۰ نفر

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

بزرگ‌نمایی آماری برای توجیه کم‌کاری/ چند میلیون موتورسیکلت و ماشین در تهران داریم؟

۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۳۸
کد خبر: 394038
بزرگ‌نمایی آماری برای توجیه کم‌کاری/ چند میلیون موتورسیکلت و ماشین در تهران داریم؟

طبق گفته یک کارشناس شهری؛ آمار واقعی تعداد موتورسیکلت‌های تهران حدود یک میلیون و تعداد ماشین‌ها حدود 2 و نیم میلیون است.

اقتصادآنلاین - آیناز افروزمنش؛ شهرام جباری زادگان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عامل اصلی آلودگی هوای تهران چیست، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: تهران با 9 میلیون نفر جمعیت ثابت، معادل 3 میلیون خانوار دارد که اگر هر خانواده یک اتومبیل داشته باشد که قطعا اینگونه نیست، تعداد خودروهای تهران به 3 میلیون دستگاه می‌رسد. 

او ادامه داد: همچنین در باب تعداد موتورسیکلت‌ها نیز آمار 3 میلیون دستگاه موتورسیکلت منطقی به نظر نمی رسد، زیرا بخش عمده جمعیت که شامل اطفال، دانش‌آموزان، افراد کهنسال و بانوان می‌شود، امکان استفاده از موتورسیکلت را ندارند و بخش دیگری از جامعه نیز به دلایلی، تمایل به استفاده از این وسیله را ندارند. پس با همین حساب سرانگشتی می‌توان تعداد موتورسیکلت‌های تهران را در حداکثر یک میلیون دستگاه برآورد کرد نه 3 میلیون دستگاه که ادعا می شود!

این کارشناس شهری با بیان اینکه بزرگ‌نمایی آمارها، توجیهی برای حل نکردن مسائل و مشکلات است، اظهار کرد: معتقدم سهوا یا عمدا موضوع موتورسیکلت‌های تهران در طرح های ترافیکی نادیده گرفته شده‌ است. موتورهایی که یکی از بزرگترین عوامل وقوع تصادفات در سطح شهر هستند و سهم زیادی در افزایش آمار فوتی ها و مجروح و مصدوم شدن شهروندان دارند اما نظارتی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد. 

او موتور سیکلت‌ها را یکی از دو عامل اصلی آلودگی هوای تهران اعلام کرد و در تشریح عامل دوم گفت: وقتی طرحی بدون ایجاد زیرساخت لازم اجرا می‌شود، ممکن است نتیجه کار برخلاف انتظار اجراکنندگان آن باشد. واقعیت این است که حمل و نقل عمومی ما کامل نشده و شهروندان برای پاسخ به نیاز حمل و نقلی‌شان به ناچار به سمت استفاده از خودروی شخصی می‌روند. 

جباری زادگان اضافه کرد: در حال حاضر، گروهی از رانندگان بر اساس تجربه شخصی یا تجارب دیگران و یا با آزمون و خطا، دوربین‌هایی که کار نمی‌کنند یا کد جریمه ندارند را شناسایی و به راحتی از مسیر مورد نظرشان عبور می‌کنند و وارد محدوده های ترافیکی می شوند. شاید تنها مسئله‌ای که مردم را از استفاده از خودروی شخصی‌شان منصرف کند، فقدان جای پارک باشد. پس با توجه به کاهش تولید خودرو در کشور، قطعا عامل تشدید ترافیک تهران، افزایش تعداد خودرو نیست، بلکه با گسترده شدن استفاده از تاکسی‌های اینترنتی، تمایل به استفاده از آن‌ها زیاد شده و ترددها در شهر افزایش پیدا کرده است. 

این کارشناس شهری در نهایت تاکید کرد که عامل دوم تشدید ترافیک و در نهایت افزایش آلودگی هوا، زیاد شدن میزان ترددها اتومبیل‎‌ها از جمله تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر است.