۰ نفر

15 درصد هزینه‌های ساخت و ساز غیر ساختمانی است!

۸ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۱۶
کد خبر: 405558
15 درصد هزینه‌های ساخت و ساز غیر ساختمانی است!

رییس سازمان نوسازی شهرداری تهران گفت:حدود 15% هزینه های ساخت و ساز در شهر تهران مربوط به هزینه های غیر ساختمانی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، کاوه حاجی علی اکبری در پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که با حضور وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران و سایر اعضا ستاد برگزار شد، به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اقدامات نوسازی پرداخت.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در این جلسه با بیان این که موضوع نوسازی بافت های فرسوده یکی از رویکردهای محوری در برنامه 5 ساله سوم شهر تهران است، خاطرنشان کرد: براساس مروری بر سیاست های کلان کشور، سه محور اصلی توسعه محله ای، بازآفرینی عرصه های شهری غیر سکونتگاهی و اقدامات پشتیبان برای پیشبرد مأموریت های نوسازی شهری مشخص شده اند.

علی اکبری به فعالیت 59 دفتر توسعه محله ای در 20 منطقه و 184 محله پایتخت اشاره کرد و گفت: راه اندازی سامانه پیشخوان توسعه محلات به منظور پایش و رصد وضعیت محلات بر اساس شاخص های اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و حمکروایی شهری و تدوین برنامه های توسعه محله متناسب با ویژگی ها، ظرفیت ها و مسائل موجود در هر محله از جمله مهمترین اقداماتی است که به همت دفاتر توسعه محله ای انجام شده است.

وی با اشاره به تدوین 184 برنامه توسعه محله ای در شهر تهران، خاطرنشان کرد: تا به امروز 159 مورد از این برنامه ها به تصویب ستادهای بازآفرینی مناطق رسیده و با اتصال برنامه ها به سیستم بودجه بندی، در سال آینده هزار پروژه از پروژه های مشخص شده در برنامه های مذکور توسط شهرداری تهران به اجرا خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه ارائه گزارش در این جلسه به نقش تأثیرگذار سیاست های تشویقی نوسازی مسکن که از اویل دهه 80 به منظور تشویق و حمایت از نوسازی توسط ساکنان بافت های فرسوده اجرا شد اشاره و تصریح کرد: تا به امروز مسکن حدود 43% از عرصه بافت های فرسوده نوسازی شده، 44% از پارسل های موجود در بافت فرسوده اقدام به نوسازی نموده اند و 48% از نوسازی های انجام شده از طریق تجمیع پلاک ها اتفاق افتاده و میانگین مساحت پلاک ها به 2.8 رسیده است.

وی افزود: این نوسازی ها به واسطه اعطای حدود هزار میلیارد تومان تخفیف صدور پروانه توسط شهرداری و اعطای حدود 1650 میلیارد تومان تسهیلات توسط شبکه بانکی محقق شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به افزایش هزینه های ساخت و ساز در یکسال گذشته، عنوان کرد: سقف و وزن تسهیلات بانکی در حوزه عرضه از 24% به 18% کاهش پیدا کرده و درخواست ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران این است که در این حوزه تجدید نظری صورت پذیرد.

به گفته این مقام مسئول، حدود 15% هزینه های ساخت و ساز در شهر تهران مربوط به هزینه های غیر ساختمانی است که 8% آن در حوزه پروانه در بافت های فرسوده تخفیف داده می شود و می توان با پیش بینی تخیفیفات در سایر حوزه ها، میزان هزینه های بالاسری در ساخت و سازهای بافت های فرسوده را کاهش داد و با جذابیت بیشتری مواجه کرد.

علی اکبری در خصوص تسهیلاتی که برای خرید واحد مسکونی داده می شود، یادآور شد: این تسهیلات در خارج از بافت های فرسوده از 16% به زیر 13% و در بافت های فرسوده از 32% به 26% کاهش پیدا کرده است که ضروری است متناظر با تسهیلات سهم عرضه، برای تسهیلات سهم تقاضا نیز راهکارهای مناسب پیش بینی شود.

پیگیری موضوع تدقیق محدوده های فرسوده و اضافه شدن 830 هکتار جامانده از این محدوده ها، اعطای تسهیلات مقاوم سازی، تسهیلات مرمت و تحقق تخفیف در نظر گرفته شده در هزینه های مربوط به انشعابات در بافت های فرسوده از دیگر مواردی بود که از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در این جلسه مطرح و درخواست شد تا در ستاد ملی بازآفرینی پایدار مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که میانگین سرانه های خدماتی در بافت های فرسوده یک چهارم میانگین شهر است، از تعریف بیش از 70 پروژه تأمین خدمات و ارتقای کیفیت زندگی در بافت های فرسوده خبر داد و اظهار داشت: تا امروز 34 پروژه شامل ایجاد فضاهای باز شهری، فضاهای سبز، خدمات ورزشی، درمانی، پارکینگ های محله ای، ساماندهی معابر و ... با اعتبار بالغ بر 100 میلیارد تومان شروع شده و درخواست ما این است که از طرف دولت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای تأمین نقدینگی این پروژه ها بر اساس ماده 5 برنامه ملی اقدام شود تا در سال جاری به بهره برداری برسند.