۰ نفر

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

کیوسک‌داران مستاجر شهرداری هستند/ مخالفت با تغییر ظاهر دکه‌های مطبوعاتی محل بحث ندارد

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۴۷
کد خبر: 391700
کیوسک‌داران مستاجر شهرداری هستند/ مخالفت با تغییر ظاهر دکه‌های مطبوعاتی محل بحث ندارد

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت که؛ اینبار کیوسک‌داران مطبوعاتی با شهرداری همکاری خواهند کرد و شکل کیوسک‌های مطبوعاتی تغییر می‌کند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ سال‌هاست که ساماندهی دکه‌های مطبوعاتی از سوی مدیریت شهری دنبال می‌شود اما هر بار به بهانه‌ای زمان اجرایی‌شدن این طرح به تعویق می‌افتد. نخستین بار اواخر سال ۸۶ طرح ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی از سوی شرکت ساماندهی مشاغل مطرح شد. مشکل اصلی اشغال پیاده‌روها و نبود مکان کافی برای قراردادن نشریات بود. همچنین برای امنیت بیشتر و جلوگیری از هرگونه تخلف کیوسک‌های جدید به‌گونه‌ای طراحی شد که پلیس بتواند به‌راحتی درون آنها را مشاهده کند.

کیوسک‌های جدید یک سال بعد به شهر آمدند اما تنها یک روز میهمان پایتخت بودند. کیوسک‌دارن که مخالف تغییر چهره کیوسک‌هایشان بودند شبانه کیوسک جدید مطبوعاتی را که در خیابان انقلاب نصب شده بود، به آتش کشیدند و مقابل ساختمان شهرداری تحصن کردند. آن سال قرار بود دویست کیوسک جدید به‌جای کیوسک‌های قدیمی در شهر نصب شود اما در نهایت مقاومت صنف کیوسک‌داران برای تغییر، این تصمیم را ناتمام گذاشت. 

بعد از مدتی بازهم طرح ساماندهی کیوسک‌ها با طراحی سه مدل جدید کیوسک دوباره کلید خورد. این کیوسک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده بود که تنها امکان عرضه مطبوعات و محصولات فرهنگی در آن باشد.

قرار بود ده کیوسک‌ جدید، به‌طور پایلوت در نقاط مختلف شهر تهران نصب شود تا تمامی کیوسک‌داران آن را مشاهده کنند و به‌تدریج تمامی یک هزار و دویست کیوسک شهر تهران ساماندهی شوند اما این اتفاق بازهم نیفتاد. کیوسک‌داران بازهم مخالفان سرسخت این تغییر بودند.  پس از مدتی کیوسک‌داران هم با مدیران شهری به توافق رسیدند اما این طرح به نتیجه نرسید و همچنان روزنامه‌ها و نشریات در کیوسک‌های قدیمی به فروش می‌رسید تا اینکه رییس وقت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و مسوول مستقیم این موضوع نسبت به فروش اقلام غذایی و دخانیات انتقاد کرد و گفت که قوه قضاییه در ساماندهی این دکه‌ها باید به کمک شهرداری بیاید. 

بعد از آن هم حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل فعلی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از هوشمند شدن کیوسک‌های مطبوعاتی خبر داد  و گفت که؛ حدود 30 تا 40 سال است که کیوسک‌های کنار خیابان به لحاظ فیزیکی تغییری نکرده‌اند و طی این سال‌ها به همین شکل فعلی بوده‌اند.

تحصیلی ادامه داد: ما تصمیم گرفته‌ایم با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و نیاز مردم به ایجاد تغییرات در سطح شهر، کیوسک‌های فعلی را تبدیل به کیوسک‌های هوشمند کنیم.

او با اشاره به ویژگی‌های کیوسک‌های هوشمند گفته که؛ این کیوسک‌ها از نظر شکل و قیافه کاملا با کیوسک‌های فعلی متفاوت است. همچنین چینش روزنامه در کیوسک‌های هوشمند نیز متفاوت است و دیگر دور کیوسک روی زمین ریخته نمی‌شود.

به گفته او؛ از نظر تبلیغاتی، تابلوهای بالای کیوسک‌های هوشمند مانیتور هستند و از یک جای متمرکز راهبری می‌شوند. همچنین کیوسک‌های هوشمند حتما آنتن وای‌فای خواهند داشت. ضمن اینکه مجهز به ATM (خودپرداز) هستند. علاوه بر این، دستگاه خرید و فروش بلیت و انواع خدمات اینترنتی رایگان به مشتری دارند تا مشتریان با یک کارت بتوانند خدمات را دریافت کنند.

اما سوال اینجاست که آیا اینبار کیوسک‌داران مطبوعاتی زیربار تغییر می‌روند یا نه؟حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری معتقد است؛ این کیوسک‌داران مستاجران ما هستند و اصلا ممانعت درباره شکل سازه محل بحث ندارد. 

او در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین می‌گوید: البته ما منافع دو طرف را در نظر می‌گیریم و قطعا اقدامی نمی‌کنیم که به ضرر آن‌ها باشد. سیاست ما برد_برد است. 

تحصیلی اضافه می‌کند: درجلساتی که با صاحبان این دکه‌ها گذاشتیم درجریان دغدغه‌هایشان قرار گرفتیم. برخلاف گذشته آن‌ها مخالف نیستند و با شرایطی همکاری می‌کنند. 

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران همچنین گفت که؛ برخی از کیوسک‌داران درمقابل این تغییر مقاومت می‌کنند که ما روانشناسانی را مامور کردیم تا درباره علت این مخالفت با آن‌ها گفت و گو کنند. 

او اعلام کرد که تغییر چهره این کیوسک‌ها فعلا در مرحله کار مطالعاتی است و هیچ چیز نهایی نشده است. 

حالا باید دید که اینبار شهرداری تهران می‌تواند درمقابل مقاومت صنف کیوسک‌های مطبوعاتی به عنوان مالک آن بایستد و بعد از 4 دهه شکل آن‌ها را تغییر دهد یا نه! اینبار هم آیا پلیس و قوه قضاییه مطابق با آنچه که مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تحت عنوان تعامل میان نهادی نام برد به میدان می‌آیند یا شهرداری برای یک انقلابی کیوسکی دست تنها خواهند ماند و اینبار هم تغییر ظاهر کیوسک‌های مطبوعاتی بی‌سرانجام خواهد ماند.