۰ نفر

علت خشک شدن چنارهای ولیعصر چیست؟

۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۲۱
کد خبر: 390677
علت خشک شدن چنارهای ولیعصر چیست؟

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تخلفات ساخت و ساز سبب نفوذناپذیری آب در زمین و آبگرفتگی هنگام وقوع بارش‌ها می‌شود،گفت: علت خشکی برخی درختان خیابان ولی عصر نیز همین موضوع است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران درباره مشکل آبگرفتگی در روزهای بارانی پایتخت اظهار داشت: برای رفع این مشکل شهرداری تمهیداتی را از دو هفته پیش آغاز کرده و لایروبی مسیل‌ها و جمع‌آوری زباله‌ها در جوی‌ها با شدت بیشتری انجام گرفته است.

وی افزود: ولی علیرغم این مسأله دو مشکل ساخت و ساز بی‌رویه و رها شدن کیسه‌های پلاستیکی در شهر آبگرفتگی در نقاط مختلف به وقوع می‌پیوندد و در واقع ساخت و سازهای بی‌رویه و پیشروی ساختمان‌ها تا طبقات منهای 7 سبب شده که نفوذ آب به زمین انجام نگیرد و بخش اعظم آب در زمین فرو نرود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد:‌ زباله‌ها جلوی عبور آب در مسیرهای مختلف را می‌گیرند و علیرغم لایروبی‌ها حتی زباله‌های رها شده در کوهستان می‌تواند سبب آبگرفتگی در شهر شود، به ویژه کیسه‌های پلاستیکی که نفوذناپذیر هستند بنابر این توجه به این دو مسئله بسیار حائز اهیمت است.

وی گفت: مدتی پیش سیلی در بنگلادش به وقوع پیوست که علت اصلی آن جمع شدن کیسه‌های پلاستیکی در مسیل‌ها بود و باید به این موضوعات به صورت فرهنگ‌سازی و آموزش در کشور توجه شود، کارکنان شهرداری هر چند زباله‌ها را از مسیر رودخانه‌ها پاکسازی می‌کنند ولی در شأن مردم تهران نیست که زباله‌ها در سطح شهر رها کنند و همه باید نسبت به این موضوعات حساسیت داشته باشیم.

مذاکره با مراکز تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

خداکرمی اعلام کرد:‌کمیته سلامت شورای شهر اقدامات جدی در این زمینه از دو سال پیش آغاز کرده تا کاهش مصرف پلاستیک را در پایتخت شاهد باشیم و به زودی برنامه‌های جدیدی داریم از جمله اینکه جلساتی با همه فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای خواهیم داشت تا راهکارهایی جهت کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در قالب مدیریت یکپارچه شهری ارائه شود.

وی تأکید کرد:اینکه بخواهیم مصرف کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کنیم چندان مؤثر نخواهد بود و از آنجایی که رویکرد مردم کشور ما بر اساس مذهب است قطعا توجه به این مسئله می‌تواند مؤثر واقع شود و با فرهنگ‌سازی و آموزش در مدارس،‌دانشگاه‌ها و ... این موضوعات را نهادینه کنیم.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد:‌صدا و سیما از طریق برنامه‌سازی و پخش برنامه‌های تلویزیونی در قالب سریال و طنز می‌تواند در این راستا فرهنگ‌سازی کند و رسانه‌ها نیز لازم است به صورت جدی ورود یابند.

وی در پاسخ به اینکه آیا ساخت و سازهای بی‌رویه که سبب نفوذناپذیری آب به زمین در تهران شده در قالب تخلفات صورت گرفته است،‌گفت: این موارد تخلفاتی بوده که در قالب قانونی انجام گرفته و طی 20 سال به وقوع پیوسته است. تراکم‌های بیش از حد سبب نفوذ ساختمان‌ها زیر زمین شده و اکنون آسیب آن مشخص شده است.

به گفته وی، خشکی بسیاری از درختان در خیابان ولی‌عصر(عج) و بوستان‌ها نیز به دلیل همین مسأله عدم نفوذ آب باران در زمین است.

خداکرمی خاطرنشان کرد: راهکارهایی همچون استفاده از آسفالت‌های جدید متخلخل برای پوشش معابر مناسب است ولی این مسئله هزینه‌بر بوده و در شرایط اقتصادی کنونی چندان امکانپذیر نیست بنابر این تلاش‌های بیشتر را باید به بخش فرهنگ‌سازی انتقال دهیم.