۰ نفر

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

بازگشت دفاتر خدمات الکترونیک به شهرداری، فاجعه است/ پیشنهاد تعطیلی کامل معاونت‌های شهرسازی مناطق

۲۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۴۲
کد خبر: 388718
بازگشت دفاتر خدمات الکترونیک به شهرداری، فاجعه است/ پیشنهاد تعطیلی کامل معاونت‌های شهرسازی مناطق

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران معتقد است؛ یکی از دلایل عدم موفقیت دفاتر خدمات الکترونیک برون‌سپاری نصف و نیمه وظایف معاونت‌های شهرسازی به دفاتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد سالاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر ضرورت اصلاح کارکرد دفاتر خدمات الکترونیک به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: واقعیت این است که در آن مقطع به نظر من ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک بهترین تصمیم اتخاذ شده بود زیرا اساسا بهترین رویکرد برای شفاف‌سازی، کاهش فساد، رانت و زمان صدور گواهی‌های ساختمانی، برون سپاری به بخش خصوصی است که در همه دنیا تجربه شده است. 

او ادامه داد: در کشور ما در حوزه‌ای که تجربه شده نتایج بسیار خوبی به دست آمده؛ مثل دفاتر پلیس به اضافه ده که رضایت‌مندی مردم در صدور گذر نامه نسبت به گذشته افزایش داشته است. همچنین در دهه‌های گذشته در حوزه ثبت اسناد یعنی انتقال مهم ترین دارایی جامعه ایرانی نیز این اتفاق افتاده است، در حالی که فضای رانتی این مقوله هم خیلی بالا است. 

این عضو شورا اضافه کرد: همچنین زمانی که ما کمترین فضای رانتی را در این دفاتر داریم، اتفاقا بیشترین فساد را در ادارات ثبت اسناد داریم. لذا برون‌سپاری این حوزه به دفاتر خدمات الکترونیک درست بوده  ولی اشکال اساسی این است که برون‌سپاری به طور کامل صورت نگرفته است. قرار بود شهرسازی مناطق تعطیل شده و فقط یک ستاد در مناطق فعال بماند. بنا بود صدور مجوز محدود به تعدادی دفاتر نباشد و هرکس بتواند با داشتن شاخص‌هایی دفتر خدمات الکترونیک بزند، در حالی که الان به همین 123 دفتر موجود محدود شده است. 

سالاری با بیان اینکه قرار بود کمیته‌های انضباطی شکل بگیرد تا نظارت دقیق و مسمتر داشته باشند و هرگونه تخلفی را پیگیری کنند، اضافه کرد: در حال حاضر اگر در دفاتر اسناد رسمی تخلفی رخ دهد، لغو مجوز می‌شوند و اگر در دفاتر خدمات الکترونیک هم اینگونه باید قطعا دفاتر بین منافع شخصی و منافع رانتی، ماندگاری دفترشان را انتخاب می‌کردند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. ضمنا شهرسازی‌های مناطق نه تنها تعدیل نیرو نکردند بلکه چند برابر نیرو هم اضافه کردند. 

او ادامه داد: عملا شهرسازی‌های مناطق برای اینکه دفاتر شکست بخورند با آن‌ها مقابله می‌کنند. در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که مردم باید هم به شهرسازی‌های مناطق و هم دفاتر رجوع کنند. البته دفاتر هم وضعیت مطلوبی ندارند و خدماتی که ارائه می‌دهند شفاف نیست.

سالاری در توضیح حل معضل رانت در دفاتر و معاونت‌های شهرسازی‌ مناطق گفت: برنامه ما این بود که شهرسازی‌های مناطق به دفاتر برون‌سپاری شوند. اما در حال حاضر بنا داریم یک گام جلوتر برویم، به این معنی که؛ صدور پروانه شهروند محور و  فضا هوشمند و سیستمی شود.  شهروندان بدون مراجعه به دفاتر و معاونت‌های شهرسازی اقدام به اخذ پروانه کرده و اگر مشکلی داشتند به دفاتر مراجعه کنند. 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر دفاتر تعطیل شده و به معاونت‌های شهرسازی برگردند، فاجعه است، اظهار کرد: در حال حاضر طبق آنچه آقای گلپایگانی انجام داده مراحل صدور پروانه سیستمی شده است، اگر واقعا مقید به سیستمی شدن باشند و پارسل های شهر تهران از طرح تفصیلی در سامانه بارگذاری شود و امکان تغییر در آن توسط هیچ شخصی از جمله شهردار، معاون شهرسازی و غیره نباشد، بخشی از مشکلات شهرسازی حل می‌شود. 

سالاری در پایان گفت: البته مشکل این است که سیستمی شدن فعلا محدود به صدور پروانه ساخت است و باید گواهی عدم خلاف و نظارت فنی هم شامل آن بشود.