۰ نفر

قانونی یا غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها؛ مسئله این است!

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۸
کد خبر: 401082
قانونی یا غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها؛ مسئله این است!

در مورد قانونی بودن شورایاری‌ها استدلال‌های حقوقی مختلفی وجود دارد که آخرین آنها استدلالی است که خانم جنیدی معاون محترم رئیس جمهور داشت و مبنای حقوقی این استدلال این است که تایید یک رویه در ادوار مختلف توسط مراجع رسمی مثل فرمانداری تهران میتواند مبنای قانونی بودن آن قرار گیرد و اساسا به قانون گذاری مجدد در سطح مجلس نیاز ندارد.

 این دفاع حقوقی بود که ایشان کردند و دفاع حقوقی خوبی است. یک استدلال حقوقی دیگر این است که چون برای شورایاری ها منابعی برای انتخابات از محل بودجه عمومی مصرف می شود به قانون گذاری نیازمند است و بیشتر سازمان بازرسی ایراد می گیرد. به عبارت دیگر چون انتخابات عمومی برگزار میشود مانند یک قانون بالادستی است. در این قضیه بحثهای حقوقی مفصلی وجود دارد ولی واقعیت مطلب این است که شورای عالی استانها در قالب یک تصویبنامه از طریق هیئت دولت در حال پیگیری است که برای کل کلان شهرها این کار را انجام خواهد داد. دو مسیر وجود دارد یکی مسیر  دولت و وزارت کشور و دیگری مسیر مجلس است. برای این قضیه باید محیط سیاست گذاری مناسب باشد ولی بر اساس تشخیصی که داده شده هنوز این محیط مساعد نیست؛ کما این که آقای کواکبیان نماینده محترم تهران در این زمینه تلاش کردند ولی رأی لازم را در مجلس به دست نیاوردند. باید محیط مساعد ایجاد شود، اقدام مورد نیاز صورت گیرد و در مراجع بالادستی مجلس باید گفتگو و اغنا صورت پذیرد. در تصویب نامه ای که شورای عالی استان ها پیگیری می کند موضوع از لحاظ حقوقی و قانونی در حال پیگیری می باشد.

انتخابات الکترونیک

مهمترین مزیت برگزاری الکترونیکی انتخابات شورایاریها سرعت و دقتی بوده که در شمارش و اعلام نتایج وجود داشت؛ پس از چهار ساعت در همه حوزه‌ها نتایج مشخص بود و با این کار تخلف در پای صندوق کاهش پیدا کرد. در تمام دنیا انتخابات الکترونیکی برگزار می شود. یک نگرانی که وجود داشت این بود که ممکن است در پای صندوق ها صف ایجاد شود؛ چون دفعه اول کار بود و رأی دهندگان و متصدیان در پای صندوق ها که کارکنان شهرداری بودند دفعه اولشان بود. در برخی از شعب برای این کار بعضی از صندوق ها را افزایش دادند. تجربه اول و عدم مأنوس بودن مجریان و رأی دهندگان می توانست مشکلاتی ایجاد کند؛ اما به نظر بنده مزایایش از مشکلاتش بیشتر بود. یکی از مشکلات این بود که فرایند طول بکشد و در شعبه هایی که تراکم جمعیت بالاست صف ایجاد شود. البته طول زمان انتخابات طوری بود که تا ساعت هشت شب تمدید شد و سعی کرد آن را کاهش دهد. حتما وزارت کشور گزارش هایی به لحاظ فرایند الکترونیک انتخابات تنظیم کرده است ولی چون به آنها دسترسی نداریم زیاد ورود نکردیم و چیزی که در عمل بود دیدیم. یکی از موضوعات مهم در انتخابات الکترونیکی دسترسی به  تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری است. تمام سخت افزار را پیمان کار وزارت کشور برگزار کرد و شهرداری همکاری خوبی از نظر لجستیکی داشت. در موضوع نرم افزاری فاوای شهرداری و وزارت ارتباطات تلاش هایی کردند تا بستر لازم فراهم شود. این دو شرط لازم است تا بتوان یک انتخابات الکترونیکی خوب برگزار کرد.

بودجه انتخابات

بودجه برگزاری انتخابات با بودجه لازم برای فعالیت های ستاد شورایاری متفاوت است. برای برگزاری انتخابات شورایاری شش میلیارد تومان تصویب کردیم و فرمانداری مساعدت کرد و انجام شد. اما بودجه‌ای که ستاد هماهنگی دارد، یک بخش قابل توجهش یارانه و کمکی است که به هر یک از محلات برای برگزاری جلسات و موارد روزمره می شود. فکر کنم در طول سال برای هر محله حدود دو یا سه میلیون تومان است. بخش دیگری از این بودجه برای کارهای امور جاری ستاد است و بخشی دیگر پژوهش و آموزش است. با توجه به فراگیری بخش آموزش باید بودجه کافی برای این بخش در نظر گرفته شود. در حال حاضر بودجه‌ای که شورای شهر برای ما در نظر گرفته برای فعالیت های ستاد شورایاری ها که کار هدایت و هماهنگی مجموعه را بر عهده دارد کفایت می کند. یارانه ها هنوز کفاف نمیدهد و در حد مختصری است. البته شورایاری ها خودگردان و متکی به خود هستند و داوطلبانه است. اما بحث هایی مطرح است تا مقداری تقویت شود ولی باید ببینیم سیاستهای شورا قبول میکند که افزایش یابد یا نه. شورایاری ها زیر نظر شورای شهر هستند. ولی بودجه ای که می گویید غیر از یارانه که رقم مختصری است، بودجه ای که برای ستاد شورایاری اختصاص پیدا می کند صرف آموزش، اطلاع رسانی و امور جاریه می شود.

*عضو شورای شهر تهران