۰ نفر

تدوین لایحه‌ای درباره زیست‌شبانه در شهرداری تهران

۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۳
کد خبر: 398075
تدوین لایحه‌ای درباره زیست‌شبانه در شهرداری تهران

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران «شهر بیدار» -زیست شبانه- را یک ضرورت در دنیای امروز و زیست کلانشهرها خواند و گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم شهر بیدار به عنوان یک فرایند در حال شکل گیری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدحسین بوچانی در تشریح روند مطالعات انجام شده در حوزه تحقق زیست شبانه در تهران گفت: شهر بیدار در حقیقت به عنوان یک نیاز شهروندان به شکل بهمنی به راه افتاده و مقاومت در مقابل آن منجر به اتفاقات مناسب نخواهد بود و در حقیقت عدم درک خواسته و نیاز شهروندان قلمداد می شود.

وی افزود: باید به فضاها برای اجرای شهر بیدار فکر کنیم، بر همین اساس مطالعات انجام شده در مرکز مطالعات شهرداری و  شورای شهر تهران مبنای تدوین لایحه ای در شهرداری شده که مراحل نهایی خود را برای ارسال به شورا طی می کند.

وی ادامه داد: در این لایحه دو موضوع به جد مدنظر قرار گرفته نخست انکه مطالعات ما نشان می دهد شهر بیدار یک ضرورت است و اینکه شهرهای 24 ساعته منجر به شکوفایی اقتصادی و ارتقا بهره وری می شوند و سلامت شهر را به همراه دارند. از مسیر تحقق شهر 24 ساعته کنترل خشونت های شهر شکل می گیرد و رافع اسیب های اجتماعی فضاهای تاریک خواهد بود.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر لزوم تحقق شهر بیدار افزود: قطعا شهر بیدار الزاماتی دارد و مدیریت شهری باید تمام الزامات آن را رعایت کند برای مثال تحقق این امر باید در محورهایی انجام شود که دسترسی به حمل و نقل عمومی در آن میسر باشد باید در محورهایی به دنبال تحقق شهر بیدار باشیم که برای ما هزینه‌کرد سنگین نداشته و برای شهروندان نیز جذابیت لازم را داشته باشد ضمن آنکه حضور شهروندان در محور تعیین شده موجب سلب آسایش و آرامش شهروندان ساکن نشود.

بوچانی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط مرکز مطالعات شهر تهران و شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در دوره پنجم شورای شهر تهران مرکز مطالعات شهر تهران در مرکز مطالعات شورای شهر ادغام و به صورت یکپارچه شدند بر همین اساس ریاست شورای اسلامی شهر تهران هفت ماموریت را به مرکز مطالعات و برنامه ریزی دادند که این ماموریت ها شامل پشتیبانی از طرح ها، برنامه ریزی برای لوایحی که در دولت، مجلس و شورای عالی استانها در حال بررسی است، پشتیبانی از کمیسیون‌های شورا. بر همین اساس کارشناسان تخصصی ما در شورا هستند و در صحن شورا هم نماینده ما حضور دارد و تمام دیدگاه ها و نظرات خود را در مورد جزیی ترین مسائل شهر به شورا منعکس می کنیم.