۰ نفر

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

2هزار بنای تاریخی در تهران ثبت میراث فرهنگی نیست/ تخریب گسترده بافت تاریخی اودلاجان

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۲۵
کد خبر: 407058
2هزار بنای تاریخی در تهران ثبت میراث فرهنگی نیست/ تخریب گسترده بافت تاریخی اودلاجان

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران گفت که؛ 2هزار بنای ارزشمند تاریخی در تهران وجود دارد که ثبت میراث فرهنگی نشده‌اند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ ابوالفتح شادمهری در پاسخ به پرسشی مبنی بر ضرورت وجود هماهنگی میان وزارت میراث فرهنگی و شهرداری تهران برای حفظ آثار تاریخی پایتخت به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: یکی از موضوعاتی که در مدیریت جدید خیلی مهم است اتخاذ نقطه نظر تمام دستگاه در تایید طرح‌ها است. 

او ادامه داد: برای مثال چند سال پیش برای بازار طرحی تهیه شد و به کمیسیون ماده پنج هم رفت اما درآنجا گفته شد که طرح باید نظر میراث فرهنگی را نیز داشته باشد که میراث اعلام کرد در جریان نیست و طرح با وجود صرف هزینه و وقت اجرایی نشد. 

شادمهری با بیان اینکه در حال حاضر به دنبال این هستیم که طرح ها را از طریق هماهنگی با سازمان‌های ذیربط تهیه کنیم، اضافه کرد: مثلا در میدان حسن آباد سازمان میراث فرهنگی مالک است و ما به عنوان دستگاه مدیریتی کمک کردیم. جاهایی که می توانستیم ورود کنیم ورود پیدا کردیم و جاهایی که سازمان میراث فرهنگی موظف بوده نظارت کند پای کار آمده و نظارتشان را انجام داده و کار در حال انجام است. 

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی 2 هزار و 252 هکتار مساحت بافت‌های تاریخی مصوب تهران است، اضافه کرد: محدوده این مصوبه منطبق بر حصار ناصری است که شمال آن خیابان انقلاب، شرق‌اش خیابان هفده شهریور، جنوب آن خیابان شوش و غرب‌اش خیابان کارگر است. 

شادمهری ادامه داد: شهر تهران حدود 360 تا 370 بنای ثبت شده دارد که میراث فرهنگی ملزم است آنها را نگهداری کند و ماهم کمک می کنیم تا برای این ابنیه‌ها گرفتاری به وجود نیاید. اما در عین حال حدود 2 هزار بنای ارزشمند داریم که  ثبت نشده اند و به دنبال این هستیم که آنها را حراست و نگهداری کنیم. 

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران با اشاره به این نکته که این 2هزار بناری ارزشمند در سامانه شهرسازی بارگذاری شده‌اند، تاکید کرد: اگر مالکی بنایی دارد که جزء بناهای ارزشمند است و درخواست تخریب یا بازسازی کند، از سازمان میراث فرهنگی استعلام می‌گیریم که آیا این بنا قابلیت تخریب یا بازسازی دارد یا نه. اگر داشته باشد اجازه تخریب یا نوسازی می گیرد و اگر نداشته باشد او را مجبور می‌کنیم بر اساس مصوبات میراث فرهنگی تغییر کاربری دهد. 

شادمهری با بیان اینکه در محدوده محله اودلاجان تخریب‌های زیادی در حوزه بناهای تاریخی و ارزشمند داشتیم، اضافه کرد: البته آمار دقیقی از میزان آثار و بناهای تخریب شده در سطح شهر تهران طی 40سال اخیر نداریم.