۰ نفر

در صحن شورا مطرح شد؛

جلسه رییس شورا با رییس قوه قضایی درباره آلودگی هوا/ آخرین گزارش بوی نامطبوع پایتخت

۱ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۰۲
کد خبر: 403713
جلسه رییس شورا با رییس قوه قضایی درباره آلودگی هوا/ آخرین گزارش بوی نامطبوع پایتخت

رئیس شورای شهر تهران گفت: در جلسه صبح امروز شهردار و اعضای شورا در خصوص آلودگی هوا و بوی نامطبوع پایتخت، گزارش هایی ارائه شد.

اقتصادآنلاین- فائزه مومنی؛ محسن هاشمی در حاشیه جلسه صبح امروز شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات هم اندیشی با شهردار تهران گفت: دو موضوع آلودگی هوا و بوی نامطبوع تهران در این جلسه مطرح شد و شهردار تهران در خصوص آخرین وضعیت ریشه یابی بوی نامطبوع گزارشی را ارائه کرد.

وی افزود: براساس نموداری که روز 23 آذر از میزان گوگرد در شهر تهران نشان داده شد، مشخص شد در این روز میزان گوگرد در بالاترین سطح قرار دارد و پیک بزرگی را تجربه کرده است. تحلیلی در خصوص دلایل افزایش میزان گوگرد ارائه شد.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا، گزارش دیگری بود که در جلسه هم اندیشی ارائه شد، اظهار داشت: در این گزارش سهم هر دستگاه در آلودگی هوا مشخص شد و کمیسیون محیط زیست شورا نیز گزارشی مفصل در این خصوص ارائه کرد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه سهم خودروها در میزان آلاینده ها و ذرات 2.5 میکرون متفاوت است، خاطرنشان کرد: به طور مثال خودروهای سواری در تولید آلاینده ها 38 درصد، تاکسی 9 درصد، موتور سیکلت 21 درصد، سرویس ادارات 0.5درصد، اتوبوس ها 0.5درصد، کامیون ها 3.1 درصد، وانت ها 9.5 درصد، مینی بوس ها 0.8 درصد مشخص شده اما در ذرات 2.5میکرون خودروها 14 درصد، کامیون ها 16 درصد و سهم موتور سیکلت ها 10 درصد است.

همچنین در این جلسه مطرح شد وظیفه شهرداری در کاهش آلودگی هوا چیست.

هاشمی با اشاره به گزارش کمیسیون اصل 90 که در اردیبهشت ماه منتشر شده است، گفت: این گزارش جدیدی است که مشخص کرده سهم 9 دستگاه در کاهش آلودگی هوا چیست.

رئیس شورای شهر درخصوص دلایل افزایش گوگرد و نقش آن در افزایش بوی نامطبوع پایتخت تصریح کرد: مشخص شده کارخانه سیمان تهران در 150 روز اخیر از گاز مازوت استتفاده کرده که در افزایش گوگرد موثر است. آراد کوه نیز نقش کمرنگی داشته است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص متروی شهرک های اقماری نیز اظهار داشت: سال 86 که جمعیت شهرک های اقماری افزایش پیدا کرد، پیش بینی شد در طرح جامع حمل و نقل سرویس دهی ریلی به این شهرک ها پیش بینی شود. آن زمان تعداد این شهرک ها کمتر از 10 شهرک بود که در حال حاضر به 43 شهرک رسیده و جمعیت آن نیز به 6 میلیون رسیده. بنابراین باید با سرعت بیشتری خطوط اکسپرس تکمیل شود.

هاشمی در این خصوص توضیح داد: قطار ورامین کنار ریل خراسان قرار دارد که هنوز راه نیفتاده و اگر این دو ریل به پاکدشت، گرمسار سرویس دهی کند، مشکلات زیادی برطرف می شود. با پیگیری های شهردار اسلامشهر متروی این شهر که مدتها فعالیت های عمرانی اش متوقف شده بود، دوباره آغاز شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نامه رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل در خصوص کمک 2.5 میلیارد به پلیس راهور در خصوص مابه التفاوت نرخ بنزین گفت: من در جریان این نامه نیستم.

خبرنگاری به هاشمی گفت: اعلام شده با این نامه موافقت کردید که وی پاسخ داد: من این نامه را ندیدم و بهتر است از آقای علیخانی پیگیری کنید و خبرنگاران گفتند که صبح امروز علیخانی حاضر نشده در این خصوص با آنها گفتگو کند.

در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، دقایقی پس از آغاز جلسه شورا، صحن شورا را ترک و ریاست شورا را به ابراهیم امینی واگذار کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه چرا صحن شورا را ترک کرده است، گفت: جلسه ای در خصوص آلودگی هوا با آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه برگزار شده که قصد حضور در آن جلسه را دارم.