۰ نفر

بی‌نرخی پارکینگ خودرو درپایتخت

۲ آبان ۱۳۹۸، ۹:۴۷
کد خبر: 389868
بی‌نرخی پارکینگ خودرو درپایتخت

نرخ پیشنهادی تشکل‌های صنفی برای پارکینگ‌ خودرو در سال97 تصویب نشد و این خدمات با نرخ‌‌های متفاوت عرضه می‌شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ اگر برای انجام امور اداری یا خرید راهی نقاط مرکزی شهر تهران به‌خصوص محدوده طرح ترافیک شده و به‌دلیل نبود جای پارک ناچار به استفاده از خدمات پارکینگ‌ها و توقفگاه‌های سطح شهر شده‌ و در نهایت نیز با پرداخت هزینه‌های بالا از رفت‌وآمد با وسیله نقلیه شخصی پشیمان شده‌اید، به عرضه چند نرخی خدمات توقفگاه‌ها و پارکینگ‌های خودرو توسط متولیان پی برده‌اید. با این شرایط پارکینگ‌های مجتمع‌های تجاری، فروشگاه‌های بزرگ، نیروی انتظامی، شهرداری، فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافری، مناطق گردشگری و سیاحتی درون شهری و... نرخ‌های متفاوتی را از مشتریان دریافت می‌کنند که هیچ شباهتی با نرخ‌های مصوب قبلی یا حتی پیشنهادی اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و مرکز امور اصناف ندارد. درواقع بی‌نرخی توقفگاه‌ها و پارکینگ‌ها حرف نخست در بازار خدمات این مشاغل است. حتی در بسیاری از موارد هزینه‌های ورودی دریافتی به پارکینگ‌ها به دو تا سه برابر نرخ‌های مصوب رسیده و میزان دریافت هزینه بابت هر ساعت توقف در این پارکینگ‌ها نیز هزینه‌های گزافی را به مشتریان تحمیل می‌کند.

اغلب مشتریان از کم و کیف و نحوه محاسبه و دریافت مبالغ هزینه پارکینگ‌ و توقفگاه‌های خودرو  اطلاعی نداشته و ناچار به پرداخت هزینه اعلام شده توسط کارکنان این توقفگاه‌ها هستند. در برخی موارد نیز کارکنان این توقفگاه‌ها هزینه  5 تا 10هزار تومانی را با توجیه انعام از مشتریان دریافت می‌کنند. همچنین برخی دست‌اندرکاران مدیریت شهری از کمبود بیش از 50هزار جای پارک در محله‌های پایتخت خبر می‌دهند. با این شرایط استفاده از خودروی شخصی برای تردد در مناطق شهری علاوه بر هزینه‌های جانبی تعمیر و نگهداری، طرح ترافیک و جرایم رانندگی، باید هزینه‌های استفاده از خدمات توقفگاه‌ها و پارکینگ‌ها را نیز بپردازید. بر این اساس طی چند سال گذشته مرکز امور اصناف و بازرگانان نرخ‌های مصوبی را برای انواع توقفگاه‌ها و پارکینگ‌ها شامل 4 نوع مراکز خارج طرح و غیرمسقف، خارج طرح و مسقف، داخل طرح و مسقف و داخل طرح  وغیرمسقف را تعیین و به تشکل‌های صنفی ذی‌ربط ابلاغ کرده است. اما آخرین نرخ مصوب دریافت این خدمات مربوط به دی‌ماه 94است. ارائه نشدن نرخ‌های مصوب به مراکز تحت‌پوشش اتحادیه موجب شده تا صاحبان این توقفگاه‌ها و پارکینگ‌ها مبالغ بالاتری را بابت ارائه خدمات از مشتریان دریافت کنند.

هزینه چند هزار تومانی پارکینگ‌ها

آخرین نرخ مصوب ورودیه انواع وسایل نقلیه شامل وانت، سواری، موتورسیکلت، ون و مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون و تریلی برای 4نوع پارکینگ مسقف و غیرمسقف داخل و خارج از محدوده طرح که فروردین‌ماه 94تصویب و ابلاغ شده نرخ این خدمات از حداقل 190تومان برای موتورسیکلت تا 900تومان برای وانت و سواری و حداکثر 2500تومان برای تریلی تعیین شده بود. با اعتراض مالکان توقفگاه‌ها و پارکینگ‌ها مبنی بر نرخ پایین ارائه این خدمات، اتحادیه صنف دارندگان اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ‌های تهران در 3خرداد‌ماه 97 نرخ پیشنهادی این خدمات را ارائه کرد. در این نرخنامه قیمت‌های مذکور به‌ترتیب به حداقل 400تومان برای موتورسیکلت در پارکینگ خارج از طرح و مسقف و 1800تا حداکثر 5هزار تومان برای وانت و سواری و تریلی افزایش یافت اما این نرخنامه به تصویب نهایی نرسید. با این روند اکنون صاحبان پارکینگ‌ها و توقفگاه‌ها نرخ‌های متفاوتی از 2تا 3هزار تومان برای ورودی وسایل نقلیه سبک و 4تا 10هزار تومان برای وسایل نقلیه سنگین و نیمه‌سنگین، بنابر نوع توقفگاه و پارکینگ‌ها از مالکان خودروها دریافت می‌کنند و گلایه‌های مشتریان برای برخورد با گرانفروشی نرخ خدمات پارکینگ و توقفگاه‌ها نیز نتیجه‌ای در بر نداشته است. علاوه بر آن هزینه هر ساعت توقف اضافه از 6صبح تا 8شب، هر ساعت توقف اضافه از 8شب تا 6صبح و توقف شبانه‌روزی (24ساعته)  نیز در نرخنامه پیشنهادی افزایش یافته بود اما این نرخ‌ها به تصویب نهایی نرسید.

