۰ نفر

در صحن شورا مطرح شد:

شهرداری تهران طی ۸ماه گذشته چقدر پول درآورد؟

۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۲۴
کد خبر: 395701
شهرداری تهران طی ۸ماه گذشته چقدر پول درآورد؟

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران از کسب درآمد ۱۲ هزار و ۱۷۷ میلیارد ریالی شهرداری تهران در مهرماه سال جاری خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسن رسولی در یکصدوهفتادو هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جریان ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در مهرماه سال جاری گفت:‌ در اجرای مفاد ماده ۷۹ قانون شهرداری‌ها و تبصره ذیل ماده ۶ آیین‌نامه نحوه هزینه بودجه شوراهای اسلامی کشور مصوب هیأت وزیران به عنوان خزانه‌دار شورا، گزارش حساب‌های درآمد شهرداری تهران و ارزیابی میزان انطباق آن با بودجه مصوب سال جاری را در مهرماه ارائه می‌کند.

وی افزود: شهرداری تهران براساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی ماهانه خود نسبت به تأمین منابع در سقف ۱۵ هزار و ۶۸۹ میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند.

رسولی ادامه داد: در مهرماه سال جاری شهرداری تهران مبلغ ۱۲ هزار و ۱۷۷ میلیارد ریال معادل ۷۸ درصد درآمد با ۲۲ درصد عدم تحقق تحصیل کرده است.

وی تأکید کرد:‌از کل درآمدهای مهرماه، مبلغ ۱۰ هزار و ۵۴۵ میلیارد ریال یعنی معادل ۸۷ درصد نقد و ۱۳ درصد آن غیرنقد است. آن قسمت از درآمدها و منابع شهرداری تهران که بالفعل قابلیت نقدشوندگی نداشته، منابع غیرنقد است.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه از کل درآمد نقدی وصولی ۵۳ درصد آن پایدار و ۴۷ درصد آن ناپایدار است، افزود: درآمدهای پایدار آن دسته از درآمدهای شهرداری هستند که از دو خصیصه تداوم‌پذیری و حفظ کیفیت محیط شهری برخوردار باشند. دریافت عوارض نوسازی، توسعه عمران، عوارض مشاغل، عوارض پسماند و عوارض خودرو از سرفصل‌های درآمد پایدار هستند.

رسولی افزود: درآمد ناپایدار ثبات ندارد و وابسته به وضعیت ساخت و ساز و سایر شرایط اقتصادی کشور است. عوارض ساختمانی، تثبیت تجاری، تخلفات ساختمانی و جرایم ماده ۱۰۰ از جمله مهم‌ترین درآمدهای ناپایدار تلقی می‌شوند.

وی در تحلیلی و ارزیابی گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران به کسب درآمد در مهرماه سال جاری نسبت به مهرماه سال گذشته گفت: کسب درآمد در این مدت به میزان چهار درصد افزایش پیدا کرده و از ۷۷ درصد به ۸۱ درصد رسیده، همچنین ثبت هزینه‌ها در دفاتر مالی سال گذشته طی همین بازه زمانی ۱۸ درصد بوده است. طی هفت ماهه اخیر این شاخص به ۷۷ درصد افزایش یافته است.

رسولی خطاب به شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر مبنای تحصیل عملکرد درآمد و هزینه‌ای هفت دوازدهم از مالیه شهرداری که حسب وظیفه قانونی تقدیم شورا کرده‌ام، ماه‌های سختی را پیش رو داریم. تغییر رویکرد و اتخاذ تصمیمات کلیدی و مهم در این حوزه نه از جنس انتخاب و اختیار بلکه اجتناب‌ناپذیر است. ظرفیت‌های بالقوه درآمدزایی شهر متنوع و پرشمار است. به فعلیت رساندن این زمینه‌ها نیازمند مدیریت و تصمیم‌گیری شجاعانه و واقع‌بینانه است.