۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انتشار بوی نامطبوع دوباره در تهران/ منبع بوی جدید بازهم نامعلوم!

۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۸:۴۹
کد خبر: 398904
انتشار بوی نامطبوع دوباره در تهران/ منبع بوی جدید بازهم نامعلوم!

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران می‌گوید منشا بوی نامطبوعی که امروز در هوای تهران منتشر شد هنوز مشخص نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بیش از یک سال قبل در شامگاه 12 دی بویی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر تهران به مشام شهروندان رسید.این بو حدود 3 الی 4 ساعت در مناطق مرکزی و شمالی شهر تهران استمشام شد و حتی برخی شهروندان در حوالی میدان شهدا این بو را استشمام کردند و به یک باره بو از بین رفت.

بلافاصله پس از آن محیط زیست استان تهران، محیط زیست شهرداری تهران، استانداری و برخی دستگاه‌های دیگر نسبت به انتشار این بوی نامطبوع واکنش نشان داده و بررسی‌هایی آغاز کردند تا اینکه سرانجام به طور دقیق منشا بو مشخص نشد.

هر چند برخی انتشار بو را به ماده مرکاپتان ربط دادند اما این نظریه هم خیلی دقیق و قطعی نبود.

حالا بعد از گذشت بیش از یک سال بار دیگر از ساعتی قبل بویی نامطبوع و کمی شبیه به بوی سال قبل در مناطق مرکزی شهر تهران به مشام می‌رسد.

عموما انتشار بو مقطعی و گذرا است

اصغر عطایی مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران درباره انتشار بوی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر تهران گفت: هنوز در خصوص انتشار بوی گزارشی به دست ما نرسیده است.

وی افزود در زمان انتشار بو و احیانا انتشار گازهای خطرناک، سازمان آتش نشانی شهر تهران دستگاه‌هایی دارد که می تواند نسبت به تشخیص بو اقدام کند.

عطایی گفت: البته گاهی بوی نامطبوع به دلیل فاضلاب است که مقطعی بوده و رفع می‌شود و جای نگرانی نخواهد بود.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران افزود: البته محیط زیست باید نسبت به شناسایی عامل انتشار بو بررسی‌هایی انجام دهد.

نمایندگی از دستگاه‌های مسؤول در استانداری مشغول بررسی هستند

 مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در حاشیه نشست تخصصی آب، فضای سبز و مدیریت شهری در جمع خبرنگاران در خصوص انتشار بوی نامطبوع در برخی مناطق شهر تهران گفت: بنده در استانداری تهران بودم که از انتشار بوی نامطبوع در برخی از مناطق شهر تهران باخبر شدم.

وی افزود: بلافاصله نمایندگانی از دستگاه‌های مسؤول نظیر سازمان پسماند، سازمان محیط زیست شهرداری تهران، آتش‌نشانی، به استانداری تهران رفته و مشغول بررسی موضوع شدند.

یزدانی گفت: بر اساس اعلام شهروندان این بو در مناطق 10، 11 و 2 استشمام شده است.

آغاز بررسی منشأ بوی نامطبوع در تهران از سوی محیط زیست شهرداری

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خصوص انتشار بوی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر تهران که از ساعتی پیش آغاز شده است گفت: از ساعتی قبل شکایت‌هایی در خصوص انتشار بوی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر تهران به اداره کل محیط زیست شهرداری تهران واصل شد.

وی افزود: متعاقب این شکایت‌ها گروه‌هایی از سوی اداره کل محیط زیست شهرداری تهران برای پیگیری موضوع و همچنین مشخص شدن منشأ بو، مسؤولیت پیدا کردند.

انصاری با بیان اینکه انتشار این بو در مناطق 17، 13، 2، 6، 9، 10 و 11 گزارش شده است، گفت: در حال حاضر مشغول بررسی علت انتشار این بو و پیدا کردن منشأ آن هستیم و به محض مشخص شدن علت آن به شهروندان در خصوص آن اطلاعات خواهیم داد.

وی ادامه داد: گروه‌های اعزامی با خود دستگاه‌هایی برای جمع‌آوری آثار بو به محل‌های انتشار بوی نامطبوع برده‌‌اند اما عموماً به دلیل فرار بودند بو و وزش باد، جمع‌آوری آثار بو کار سخت و تا حدودی ناممکن است.

