۰ نفر

افشین‌ حبیب‌زاده عنوان کرد:

برای تکمیل حمل و نقل ریلی 100میلیارد تومان اعتبار لازم است/ 35برنامه شورای اول در خصوص کاهش آلودگی هوا اجرا نشد

۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱
کد خبر: 402515
برای تکمیل حمل و نقل ریلی 100میلیارد تومان اعتبار لازم است/ 35برنامه شورای اول در خصوص کاهش آلودگی هوا اجرا نشد

در حاشیه جلسه شورای شهر تهران دو تن ازاعضای شورای شهر صحبت‌هایی را در جمع خبرنگاران مطرح کردند.

اقتصادآنلاین- فائزه مومنی ؛ افشین حبیب‌زاده در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه شورای شهر تهران با بیان اینکه 10 دستگاه در اجرای قانون هوای پاک دخیل هستند که یکی از آنها شهرداری تهران است، اظهار داشت: این به معنای آن است که شهرداری 10 درصد در کاهش آلودگی هوا وظیفه و نقش دارد که نقش اصلی شهرداری در این حوزه، در توسعه حمل و نقل عمومی متمرکز شده است.

 

وی با بیان اینکه برای تکمیل حمل و نقل ریلی در تهران، حدود 100 هزار میلیارد تومان بودجه لازم است درحالی‌که اعتبار سالیانه شهرداری‌ها حدود 18هزار میلیارد است و از این اعتبار، بخشی به حمل و نقل عمومی اختصاص دارد، گفت: در وضعیت و توان مالی کنونی، شهرداری در حوزه حمل و نقل عملکرد خوبی داشته است و باید برای توسعه و افزایش کیفیت، بودجه لازم در اختیار شهرداری قرار گیرد.

معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه 3000 واگن باید به ناوگان مترو اضافه شود، افزود: اعتبار لازم برای تهیه این 3000 واگن، 50هزار میلیارد است که 50هزار میلیارد دیگر برای سایر تجهیزات لازم است.

وی تأکید کرد: در صورت افزایش این میزان واگن به مترو، تعداد مسافران از دو میلیون نفر به هشت میلیون نفر افزایش خواهد داشت.

حبیب‌زاده با اشاره به افزایش گوگرد در هوای تهران گفت: گفته می‌شود میزان گوگرد در تهران تا 10 برابر افزایش یافته که نشان می‌دهد برخی از کارخانه‌ها از سوخت مازوت‌ استفاده می‌کنند که وزارت صمت باید با این‌گونه موارد مقابله کند. همچنین خودروها از استانداردهای لازم برخوردار نیستند که باز هم وزارت صمت در این حوزه مسئولیت دارد.

معاون نظارت شورای شهر تهران گفت: باید مشخص شود چند درصد قانون هوای پاک اجرایی شده و کدام نهادها و سازمان‌ها قوانین به تصویب رسیده در حوزه کاهش آلودگی هوا را اجرایی نکرده‌اند؟

وی اظهار امیدواری کرد که اعتبارات لازم در حوزه حمل و نقل عمومی فراهم شود تا به اهداف پیش‌بینی شده در حوزه حمل و نقل ریلی برسیم.

35 برنامه شورای اول در خصوص کاهش آلودگی هوا اجرا نشد

مرتضی الویری در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه شورای شهر تهران با بیان اینکه کشورهای مختلفی در دنیا با برنامه‌ریزی موفق شده‌اند در یک مقطع زمانی آلودگی هوای خود را مهار کنند، گفت: در تهران نیز برنامه‌های مختلفی برای کاهش آلودگی هوا تدوین شده است. در مقطعی در شورای اول، برنامه‌ای 10 ساله برای کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید و شورای اول 35 پروژه را در این حوزه تعریف کرد که این پروژه‌ها تاکنون اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، گفت: بسیاری از پروژه‌های این حوزه به دلیل عدم تحقق منابع مالی معطل مانده است.  

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین تأکید کرد: با مدیریت ترددها و سفرهای درون شهری می‌توان بر کاهش آلودگی هوا تأثیر گذاشت.

وی تکمیل و تجهیز خط 6 مترو را یکی از اقداماتی عنوان کرد که مدیریت شهری در حال انجام آن است و می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و مدیریت سفرها تأثیرگذار باشد.

الویری گفت: شهرداری اعلام کرده به طور متوسط ماهانه یک ایستگاه از این خط را به بهره‌برداری خواهد رساند.