۰ نفر

فقط 12درصد سفرهای روزانه با مترو انجام می‌شود

۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۹:۰۰
کد خبر: 402797
فقط 12درصد سفرهای روزانه با مترو انجام می‌شود

شهردار تهران چندی پیش اعلام کرد که در 3 ماهه تابستان امسال، سرعت متوسط خودروها در محدوده طرح ترافیک 7 درصد کاهش و برعکس میزان استفاده از مترو 5.8 درصد افزایش یافته است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، بعد از افزایش نرخ سوخت، اما تمایل مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی موجب شد تا این رقم حتی به 11 درصد هم افزایش یابد. ظرفیت روزانه متروی تهران، 7 میلیون نفر مسافر گزارش شده، اما به علت کمبود واگن، روزانه کمتر از 2 میلیون مسافر با مترو جابه‌جا می‌شوند. این کمبود حدوداً 2هزار واگن اعلام می‌شود، شهرداری تهران در دو سال اخیر تلاش زیادی کرده تا این ظرفیت بیشتر شود، افزایش 50 درصدی تعداد کل قطارهای اعزامی از هزار و 500 در سال 96 به بیش از 2 هزار و 500 درحال حاضر، یک نمونه از این تلاش‌هاست. بهره‌برداری از ایستگاه مولوی در آذر ماه و اضافه شدن دو رام قطار به شبکه مترو از دیگر اتفاقاتی است که وعده آن از سوی مدیریت شهری داده شده است. هزینه تأمین هر رام قطار هم‌اکنون حدوداً 7 میلیون یورو تخمین زده می‌شود که در شرایط اقتصادی فعلی، وضعیت را برای شهرداری تهران سخت‌تر می‌کند. در همین زمینه علی امام، مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه به سؤالاتی پاسخ می‌دهد که نشان می‌دهد متروی تهران امروز در چه شرایطی قرار دارد.

‌ شبکه متروی پایتخت هم‌اکنون از نظر خط و ایستگاه دارای چه وضعیتی است؟

شبکه خطوط متروی تهران دارای7 خط به‌طول 237 کیلومتربا 124 ایستگاه است، درحال حاضر روزانه یک میلیون و 900 هزار نفر در پایتخت از مترو استفاده می‌کنند.

‌ با این توصیف می‌توان گفت که شبکه مترو طبق برنامه توسعه پیش رفته یا نه؟!

براساس آخرین برنامه یعنی طرح جامع ریلی شهر تهران که در سال 86 تصویب شد، باید خطوط متروی تهران دارای 8 خط عادی و 4 خط اکسپرس می‌شد و تا سال 1409 هم به پایان می‌رسید. اما سال 95، به علت عقب افتادگی برنامه، طرح جامع دوباره مورد بازنگری قرار گرفت و این موضوع دو سال زمان برد. بنابراین تعداد خطوط مترو در نهایت به 11 خط می‌رسد. یعنی خط 8، 9 و 11 و 2 خط اکسپرس علاوه بر این خطوط ساخته می‌شود. البته افق طرح هم به‌جای سال 1409 به 1420 خواهد رسید.

‌ هم‌اکنون مترو در حمل‌ونقل عمومی چه سهمی دارد؟

اگر بخواهیم براساس برنامه بگوییم، سهم جابه‌جایی مسافر براساس هر دو طرح باید 30 درصد باشد، به عبارتی میزان ترددها و سفرها در تهران طبق طرح بازنگری تا سال 1420 به 30 میلیون سفر شهری می‌رسد که باید 30 درصد آن با مترو انجام شود. اما الان از 18 میلیون سفر درون شهری فقط 12 درصدآن (از کل سفرهای روزانه) با مترو انجام می‌شود.

‌ براساس برنامه این یک میلیون و 900 هزار مسافر باید به چقدر برسد؟

دو میلیون و 300 تا 2میلیون و 500 هزار مسافر!

‌ آیا مشکل توسعه متروی تهران تنها منابع مالی است، برای رسیدن به این برنامه، به چه میزان اعتبار نیاز است؟

 هر کیلومتر مترو براساس نرم جهانی، 55 میلیون دلار در تهران هزینه دارد، این هزینه تمام شده با ناوگان، تجهیزات و ساختمان حساب شده است. الان 237کیلومتر ساخته‌ایم و اگر بخواهیم طبق برنامه پیش برویم باید به عدد 530 کیلومتر برسیم. براساس برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران که از امسال شروع شده، 47هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار طی 5 سال باید به شبکه مترو تزریق شده و تخصیص یابد.

