۰ نفر

سخنگوی شورای شهر تهران؛

واکنش سخنگو به کارکرد ساعتی یک پل در منطقه یک/ سرانجام انتخاب رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۷
کد خبر: 389401
واکنش سخنگو به کارکرد ساعتی یک پل در منطقه یک/ سرانجام انتخاب رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مجموعه‌ای از پل‌ها نیز در همان منطقه وجود دارد که اولین آن به بهره‌برداری رسیده و طبیعی است که پلیس باید به لحاظ ساعت، آن را مدیریت کند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ علی اعطا در نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به آخرین وضعیت بررسی طرح تفصیلی منطقه 22 گفت:  طرح‌های اینچنینی قبل از تصویب در مرجع نهایی باید به تأیید شورای شهر برسد  به همین دلیل یکی از پیشنهادهای ما در شورای شهر این است که طرح تفصیلی منطقه بر اساس توسعه حمل‌ونقل عمومی مورد بازنگری قرار گیرد.

اعطا با اشاره به مصوبه خانه‌باغ که در شورای پنجم به تصویب رسید توضیح داد: به دنبال تشکیل کمیته فنی باغ از هفته آینده مصوبه‌ شورای پنجم اجرایی خواهد شد. بر همین اساس اداره کل تدوین ضوابط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران شرایطی را فراهم می‌کند که از هفته آینده مالکان باغ‌ها بر اساس فهرستی که اعلام شده است بتوانند مجوز بگیرند و فعالیت‌های خود را آغاز کنند. 

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده توضیح داد: تا ماده 27 این لایحه در صحن مجلس بررسی شده و با توجه به اختلاف‌نظرها، بقیه ماده‌ها به کمیسیون اقتصادی برگشته است. البته به غیر از 27 ماده تصویب شده، ماده 9 و 10 که مشخصاً در حوزه شهری تأثیرگذار بوده‌اند نیز به کمیسیون اقتصادی برگشته است.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر عدم پاسخگویی درست سامانه‌های 137 و 1888 گفت: ما معمولاً آمار قابل ملاحظه‌ای از نارضایتی مردم نداریم.  

اعطا در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر تذکر حبیب‌زاده عضو شورای شهر درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطق حاشیه‌ای تهران گفت: یکی از اساسی‌ترین معضلاتی که با آن روبه‌رو هستیم و در این حوزه خلأ قانونی نیز داریم بحث مربوط به مناطق حاشیه‌ای است.  برون‌رفت از این معضل صرفاً مربوط به شورا و شهرداری نیست و مجلس باید آن را دنبال کند.

اعطا در پاسخ به این سوال که چرا سامانه شفافیت به صورت گزینشی عمل می‌کند و سفرهای خارجی مدیران شهری را به جز دو مورد تاکنون درج نکرده، گفت: شهرداری تهران باید برای سامانه یک ساز و کار بین و بخشی پیش بینی کند که به روز شدن آن به موقع باشد. در رابطه با انتشار برخی موارد مقاومت‌هایی در برخی سطوح شهرداری وجود دارد که یکی از معا‌ونان شهردار نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند.

سخنگوی شورای شهر تهران در مورد حاشیه‌های به‌وجود آمده واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی، اظهار کرد:  شورای شهر هنوز با اصل موضوع اعلام موافقت و مخالفت نکرده است. همواره موضع رسمی شورا این بوده که این واگذاری یک فرآیند و تشریفات قانونی دارد امت تاکنون شهرداری لایحه‌ای ارسال نکرده‌اند که شورا بخواهد اعلام موافقت یا مخالفت کند.

وی ادامه داد: علاوه بر مراکز بهاران، مطلع شده‌ایم که شهرداری بدون مصوبه شورا مواردی را واگذار کرده و این تشریفات قانونی رعایت نشده است.

اعطا در پاسخ به سؤالی درباره انتصاب رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توضیح داد:  این که گفته می‌شود در آن جلسه آقای حناچی سکوت کرده‌اند این‌گونه نبوده است البته هنوز حکمی هم صادر نشده و تعداد قابل توجهی از اعضای شورای شهر مخالفت خود را با این انتصاب و این انتخاب اعلام کرده‌اند و این‌گونه نبوده که همه آنها به یک دلیل مشخص این کار را انجام دهند و دلایل متفاوتی برای این مخالفت وجود داشته است.

