۰ نفر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری در واکنش به تذکر عضو شورا:

آرای یکسال گذشته کمیسیون ماده 5تهران منتشر می‌شود/ غیرشفاف نداریم

۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۱۵
کد خبر: 393232
آرای یکسال گذشته کمیسیون ماده 5تهران منتشر می‌شود/ غیرشفاف نداریم

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران اعلام کرد که کل آرای کمیسیون ماده 5 به تفکیک در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران یکشنبه هفته گذشته در تذکری اعلام کرد که بر اساس نتایج پژوهش انجام شده توسط اداره کل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت، فرآیند تصمیم گیری در کمیسیون ماده 5" یکی از 36 گلوگاه فساد در شهرداری تهران است  که طبق "تبصره ذیل ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری" مصوب سال ۱۳۵۱ ، بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهر تهران و اعمال تغییرات در ضوابط زیرپهنه های مصوب پارسل های شهر تهران از جمله تغییر کاربری،  تراکم مازاد و... در شهر تهران به این کمیسیون محول شده است.

او گفت که با توجه به اهمیت موضوع، ضرورت اعمال شفافیت برای رصد و نظارت عمومی بر تصمیمات و مصوبات نهاد مذکور، از طریق ایجاد سامانه مصوبات (با قابلیت ماشین خوانی) امری غیر قابل انکار بوده که متاسفانه تاکنون حاصل نشده است.

به گفته نژاد بهرام شهرداری تهران موظف است به استنادِ ماده ششم(6) برنامه و به منظور ارتقاء سرمایه اجتماعی و اعتماد شهروندان به نهاد مدیریت شهری ضمن اتصال به سامانه  ملی گردش  آزاد اطلاعات ، همه معاملات و فرآیندها و تراکنش ها و تصمیمات امتیاز آور را در سامانه های با قابلیت دسترسی همگانی بطور شفاف و روزآمد منتشر کند و گزارش عملکرد شهرداری و سازمان های تابعه را در اینباره هر شش ماه یکبار منتشر کند که در همین راستا صراحتاً مقرر شده این مهم در خصوص مصوبات کمیسیون ماده 5، در قالب سامانه ای جامع با امکان جستجوی پیشرفته به انجام رسیده و از سال نخست اجرای برنامه سوم توسعه شهر تهران، در بازه های زمانی 6 ماهه گزارش عملکرد آن منتشر گردد.

او. گفت که شهرداری در  این امر متاسفانه تاکنون توفیقی نداشته است و در همین رابطه از شهردار تهران تقاضا می شود، ضمن پیگیری برای ایجاد شفافیت در مصوبات کمسیون ماده 5 در راستای ارتقا نظارت عمومی شهروندان و دیده بان های شهری، نسبت به ارائه گزارش درباره ماده ششم برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران دستورات لازم را معمول دارند و در اسرع وقت نتیجه آن را به شورای اسلامی شهر تهران منعکس کند.

موضوع غیرشفافی در کمیسیون ماده 5 نداریم

اما عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در واکنش به این تذکر به اقتصاد آنلاین می‌گوید که ؛مصوبات ماده 5 قابل دسترسی است و در سال های گذشته در قالب کتاب چاپ شده است.

او ادامه می‌دهد: خانم نژاد بهرام می‌گویند به جای این که بگذارید جمع شوند و بعدا در قالب کتاب چاپ کنید، هر مصوبه را بلافاصله در سامانه بارگذاری کنید.

معاون شهردار تهران در توضیح ماده ششم برنامه پنج ساله سوم نیز تاکید می‌کند: قرار بوده بعد از این که رأی در کمیسیون ماده 5 صادر شد، کمیسیون رای را به شهرسازی ابلاغ کند و ما با هماهنگی با فاوا نقشه‌ها و رای را در سامانه بارگذاری کنیم که اگر کسی خواست بداند رأی کمیسیون ماده 5 و شماره پلاک ثبتی‌اش چه بوده، برایقش قابل رویت باشد.

گلپایگانی با بیان اینکه موضوع غیرشفافی در حوزه کمیسیون ماده 5 وجود ندارد و بعد از هر جلسه مصوبات به صورت عمومی اعلام می‌شوند، اضافه می‌کند: این گونه نیست که تخلفی از مقررات طرح جامع شده باشد. آرایی که صادر شده‌اند باید انتشار پیدا کند. من پیگیری می‌کنم حتی اگر مشکلات سیستمی وجود داشته که عملیاتی نشده برطرف شود و  کل آرای یک سال گذشته ماده 5 به صورت جداگانه منتشر شود تا افکار عمومی اطلاع داشته باشند.