رایزنی برای نرخ‌های جدید

رئیس اتحادیه صنف دارندگان اتوسرویس، تعمیرگاه‌ها، کارواش و پارکینگ‌های تهران اعلام کرد، به‌شدت به‌دنبال تعیین نرخ جدید خدمات انواع خدمات توقفگاه‌ها و پارکینگ‌ها در تهران هستیم و به‌زودی نرخ‌های جدید را اعلام خواهیم کرد. محسن فقیهی، با بیان اینکه اکنون چند نوع پارکینگ و توقفگاه با متولیان مختلف داریم که هزینه‌های متفاوتی را بابت پارک خودرو و وسایل نقلیه مختلف از مردم دریافت می‌کنند، افزود: شهرداری در حاشیه پایانه‌های مسافربری یا زیر پل‌های بزرگراه‌ها‌، نیروی انتظامی در مراکز نگهداری خودروهای توقیفی یا تصادفی، مراکز تفریحی و گردشگری و... نرخ‌های متفاوتی را بابت پارک خودرو از مردم دریافت می‌کنند. همچنین فعالیت انواع پارکینگ طبقاتی، روباز در حاشیه پایانه‌ها، مسقف و... بدون دریافت مجوز از اتحادیه، باعث آشفتگی در بازار ارائه این خدمات شده است که باید ساماندهی شود. به گفته او بیشتر روزهای هفته گذشته به بحث و بررسی دستگاه‌ها در مورد تعیین نرخ جدید پارکینگ خودروها سپری شد و انجام این کار مراحل پایانی خود را سپری می‌کند که حداکثر تا یک‌ماه آینده این مشکل ساماندهی خواهد شد. فقیهی تأکید کرد که در سال97 نرخی را برای پارکینگ با  ورودی 1800تومانی و نرخ توقف ساعتی و شبانه‌روزی پیشنهاد کردیم که مصوب نشد و اکنون پارکینگ و توقفگاهی پیدا نمی‌شود که برای ورود و خروج خودرو کمتر از 10هزار تومان از مشتری دریافت کند.

نرخ‌های جدید تا یک ماه آینده

رئیس اتحادیه صنف دارندگان اتوسرویس، تعمیرگاه‌ها، کارواش و پارکینگ‌های تهران، گفت: تعداد پارکینگ‌های رسمی دارای مجوز زیرنظر اتحادیه حدود 110توقفگاه و پارکینگ است. این در حالی است که تعداد پارکینگ‌های موجود در سطح کلانشهر تهران به بیش از هزار و 500پارکینگ و توقفگاه نیز رسیده است. فقیهی تأکید کرد، اتحادیه نرخ پیشنهادی خود را با اتاق اصناف ارائه کرده و سپس در سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران بررسی و با تصویب نهایی ابلاغ می‌شود اما شهرداری از طریق شورای شهر نرخ مصوب پارکینگ را تعیین می‌کند.  این در حالی است که براساس قانون نظام صنفی باید نرخ‌گذاری تابع دستگاه‌ها صنفی ذی‌ربط باشد.

او افزود: آخرین نرخ مصوب توقفگاه‌ها و پارکینگ‌ها مربوط به سال94 است اما اکنون نرخ‌هایی اعمال می‌شود که غیرقانونی است. پیگیر تعیین نرخ جدید پارکینگ‌ها از طریق اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران هستیم. به گفته فقیهی، برخی نهادها به طور مستقل نرخ پارکینگ‌ها و توقفگاه‌ها را تعیین و ابلاغ می‌کنند و امیدواریم تا یک‌ماه آینده نرخ‌ توقفگاه‌ها و پارکینگ‌های تحت پوشش اتحادیه تعیین و به واحدهای صنفی تحت پوشش ابلاغ شود.

نبض بازار

در بسیاری از موارد هزینه‌های ورودی دریافتی به پارکینگ‌ها به دوتاسه برابر نرخ‌های مصوب رسیده و میزان دریافت هزینه بابت هر ساعت توقف در این پارکینگ‌ها نیز هزینه‌های گزافی را به مشتریان تحمیل می‌کند

پارکینگ 10هزارتومانی

رئیس اتحادیه صنف دارندگان اتوسرویس، تعمیرگاه‌ها، کارواش و پارکینگ‌های تهران: در سال97 نرخی را برای پارکینگ با  ورودی 1800تومانی و نرخ توقف ساعتی و شبانه‌روزی پیشنهاد کردیم که مصوب نشد. اکنون پارکینگ و توقفگاهی پیدا نمی‌شود که برای ورود و خروج خودرو کمتر از 10هزار تومان از مشتری دریافت کند. آخرین نرخ مصوب خدمات پارکینگ و توقفگاه‌های شهر تهران مربوط به دی‌ماه 94 است، تثبیت قیمت‌ها باعث شده تا صاحبان پارکینگ‌ها هزینه‌های آن را به نرخ‌های متفاوتی از مشتریان دریافت ‌کنند