محقق نشد

نماینده کسبه پلاسکو با بیان اینکه در حال حاضر کسبه پلاسکو هیچ تفاوتی با سایر کسبه ندارند و هیچ یک از وعده‌ها محقق نشده است، افزود: مدیران و مسوولان زیر قول‌هایشان زدند. سال 95 اعلام شد، کسبه از پرداخت معوقات مالیاتی معاف می‌شوند اما امروز با وجود صدها میلیون خسارت باید مالیات بر ارزش افزوده هم بپردازیم.

او با بیان اینکه مانند گوشت قربانی شده‌ایم و دایما در حال پاس کاری بین اداره‌ها هستیم، گفت: می‌گویند مدیرانی که به شما قول حمایت داده‌اند الان دیگر مسوولیتی ندارند اما این وعده‌ها از جایگاه حقوقی به ما داده شد و نه افراد حقیقی.

  پلاسکو باید مجوز ساخت دریافت کند

گفتنی است پیروز حناچی شهردار تهران نیز شامگاه دوشنبه در مراسم بزرگداشت حادثه پلاسکو در جمع خبرنگاران تاکید کرد که ساختمان پلاسکو باید مجوز ساخت دریافت کند.حناچی افزود: همه ساختمان‌های در حال ساخت باید پروانه ساخت بگیرند این ساختمان نیز باید برای گرفتن پروانه اقدامات لازم را انجام دهد و ایمنی را به خوبی رعایت کند.

شهردار تهران ادامه داد: ایمن‌سازی ساختمان پلاسکو در اولویت ما قرار دارد و ما برای ساخت این ساختمان با بنیاد مستضعفان همکاری‌های لازم را خواهیم داشت.