۰ نفر

رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد:

‌اراده‌ای برای انتقال نمایشگاه تهران به شهر آفتاب نیست

۳ آذر ۱۳۹۸، ۸:۴۸
کد خبر: 396856
‌اراده‌ای برای انتقال نمایشگاه تهران به شهر آفتاب نیست

تهران هر سال، 200 روز نمایشگاه پرمخاطب را میزبانی می‌کند. نمایشگاه بین‌المللی تهران در خیابان سئول، پر مخاطب‌ترین نمایشگاه تهران محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، 14 سال پیش ترافیک کلافه کننده، ممتد و یکنواخت اطراف چمران، شورای شهر دوم را بر آن داشت تا با مصوبه‌ای بحث انتقال آن را به نمایشگاهی خارج از شهر تهران کلید بزند. نمایشگاه شهر آفتاب با مساحت 138 هکتار و هزینه‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان که در سال 95 افتتاح شد، قرار بود جایگزین این نمایشگاه شود. مطالعات میدانی سازمان‌های رسمی نشان می‌دهد که هزینه ترافیک بر شهروندان از نظر زمانی، 30 هزار میلیارد تومان است و هزینه‌های استهلاک خودرو و بنزین مازاد، چیزی در حدود 12 هزار میلیارد تومان تمام می‌شود، این اما جدا از میلیاردها تومان هزینه ای است که به‌صورت غیرمستقیم از ناحیه آلودگی هوا بر سلامت شهروندان تحمیل می‌شود.

آخرین خبرها از مذاکره دولت با مدیران شهری برای انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهر آفتاب حکایت دارد، آن‌طور که پیروزحناچی، شهردار تهران گفته موافقت دولت برای انتقال نمایشگاه‌های پر مخاطب را هم گرفته‌اند، اما نگاهی به سایت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نشان می‌دهد که در همین چند روز اخیر، 5 نمایشگاه بین‌المللی با حضور مقامات و مسئولان ذیربط افتتاح شده است. نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی؛ سومین نمایشگاه بین‌المللی محصولات پروتئینی و صنایع وابسته؛ ششمین نمایشگاه خشکبار، گیاهان دارویی، زعفران، فناوری، صنایع و خدمات وابسته؛ دوازدهمین جشنواره ارگانیک ایران و همچنین جشنواره ازدواج آسان از جمله این 5 نمایشگاه است. برخی معتقدند که بحث انتقال نمایشگاه تنها در زمانی جدی می‌شود که شاخص‌های آلایندگی به مرز ناسالم و هشدار می‌رسند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درباره آخرین اقدامات برای انتقال این نمایشگاه توضیح می‌دهد.

‌ با وجود آنکه همه اذعان دارند که برگزاری این نمایشگاه در منطقه سئول موجب ترافیک شدید می‌شود، چرا همچنان برخی نمایشگاه‌های پر مخاطب و حتی کم مخاطب در این نمایشگاه برگزار می‌شود؟ نظر شورا درباره برگزاری نمایشگاه‌ها در این منطقه چیست؟ اگر شورا مخالف است، چرا تاکنون اقدام جدی برای انتقال نمایشگاه‌ها انجام نداده است؟

نظر شورا همان نظر رئیس جمهوری و وزیرکشور است که معتقدند نباید در منطقه سئول و چمران، نمایشگاهی برگزارشود. همه رؤسای جمهور به اتفاق دستور داده‌اند تا این جابه‌جایی انجام شود. البته برخی از اصطلاح کم مخاطب یا پر مخاطب برای برگزاری نمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند. اما شرکت نمایشگاهی، دولتی است و با توجه به اینکه پرسنل، امکانات و قرارداد دارد، برهمین اساس سعی می‌کنند نمایشگاه‌ها را حتی الامکان در این نقطه از شهر برگزار کنند، چون حقوق می‌خواهند و تعدادشان هم کم نیست.

‌ خب راهکار چیست؟ اگر این شرکت‌ها دولتی هستند که انتقال آنها به این سادگی نیست؟

خب شرکت‌های دولتی سعی می‌کنند تا اجرای نمایشگاه‌ها را در نمایشگاه بین‌المللی حفظ کنند، اما این شرکت‌ها نباید در این منطقه باشند و باید خصوصی شوند، یا با شرکت‌های شهر آفتاب به‌صورت مشترک کار کرده یا باهم ادغام شوند.اما شرکت‌های دولتی نمی‌توانند سهام بالا بردارند و باید میزان سهام زیر 30 درصد باشد. خب بحث انتقال نمایشگاه‌ها تازه نیست، این بحث همیشه بوده و هست، ما معتقدیم که نباید هیچ نمایشگاهی در این منطقه برگزارشود.ما موافق تعطیلی نمایشگاه‌ها نیستیم، اما نمی‌توان به معضل ترافیک و آلودگی هوا هم بی‌تفاوت بود، بنابراین انتقال نمایشگاه‌ها باید به‌صورت تدریجی انجام شود.

‌ این‌طور که شما می‌گویید همه موافقند، پس چه کسی مخالف است؟ و چرا با وجود موافقت همه، این اتفاق تاکنون نیفتاده است؟

مسئولان نمایشگاهای بین‌المللی تهران هم مخالف انتقال نیستند. اما باید مدیران ارشد دورهم جمع شوند و در این باره تصمیم جدی بگیرند. به‌هرحال هنوز ایراداتی در این زمینه وجود دارد که باید رفع شود. نکته مهم بعدی سرمایه‌گذاری در نمایشگاه شهر آفتاب است که باید تکمیل شود و زیرساخت‌ها آماده بهره برداری باشد تا نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد.

‌ درصورتی که نمایشگاه بین المللی به شهر آفتاب منتقل شود چه کاربری برای آن در نظر گرفته شده؟

منطقه چمران در پهنه جی  یا فضای سبز قرار دارد، بنابراین در صورت انتقال به فضای سبز تبدیل می‌شود.

خود شهردار هم بارها اعلام کرده که موافق انتقال نمایشگاه چمران است، آیا اراده‌ای برای این جابه‌جایی از سوی شهردار وجود دارد یا بیشتر اقدامات در حد وعده و وعید است؟

به‌هرحال این مسیر باید دنبال شود هم از طرف شهردار و هم از طرف وزارت صمت، دو طرف باید اجازه ندهند در این منطقه نمایشگاه برگزار شود، من فکر می‌کنم اراده وجود دارد اما جدی گرفته نمی‌شود. شهردار بیشتر سعی دارد تا مسالمت‌آمیز کار را جلو ببرد.‌