‌ محل تخصیص این اعتبارات مشخص شده است؟

بله، خب بخشی که از بودجه مستقیم شهرداری است که امسال هزار و 968 میلیارد تومان بود. بخش دوم به انتشار اوراق مشارکت بستگی دارد که دولت در هر سال چقدر می‌خواهد اختصاص دهد، سومین مورد شرکت مجتمع ایستگاهی متروست که چند سال پیش تعطیل شده بود و دوباره از امسال فعال شده است و امید زیادی داریم که بخشی از منابع از این محل تأمین شود و در نهایت به‌دنبال سرمایه گذاری‌های خرد و کلان داخلی هستیم و هم‌اکنون نیز کارشناسان ما روی مدل‌های اقتصادی جدید مشغول مطالعه‌اند.

‌ در دولت تدبیر و امید طی این 6 سال، چه میزان هزینه به متروی تهران تزریق شده است؟

در بحث اوراق مشارکت در 2 سال اخیر، 2 هزار میلیارد تومان منابع جذب شده است. در سال 94، نیز هزار میلیارد تومان اختصاص یافت که در مجموع در این دولت به 3 هزار میلیارد تومان می‌رسد، جدا از اوراق مشارکت اما عمده منابع از طریق شهرداری تهران تخصیص یافته است.

‌ به غیر از اوراق مشارکت، دولت چقدر کمک کرده است؟

حدوداً 300 میلیارد تومان.اما اقدامی که در این دولت ارزشمند بود و لازم است که به آن سرعت دهند و تاکنون به تأخیر افتاده، بحث تأمین 2 هزار واگن است که هزار و50 واگن آن برای کلانشهر تهران پیش‌بینی شده است. دولت براساس ماده 58 قانون 5 ساله ششم توسعه کشور باید مناقصه 630 واگن از آن 2 هزار واگن را انجام می‌داد که الان یکسال است طول کشیده و هنوز هم ال سی باز نشده است.

‌ طبق برنامه چه زمانی باید انجام می‌شد؟

باید 2 هزار واگن تا سال 1400 به نتیجه برسد، اما چون زمان از دست رفته بعید می‌دانم، هزینه آن باید از طریق فاینانس تأمین شود. اما در مجموع اتفاق مثبتی است که در این دولت کلید خورده است.

‌ فاینانس چطور؟

در دولت‌های گذشته وجود داشت. اما الان به خاطر شرایطی که وجود دارد، امکانش نیست.

‌ بعد از بالا رفتن نرخ سوخت تعداد مسافران مترو چند درصد افزایش یافت؟

حدوداً 11 درصد و به عدد یک میلیون و 880 هزار مسافر روزانه رسید. اما پیش‌بینی می‌کنیم که تعداد مسافران بازهم افزایش یابد.

‌ در اینصورت مترو با چه کمبودهایی روبه‌رو است؟

ما حداقل هزار دستگاه واگن برای همین 7 خط فعال کم داریم تا بتوانیم سرفاصله حرکتی را بیشتر کاهش دهیم.

‌ دولت در این زمینه چطور می‌تواند به متروی تهران کمک کند؟

ما اول آبان ماه گزارش کاملی از وضعیت مترو را به‌هیأت دولت ارائه کردیم، در نهایت هم به این جمع‌بندی رسیدیم که درجهت تسویه بدهی سنگین شهرداری به شبکه بانکی که به‌صورت مستقیم 16هزار میلیارد تومان و با جرایم، به 21 هزار میلیارد تومان می‌رسد، راهکار قانونی پیدا کنیم. براین اساس مقرر شد تا در کمیسیون اقتصادی دولت این موضوع بررسی شده و با نظر مثبت حل شود. خوشبختانه رئیس جمهوری و معاون اول هم روی آن تأکید داشتند و ما دراین زمینه پیشنهاداتی ارائه کردیم.

‌ در این چند ماه باقی مانده تا پایان امسال، متروی تهران چقدر پیشرفت فیزیکی خواهد داشت؟

5 ایستگاه از خط 7 وارد مدار بهره‌برداری می‌شود. علاوه براین 3 مجموعه پست برق در خطوط 3 و 7 برای افزایش ظرفیت پایداری برق شبکه مترو اضافه می‌شود. ما در آذرماه، افتتاح ایستگاه مولوی را هم خواهیم داشت.