۰ نفر

شهرداری بنایی بر اصلاح ساختار ندارد

۴ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۴۵
کد خبر: 404682
شهرداری بنایی بر اصلاح ساختار ندارد

دی ماه سال گذشته لایحه اصلاح ساختار در شورا تصویب شد. قرار شد شهرداری ظرف 6 ماه لایحه را ارائه کند تا تهران از چندپارگی مدیریتی نجات پیدا کند اما شهرداری تاکنون تعلل کرده و لایحه ای به شورا ارسال نکرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، درست یک سال پیش شورای اسلامی شهر تهران طرح کاهش معاونت‌های شهرداری‌ تهران  را با 10 رأی موافق و 9 رأی مخالف به تصویب رساند و قرار بود در ابتدای سال جاری این لایحه به شورا ارائه شود، اما هنوز این لایحه به شورا ارسال نشده است.

براساس این گزارش، شهرداری تهران شامل 9 معاونت هماهنگی و امور مناطق، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، فنی و عمران، مالی و اقتصاد شهر، برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی است و در حال حاضر شهرداری تهران دو معاونت منابع انسانی و برنامه‌ریزی را با هم ادغام کرده و برای هر دو معاونت یک مسؤول انتخاب کرده است، البته حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی و سرپرست معاونت منابع انسانی شده و در این باره هم شورا نظر نداده است.

اعضای شورای شهر تهران تأکید داشتند که دو معاونت حمل و نقل ترافیک و فنی عمران هم باید با هم ادغام شوند، اما مسؤولین شهری معتقدند که نباید این امر رخ دهد.

اصلاح ساختار و کاهش هزینه ها

شورای شهری‌ها معتقد بودند که اصلاح ساختار و کاهش معاونت‌ها باعث کاهش هزینه‌ها در شهرداری تهران می‌شود که البته ابراهیم شیخ معاون توسعه منابع انسانی وقت شهرداری تهران این موضوع را رد کرد و گفت: تغییر ساختار نمی‌تواند کاهش هزینه‌ها را به همراه داشته باشد، اما چابک‌سازی برای شهرداری مناسب است. 

البته شیخ در همان زمان هم گفت که کاهش معاونت‌ها از 9 به 6 معاونت عدول به اجراست و به لحاظ حقوقی با مشکل همراه است، لذا باید ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد.

بعد از روی کار آمدن مدیریت جدید شهری، در شهریور 96 اعضای شورای شهر بارها اعلام کردند که بدنه شهرداری چاق شده و نیروهای زیادی جذب سازمان شده‌اند و همین امر باعث بروز مشکلاتی در شهرداری تهران شد.

در نتیجه اعضای شورا تأکید بر چابک‌سازی و ادغام سازمان‌های غیرضرور را در دستورکار کمیسیون‌ها قرار دادند و قرار شد که معاونت‌ها و سازمان‌هایی که کار موازی انجام می‌دهند در هم ادغام شوند. 

بهار آروین عضو شورای شهر تهران معتقد است که شهرداری یک سازمان اجرایی است و نمی‌توان انتظار داشت اگر مصوب شود که سه سازمان یا معاونت حذف شود، از فردا بتوان آن را اجرایی کرد و این اقدام نیازمند یک کار مطالعاتی و پخته است.

وعده ای که باز محقق نشد/پاییز تمام شد

یک سال از تصویب لایحه شورای اسلامی شهر تهران می‌گذرد. حامد مظاهریان معاون شهردار تهران در آبان 98 خبر داد که لایحه اصلاح ساختار شهرداری در آذرماه به شورای شهر تهران ارائه می‌شود. آذر تمام شد اما لایحه‌ای به شورا نیامد. 

لایحه ای که هنوز به شورا نیامده است/اصلاح ساختار سخت است

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: هنوز لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه خیلی زمان گذشته است، گفت: قرار بود در آذر این لایحه را ارسال کنند، ولی هنوز نیامده است، البته این را هم بگویم که اصلاح ساختار سخت است. 

رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص حذف معاونت امور مناطق گفت: البته قرار بود این معاونت حذف شود.

قصوری که پذیرفتنی نیست

تأخیر در اصلاح ساختار شهرداری تهران صدای برخی از اعضای شورای شهر را درآورد تا جایی که سیدحسن رسولی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: قصور شهرداری در تأخیر ارسال لایحه اصلاح ساختار سازمانی و کاهش حوزه معاونت شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: در عمل به این تکلیف، آبان ماه سال ٩٧ طرح «الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری از 9 سطح به حداکثر 6 سطح سازمانی و حذف پست‌های قائم‌مقام، جانشین و مشاور در تمام واحدهای ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» با 16 امضا تقدیم هیئت رئیسه شد و در نهایت در دی ماه طرح با عنوان "الزام شهرداری تهران به اصلاح ساختار سازمانی و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری و سازمان‌ها و شرکتهای تابعه و ساماندهی مجدد مناطق شهرداری تهران" در شورای اسلامی شهر تهران مصوب شد.