شاید تغییرات آب و هوایی و وارونگی دما بوی نامطبوع ایجاد کرده است

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران درباره انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران که از عصر امروز آغاز شده است، گفت: این پدیده مصادف شده است با زمانی که سال گذشته چنین بویی در شهر تهران استشمام شد.

وی ادامه داد: این همزمانی و وجود پدیده اینورژن (وارونگی دما) می‌تواند این احتمال را قوت ببخشد که شاید به دلیل تغییرات آب و هوایی و وجود پدیده اینورژن یکسری از بوهای موجود در مناطق خارج از شهر تهران در این فصل از سال به داخل شهر آمده و از طریق شهروندان استشمام می‌شود.

خداکرمی گفت: قرار بود سازمان محیط زیست یک دستگاه سنجش میزان بو و تشخیص ترکیبات بو خریداری کند تا در چنین مواقعی به شناسایی دقیق منشأ بو کمک کند اما بر اساس آنچه که ما کسب اطلاع کردیم این اتفاق نیفتاده است.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: این را باید یادمان باشد که هر گاه بویی استشمام می‌شود 2 یا 3 منشأ قطعی می‌تواند داشته باشد که اولین آن وجود یک ماده شیمیایی در یک منطقه و رها شدن آن است، دومین موضوع سوزانده شدن شیء یا اشیاست که به واسطه سوختن آنها بو تولید می‌شود و در نهایت وجود فاضلاب که به خودی خود بو متصاعد می‌کند که در برخی از موارد که منشأ بو مواد شیمیایی است می‌تواند برای پوست و پس از استنشاق برای ریه‌ها خطرآفرین باشد.

وی گفت: البته هم بویی که سال گذشته متصاعد شد و هم بویی که امروز استشمام شده است بعید می‌رسد که خطری برای پوست و ریه شهروندان داشته باشد. 

خداکرمی بیان داشت: در حال حاضر یک ستادی در استانداری تهران فعال شده است که نمایندگان شهرداری تهران، محیط زیست و دستگاه‌های خدماتی در آن حضور دارند و در خصوص این بو و منشأ آن در حال بررسی‌های دقیق هستند.

انتقال بو به غرب و شمال غرب تهران

مطابق با بررسی ها به دلیل وزش باد، برخلاف ساعت‌های قبل که بو در مناطق مرکزی تهران استشمام می‌شد در حال حاضر ساکنان مناطق غربی و شمال غربی شهر تهران بوی نامطبوع را استشمام می‌کنند. 

قرار است هر گونه اطلاع‌رسانی در خصوص این موضوع از سوی استانداری تهران انجام پذیرد.

سنسورها فعلا چیزی نشان نمی‌دهد

اما رستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران هم در حاشیه برگزاری جلسه ای در استانداری تهران درباره تست‌های انجام شده گفت: تست‌هایی مانند آمونیاک و دی اکسید نیتروژن و چند ماده دیگر انجام می‌گیرد.

پارامترهای احتمال ایجاد کننده بو شبیه آمونیاک و گازهای عالی فرار هستند که البته دستگاه‌های ما در این نقطه هنوز چیزی را ثبت نکرده است.

وی افزود: البته همراه با این وسایل پرتابل به مناطق مختلف دیگری هم می‌رویم تا بررسی در سایر مناطق هم انجام گیرد.

رستگاری درخصوص اینکه سال گذشته بو را به مرکاپتان ربط می‌دادند امسال چطور نیز گفت: سال گذشته شاید مرکاپتان می‌توانست علت بروز بوی نامطبوع باشد اما امسال هنوز چیزی به ثبت نرسیده است که بتوان گفت عامل بوی نامطبوع همان بوده است.

توضیحات رستگاری معاون محیط زیست استان تهران درخصوص بررسی عوامل بروز بوی نامطبوع در تهران 

این بار هم بو آمد و رفت

تا این لحظه و پس از گذشت بیش از 4 ساعت از انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران و به خصوص مناطق مرکز و غربی تهران هنوز منشأ بو مشخص نشده است.

این اتفاق دقیقا مشابه همان اتفاقی است که سال گذشته افتاد و همه دستگاه‌ها به خط شده و به گفته خود تحقیقات انجام دادند اما نهایتا احتمال دادند که بوی نامطبوع ناشی از مرکاپتان بوده است.البته تا این لحظه هنوز پای مرکاپتان به پرونده انتشار بوی نامطبوع باز نشده است.