۰ نفر

تهران روزی یک میلی‌متر نشست می‌کند

۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۲۸
کد خبر: 391078
تهران روزی یک میلی‌متر نشست می‌کند

استاندار تهران گفت: به طور میانگین روزانه یک میلی‌متر نشست زمین در تهران اتفاق می‌افتد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، انوشیروان محسنی بندپی در جلسه مدیریت بحران استان تهران اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در هفته گذشته شاهد بارندگی‌های گسترده در استان تهران بودیم که تمامی دستگاه‌ها تلاش کردند نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند و شرایطی فراهم شد که با بحران جدی مواجه نشویم.

وی ادامه داد: همان‌طور که مطلع هستید در حال حاضر با تغییر اقلیم دنیا مواجه هستیم و در کشور ما نیز تغییرات اقلیمی، شرایطی ایجاد کرده است که حتی سازمان هواشناسی هم نمی‌تواند قدرت و میزان بارندگی‌ها را پیش‌بینی کند و در چند وقت اخیر علم هواشناسی در پیش‌بینی میزان بارندگی‌ها ناتوان بوده است. 

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی تهران 240 میلی متر بوده که ظرف یک هفته اخیر 70 میلی متر یعنی 28 درصد بارندگی در تهران داشته‌ایم.

استاندار تهران اظهار داشت: اقدامات پیشگیرانه در کاهش بحران اثربخش و موثر بوده است و تلاش شده که شهروندان از نظر مالی و جانی خسارتی نبینند.

وی افزود: در تهران به دلیل تجاوز به حریم رودخانه و ساخت و سازهای غیرمجاز و همین‌طور کمبود امکانات و تجهیزات و شرایط اقلیمی تهران، در صورت عدم انجام اقدامات پیشگیرانه، بروز حادثه و بحران احتمال دارد ولی تاکنون دستگاه‌ها توانسته‌اند به وظایف خود به خوبی عمل کنند.

محسنی بندپی افزود: 7 روددره در دهانه تهران قرار دارد و بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، تهران 520 نقطه حادثه‌خیز دارد و در بارندگی‌های یک هفته اخیر بزرگراه فتح، بزرگراه آزادگان، جاده مخصوص و بعضی از دیگر نقاط دچار آب‌گرفتگی شده بودند که مشکلاتی نیز برای شهروندان ایجاد کرده بود.

استاندار تهران افزود: در تهران 12 نقطه ویژه آب‌گرفتگی داریم که در بارندگی‌های فروردین‌ در این 12 نقطه امکانات شهرداری مستقر شده بود.

وی یادآور شد:‌ در آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 97 بارندگی‌های بیشتری داشته‌ایم و با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته باید کارگروهی شکل بگیرد که هر یک از دستگاه‌ها وضعیت قانونی خود را انجام دهند و شاهد کاهش خسارت‌ها باشیم.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: آب منطقه‌ای، 67 مورد در شهر تهران را در خصوص آب گرفتگی معرفی کرده است که باید نسبت به رفع آن اقدام شود.

استاندار تهران افزود: کارگروه پهنه‌بندی خطرپذیری سیل استان که توسط وزارت کشور ابلاغ شده است باید با ریاست معاونت عمرانی استانداری تهران تشکیل شود و نسبت به برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز اقدام کند.

وی بیان داشت: آب منطقه‌ای، هر رودخانه‌ای که نیاز به لایروبی دارد بلافاصله اعلام کند تا نسبت به رفع مشکلات آن اقدام شود.

محسنی بندپی یادآور شد: شن‌چاله‌ها باید هرچه زودتر شناسایی شود و با رعایت موارد ایمنی، خطرپذیری این شن‌چاله‌ها را به حداقل برسانیم و کمک شود که از طریق یک‌سری از این کانال‌ها، آب‌ را به سمت دشت‌هایی که فرونشست دارند هدایت کنیم. 

استاندار تهران اظهار داشت: به طور میانگین یک میلی‌متر نشست زمین در روز در استان تهران داریم؛ بنابراین باید تلاش شود نسبت به پر کردن سفره‌های زیرزمینی اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: باید آبخیزداری را با توجه به 7 روددره‌ای که در تهران وجود دارد تقویت کنیم و در این حوزه شهرهای پیرامونی به شدت آسیب‌پذیر هستند. 

محسنی بندپی اضافه کرد: باید در کوتاه‌مدت نسبت به شناسایی و هدایت آب‌های سطحی اقدام شود تا این آب‌ها از مسیرهای کسب و کار و کشاورزی مردم عبور کند و برای تغذیه آب‌های زیرزمینی اقدام شود.

استاندار تهران گفت: همه دستگاه‌ها مکلف به همکاری در این زمینه هستند و جزیره‌ای فکر کردن مشکلات مردم را بیشتر می‌کند. 

وی بیان داشت: ما باید تقسیم وظایف کنیم و در درون شهر نقاط حادثه‌خیز و بحرانی را شناسایی کنیم و نسبت به رفع آن توسط دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام شود. 

محسنی بندپی یادآور شد: باید اطلاع‌رسانی به موقع درباره حوادث احتمالی به مردم داده شود و همین‌طور مردم نسبت به حوادث احتمالی باید آموزش‌های لازم را دیده باشند. 

استاندار تهران اظهار داشت: اگر دستگاه‌های اجرایی، منابع لازم را برای اقدامات پیشگیرانه ندارند، بلافاصله به فرمانداری‌ها و استانداری تهران اعلام کنند تا نسبت به تأمین منابع از بخش‌های مختلف اقدام شود.