۰ نفر

ریسک پرتوهای مخابراتی دلیلی برای توقف تکنولوژی نیست

۲۵ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۴۹
کد خبر: 409890
ریسک پرتوهای مخابراتی دلیلی برای توقف تکنولوژی نیست

مدیرکل دفتر ایمنی تشعشع سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه به دلیل ریسک احتمالی پرتوها استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی یا نیروگاه‌های هسته‌ای متوقف نشده است، گفت: با این وجود ما تلاش می‌کنیم به خاطر همان احتمالات میزان پرتوگیری‌ها را کاهش دهیم.

اقتصادآنلاین- فائزه مومنی، عباس رحیمی خوش‌مکانی، مدیرکل دفتر ایمنی تشعشع سازمان انرژی اتمی در نشست بررسی عملکرد شرکت ارتباط مشترک شهر در زمینه ساماندهی دکل‌های مخابراتی با اشاره به اینکه دو نهاد رگولاتوری در حوزه انتشار امواج بیشترین وظیفه را دارند، گفت: این دو نهاد شامل سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات رادیویی می‌شوند. از ورود تجهیزات گرفته تا اعطای لیسانس و مجوز به اپراتورها بر عهده سازمان انرژی اتمی است.

مدیرکل دفتر ایمنی تشعشع سازمان انرژی اتمی افزود: تقریبا تمام اپراتورهای کشور تحت لیسانس ما هستند و انتهای تمامی شکایات مردم در این زمینه به ما می‌رسد.

وی با بیان اینکه موضوع تکنولوژی از پایه‌های اقتصاد، سیاست، امنیت و ... است، گفت: بنابراین ایجاد زیرساخت‌های تکنولوژی در کشور اهمیت بالایی دارد. ما علی‌رغم توجه به استانداردها تا جای ممکن اجازه افزایش پرتوگیری را در کشور نمی‌دهیم. اما آیا در دنیا به دلیل ریسک احتمالی پرتوها استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی یا نیروگاه‌های هسته‌ای متوقف شده‌اند؟ خیر، اما تلاش بر این است که پرتوگیری‌ها کاهش یابد که دلیل این امر همان احتمالات است.

خوش‌مکانی با اشاره به وضعیت آنتن‌ها در کشور گفت: اپراتورها خودشان هم نمی‌خواهند آنتن‌هایشان در سایه قرار گیرد؛ چراکه پوشش شبکه‌ایشان کمتر می‌شود. اما گاهی این تداخلاتی در این زمینه پیش می‌آید.

وی افزود: آنتن‌های کشور در زمان نصب شرایط مناسبی دارند؛ چراکه همه چیز به وسیله نرم‌افزارها رعایت می‌شود اما متاسفانه بعدها از سوی نهادهای دیگر مجوزهایی صادر می‌شود که منجر به ساخت و ساز می‌شود.

مدیرکل دفتر ایمنی تشعشع سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مشکلات حوزه زیرساخت را یک سازمان نمی‌تواند حل کند، اظهار داشت: همه سازمان‌های ذی‌ربط باید در این راستا تلاش کنند. بسیاری از موارد پیش آمده که در کنار آنتن ساخت و ساز صورت می‌گیرد و ما آنتن را از آنجا حذف می‌کنیم اما اینترنت و موبایل مختل می‌شود و همین موجب ایجاد مشکل می‌شود. امواج ترس ناخودآگاهی را در مردم ایجاد می‌کند و به همین علت با شکایاتی در زمینه سقط یا نظایر آن مواجه هستیم.