۰ نفر

رنجبریان خبر داد:

بدهی 5هزار میلیاردی دولت به حمل ونقل عمومی پایتخت

۲۸ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱
کد خبر: 410461
بدهی 5هزار میلیاردی دولت به حمل ونقل عمومی پایتخت

مدیر کل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با انتقاد از عدم تحقق سهم دولت در توسعه حمل ونقل عمومی شهر تهران تصریح کرد: دولت در سومین سال فعالیتش نیزهمانند سنوات گذشته کمک حداقلی به این مهم نداشته است .

به گزارش اقتصادآنلاین؛ «مسعود رنجبریان» با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی یکی از اصلی ترین مطالبات شهروندان است که دولت نیز باید در این خصوص همگام با شهرداری تهران در توسعه مترو قدم بردارد، تاکید کرد: متاسفانه نه دولت یازدهم و نه دولت دوازدهم همگام با شهرداری در توسعه حمل ونقل عمومی قدم برنداشته است.

مدیر کل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: در حالیکه که شهر تهران از لحاظ آلودگی هوا جزو آلوده ترین شهرهای جهان محسوب می شود بیش از پش به حمایت و کمک جهت تامین منابع برای توسعه حمل ونقل عمومی نیاز دارد، با این وجود میزان مطالبات شهرداری ازدولت طی دو سال و نیم گذشته به بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رنجبریان ادامه داد: یارانه بلیت حمل ونقل همگانی، احداث و تکمیل خطوط متروی تهران، توسعه ناوگان مترو و اتوبوسرانی، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و مصوبات مرتبط با شورای اقتصاد و سهم وجوه حاصل از جرایم رانندگی در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از جمله مواردی است که بر اساس مصوبات هیات وزیران دولت سهم عمده ای در حمل ونقل و ترافیک دارد . بر این اساس مجموع سهم قانونی دولت در تامین منابع مورد نیاز حمل ونقل درون شهری در چارچوب قوانین موضوعه، طی سال های 96، 97 و نیمه نخست98 حدود 5 هزار و 696 میلیارد تومان می شود که دولت محترم طی سالهای پیش گفته تنها 166 میلیارد تومان آن را پرداخت نموده است .

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: برابر قانون حمایت از سامانه های حمل ونقل ریلی شهری و حومه می بایست تامین 50 درصد هزینه های مطالعات و سرمایه گذاری ایجاد و احداث سامانه های ریلی درون شهری ( مترو ) توسط دولت تامین گردد این در حالیست که این مهم تاکنون محقق نشده است .

وی تصریح کرد: متاسفانه دولت دوازدهم در سومین سال فعالیتش برای توسعه خطوط اولویت دار متروی تهران صرفا مبلغ 650میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته که تاکنون ریالی از بودجه پرداخت نشده است.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل و ترافیک تصریح کرد: با در نظر گرفتن قوانین بالادستی مثل قانون حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و همچنین قانون حمایت از حمل و نقل ریلی مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات هیأت وزیران و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور انتظار مدیریت شهری از دولت محترم توجه جدی به تخصیص کامل اعتبارات برای توسعه متروی تهران و سامانه اتوبوسرانی شهر تهران در سال جاری و آینده می باشد و از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز توقع داریم که در تنظیم و تصویب بودجه سال آتی کل کشور در نظر داشته باشند برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران تنها راه ممکن اهتمام لازم به کمک های دولتی در خصوص توسعه مترو و اتوبوس های دارای استاندارد آلایندگی می باشد.