او اضافه کرد: آقای حناچی این موضوع را همچنان پیگیری می‌کنند. البته سازمان فرهنگی هنری مجموعه‌ای است که مورد توجه است و فردی که در رأس سازمان قرار گیرد باید از سوی بخش‌های مختلف حاکمیت و نظام قابل قبول باشد. در این باره هنوز حکمی صادر نشده و موضوع به اتمام نرسیده است.

اعطا در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر نادیده گرفتن طرح تفصیلی و طرح جامع در ساخت‌وسازهای پایتخت توضیح داد: در حال حاضر وضعیت خوبی در ساخت‌وسازهای جدید شهر تهران حاکم است و در پروانه‌های جدیدی که از سوی شهرداری صادر می‌شود ما شاهد کاهش تخلفات هستیم. البته تهران با یک بافت ناهمگون شکل گرفته که بخشی از آنها بر اساس مجوزهای غیرقانونی و برخی دیگر بر اساس مجوزهای قانونی اما غیرکارشناسی بوده است.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: آخرین حربه برای تخلفات از طریق شورای معماری مناطق بود که این موضوع به شدت تحت کنترل قرار گرفته و امروز آنچه در حوزه صدور پروانه اتفاق می‌افتد قابل دفاع است.

اعطا در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر مشکلات پل شهید نوروزی توضیح داد: در بحث ترافیک یک پل به تنهایی مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد بلکه وضعیت آن در درون یک شبکه محاسبه می‌شود. مجموعه‌ای از پل‌ها نیز در همان منطقه وجود دارد که اولین آن به بهره‌برداری رسیده و طبیعی است که پلیس باید به لحاظ ساعت، آن را مدیریت کند. همان‌گونه که برخی از خروجی‌های بزرگراه‌های مختلف شهر تهران به لحاظ ساعت مدیریت می‌شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در همان منطقه مجموعه‌ای از پل‌ها و معابر در یک مصوبه شورای ترافیک با هم به تصویب رسیده است و این پل بر اساس یک مجموعه‌ اقدامات مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره عدم ارائه گزارش مالی از دفتر شهردار تهران و روابط عمومی شهرداری تهران گفت: بخشی از اطلاعات بر اساس توضیح خزانه‌دار محترم شورا ارائه نشده است و ایشان موفق به ارائه این بخش از اطلاعات نشدند. اگرچه پیگیری‌های لازم انجام شده اما موفقیتی در حصول آن به وجود نیامده است.

او با بیان اینکه شورا در نظر دارد تا به صورت منظم درباره هزینه‌ها گزارش‌دهی کند گفت: نقص در نوع گزارش‌دهی و دستیابی به اطلاعات باید در آینده برطرف شود تا ما بتوانیم اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار دهیم.

اعطا در پاسخ به سؤالی مبنی بر تفکیک ری و تهران نیز عنوان کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را مبنی بر تفکیک انتخابات شورای شهر و انتخاب شهرداری ری و تهران مطرح کردند.

وی اضافه کرد: البته این موضوع جدیدی نیست و پیش از این چند بار مطرح و بسیار بحث‌برانگیز بوده است، اما تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص با مجلس است نه شورای اسلامی شهر.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به استقلال موافقان بر جدایی گفت: مهم‌ترین استدلال آنها بحث مربوط به قانون اساسی است. می‌گویند وقتی ری فرمانداری دارد چرا شورای شهر و شهردار مستقل ندارد.

اعطا اضافه کرد: اما از سوی دیگر در قانون شوراها مصوب شده که تهران، شمیرانات و ری باید یک شورا داشته باشد. لذا مخالفان برداشتی از مغایرت را مطرح می‌کنند.

وی گفت: موافقان جدایی معتقدند این مشکلی قانونی است و باید رفع شود. البته موافقان و مخالفان از جنبه‌های دیگر نیز استدلال‌هایی مطرح می‌کنند مانند دلایل تاریخی و اجتماعی.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: همکاران ما در شورای شهر و کمیسیون‌ها هر کدام می‌توانند مواضع مشخص خود را ارائه دهند. اگر زمانی بنا باشد شورا به نظر و استدلال واحد برسد من قطعاً آن را اعلام می‌کنم.