۰ نفر

یک کارشناس برنامه ریزی شهری در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

وقتی شهرداری هوای پاک به نام خودش می‌زند و هوای آلوده را گردن بقیه!

۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۷:۰۹
کد خبر: 398346
وقتی شهرداری هوای پاک به نام خودش می‌زند و هوای آلوده را گردن بقیه!

یک کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: وقتی هوا سالم است؛ شهرداری ناشی از اقدامات خود می‌داند و وقتی هوا آلوده است، آن را متوجه 20 نهاد و سازمان دیگر می‌داند.

به گزارش اقتصادآنلاین، شهرام جباری‌زادگان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سهم شهرداری تهران در آلودگی این روزهای هوا چیست به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بدون تردید، شهرداری تهران تنها مسئول آلودگی هوای تهران نیست اما اینکه وقتی هوا سالم است و مشکلی نیست، آن را تنها به اقدامات خودمان نسبت بدهیم اما وقتی هوا آلوده است، نام 20 نهاد را ردیف کنیم تا بگوییم آنها هم در ایجاد این شرایط سهیم هستند، منطقی نیست و اصولاً تقسیم‌بندی مقصران آلودگی هوا و سهم‌بندی میزان تقصیر آنها در چنین شرایطی جواب نمی‌دهد.

او ادامه داد: قطعاً در بحث آلودگی هوا دستگاه‌های مختلفی دست اندر کار هستند اما اگر از من بپرسید که سهم هر دستگاه چند درصد است به شما می‌گویم که شهرداری سهم صد درصدی، دولت سهم صد درصدی و نهادهای قانون‌گذار نیز سهم صدرصدی دارند. همه باید برای حل این معضل پای کار بیایند اما وقتی نمی‌آیند و تقصیر را گردن دیگری می‌اندازند، این مردم هستند که مصیبت‌های آلودگی هوا را متحمل می‌شوند. 

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: دولت بنزین را گران کرد اما حتی کلامی هم نگفت که بنا است از محل گرانی بنزین عددی به توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند. مدیران شهری هم که انگار با دولت تعارف دارند و پیگیر این موضوع نشدند. 

جباری‌زادگان با اشاره به ادعای افزایش 11 درصدی مسافران مترو ، گفت: اینکه می‌گویند مسافران مترو 11 درصد افزایش پیدا کرده است، باید ببینیم این آمار بر مبنای افزایش چند خط و ایستگاه و چه تعداد واگن و قطار بوده است یا با توجه به فشارهای اقتصادی است که مردم به این وسایل حمل و نقل عمومی رو می‌آورند و شرایط سخت آنها را تحمل می کنند. 

او در پایان تاکید کرد که؛ مدیران چشم به آسمان دوختند تا بارانی ببارد و وضعیت هوا مساعد شود و این در حالی است که آلودگی هوا روزانه آسیب‌های زیادی را متحمل سلامتی شهروندان می‌کند.