رسولی  اضافه کرد: بر اساس ماده واحده این طرح باید تا پایان خرداد سال ٩٨ این مطالبه محقق می‌شد که متأسفانه علی‌رغم گذشت بیش از 4.5 ماه از موعد قانونی مقرر و برقراری حداکثر هماهنگی فی‌مابین هنوز این وظیفه قانونی عملی نشده است.

نائب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با ابراز اینکه "سه بار درباره این موضوع به شهردار تهران در صحن تذکر داده‌ام و هر مرتبه اعلام کرده به‌زودی لایحه ارسال خواهد کرد"، گفت: نمی‌دانم علت تأخیر و تعلل چیست! قطعاً در صورت تداوم این قصور علی‌رغم ارادت شخصی به شهردار، در مقام استیفای حقوق شهروندان و عمل به وظیفه نمایندگی مردم به‌ناچار از سایر ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کنم.

اصلاح ساختار بر اساس برنامه 5 ساله

بحث تغییر ساختار شهرداری از زمان نجفی اولین شهردار اصلاح‌طلبان در دوره پنجم مطرح شد و همچنین شهرداران بعدی از جمله محمد افشانی هم پیگیر موضوع بودند. پیروز حناچی شهردار فعلی تهران هم این موضوع را پیگیری می‌کند. وی در این باره می‌گوید تأکید ما بر اجرای اصلاح ساختار براساس برنامه پنج ساله است.

حناچی بارها در خصوص عدم ارسال لایحه اصلاح ساختار شهرداری به شورا تذکر گرفته است. حسن رسولی یکی از تذکردهندگان به شهردار تهران در این باره بوده است. اما با وجود تذکرهای پی‌درپی هنوز لایحه اصلاح ساختار به شورا نرسیده است. 

کارها به کندی پیش می رود/نگرانی های وجود دارد

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: هنوز لایحه اصلاح ساختار به شورا نرسیده است. شنیده‌ایم که در شهرداری این کار را در دستور قرار داده است اما تغییر کار سختی است. 

وی با بیان اینکه بدنه شهرداری سنگین شده است، گفت: کارها به کندی پیش می‌رود، البته مسائل دیگری هم وجود دارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ساختار نیروی انسانی پیچیده و سنگین است، گفت:‌ در برخی از جاها بیش از نیاز نیرو گرفته شده است و البته نگرانی‌هایی در ردیف و پست‌ها هم وجود دارد. به همین دلیل مقاومت‌هایی در بدنه موجود است. 

وی با بیان اینکه به این دلایل کار به کندی پیش می‌رود، گفت: البته برخی از اعضای شورای شهر از جمله آقای رسولی پیگیر لایحه اصلاح ساختار هستند. 

دو سوم بودجه خرج حقوق و مزایا می شود

به گفته برخی از اعضای شورای شهر، دوسوم از بودجه مصوب شهرداری صرف هزینه حقوق و دستمزد پرسنل می‌شود و باید این هزینه به صورت صددرصد تخصیص یابد. 

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: شهرداری هنوز لایحه اصلاح ساختار را ارائه نکرده است.

وی با تأکید بر این موضوع که شاهد تورم نیروی انسانی در شهرداری هستیم، گفت: ساماندهی این موضوع در دستورکار است، چرا که مهمترین خواسته مردم کاهش هزینه‌های اداره شهر است. 

البته شهرداری تهران در بودجه سال 99 ردیفی را برای بازنشستگی خود خواسته و پیش از موعد تعیین کرده است. مظاهریان سرپرست منابع انسانی شهرداری تهران در این باره گفت: آمارهایی به روز از وضعیت نیروی انسانی می‌تواند راهنمایی خوبی در تصمیم‌گیری‌ها باشد. 

به گفته مظاهریان،‌ براساس مقررات استخدام کل کشور، افراد بنا به مسؤولیت تحصیلات و شغلی که در آن مشغول به خدمت هستند، یا دوره خدمتی که بین 30 تا 35 سال می‌توانند تقاضای بازنشستگی خود را ارائه کنند، البته بازنشستگی افراد مستلزم پرداخت پاداش پایان خدمت و هزینه‌های قانونی است.

به گفته مظاهریان در سال‌های اجرای برنامه توسعه شهر تهران با استفاده از روش‌های انگیزشی مانند بازنشستگی پیش از موعد، بازخرید، جابجایی به بخش‌های پیمانکاری و روش‌های دیگر تلاش می‌شود تا بخشی از نیروی انسانی شهرداری کاسته شود. 

براساس این گزارش، مدیران شهری مدام تأکید می‌کنند که بدنه شهرداری تهران چاق شده و همچنین نیروی مازاد  دارند، البته در پایان هر سال عده‌ای از نیروها را تعدیل می کنند، البته که مدیران نام‌های دیگری برای این کار خود می‌گذارند. قرار بود که سیستم شهرداری اصلاح شود، اما مدیران شهری تاکنون در این زمینه تعلل کرده و ماه‌ها از مهلت قانونی آنها برای ارسال لایحه می‌گذرد و هنوز خبری از اصلاح ساختار و تحویل آن به بهشت‌نشینان نیست.