۰ نفر

اگر دادگاه شریفی علنی باشد!

۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۵
کد خبر: 386542
اگر دادگاه شریفی علنی باشد!

تحقیق‌وتفحص از کارگزاری رسا مبین تجارت (یاس) که از چندی قبل چراغ‌خاموش در شورای شهر تهران کلید خورده، حدود دو ماهی است که منتظر معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران مانده تا هم مستندات ارائه کند و هم بگوید توافقات با سپاه به نتیجه می‌رسد یا نه!

به گزارش اقتصادآنلاین، معصومه اصغری در شرق نوشت: از شروع دوره جدید مدیریت شهری، سه شهرداری که در بهشت مستقر شدند تلاش کردند تا طلب‌ها و بدهی‌های شهرداری را شناسایی و ساماندهی کنند. محمدعلی نجفی علاوه‌بر گزارش تحویل و تحولی که مستند به آمارهای زیادی بود، جلو آمد، اما خیلی زود کنار رفت. بعد از او اما محمدعلی افشانی تلاش بیشتری در این مسیر داشت و در همین قالب شروع به مذاکره با طرف‌های مهم این طلب‌ها و بدهی‌ها، از جمله بخش‌های اقتصادی زیرمجموعه سپاه کرد و همان زمان خبرهایی مبنی‌بر توافقاتی با سردار عبادالله عبداللهی به طور کلی خبری شد. اما با رفتن افشانی و بعد هم عبداللهی دیگر خبری از این توافقات نشد و نمی‌دانیم به سرانجام رسید و دو طرف رضایت دارند که خبری منتشر نشده یا چون موضوع ادامه پیدا نکرده، خبری هم منتشر نشده است. به‌هرحال این روند بی‌اطلاعی و سکوت معنی‌دار درباره بدهی‌ها و طلب‌ها در بخش‌های مشخصی از ارتباط شهرداری و سپاه باقی ماند.

در این میان مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین

طلب – بدهی بین شهرداری و سپاه مربوط به املاک و به طور مشخص کارگزاری رسا مبین تجارت (کارگزاری یاس) است که مبلغ آن را تا چهار هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌اند. زریر نگین‌تاجی، سرپرست سابق معاونت مالی و اداری، پیش‌تر درباره بودجه غیرنقد و آنچه بر املاک شهرداری تهران در بازپرداخت بدهی‌ها رفته، گفته بود: «یک‌چهارم بودجه شهرداری تهران را بودجه غیرنقد تشکیل می‌دهد و طی سال‌های 90 تا 96 حدود 65 درصد بودجه غیرنقدی شهرداری از طریق کارگزاری‌ها مدیریت می‌شد». حالا تصور کنید که از بین هشت کارگزاری، بزرگ‌ترینشان؛ یعنی رسا مبین تجارت چه حجمی از املاک و تهاتر و هولوگرام را می‌توانسته مدیریت کند. او گفته بود موضوع بدهی سپاه به شهرداری به چند بخش تقسیم می‌شود: املاکی وجود دارد که به سپاه داده و پول آن دریافت شده، اما موفق به انتقال سند نشده‌ایم یا سپاه املاکی به شهرداری داده و پول آن را از شهرداری دریافت کرده، اما نتوانسته سند را انتقال دهد. مواردی نیز وجود دارد که شهرداری ملکی به سپاه داده و پول آن را دریافت نکرده و انتقال سند نیز انجام شده است.

پیروز حناچی،  شهردار تهران، هم چندی قبل در پاسخ  گفته بود: شهرداری قطعا پیگیر ماجرای کارگزاری یاس است، ولی ظاهرا مدعی قضیه، خود سیستم قضائی نیروهای مسلح است، چون ظاهرا منابعی که به اسم نیروهای مسلح بوده، به آنها هم نرسیده است. اینکه کجا رفته است، سیستم قضائی نیروهای مسلح پیگیری می‌کند. ما هم تقریبا به توافق رسیده‌ایم که مطالبات ما چقدر بوده است، اما چون دقیق نیست، نمی‌شود گفت و نمی‌خواهم حالت رسانه‌ای پیدا کند. نظر اعضای شورا این بود که با شکایت تعقیب کنیم. ما گفتیم که فکر می‌کنیم با مفاهمه می‌توانیم راحت‌تر آن را حل کنیم.

او گفته بود که چون یاس جزء زیرمجموعه‌های سپاه بوده است فکر می‌کنیم می‌توانیم با مفاهمه مسئله را حل کنیم، اما چون تعداد زیادی از املاک در این پرونده دخیل است باید جزئیاتش را به دست بیاوریم. آن کارگزاری به نمایندگی از شهرداری، املاک یا هولوگرام را می‌گرفته و منابع تأمین می‌کرده که به نام سپاه بوده است، اما ظاهرا به سپاه هم نرسیده و حالا آنها شاکی پرونده یاس و قائم‌مقام سابق شهردار تهران هستند نه شهرداری تهران.

اما چرا حالا که موضوع پرونده عیسی شریفی، قائم‌مقام محمدباقر قالیباف و متهم اصلی در پرونده کارگزاری یاس پس از سه سال به دادگاه رسیده و کارگزاری‌های جدید با شیوه‌هایی جدید مشغول به کار شده‌اند، هنوز تحقیق‌وتفحص از کارگزاری رسا مبین تجارت (یاس) در شورای شهر تهران به سرانجام نمی‌رسد؟ محمود میرلوحی به‌عنوان یکی از نفرات اصلی پیگیر این موضوع در شهرداری تهران در پاسخ می‌گوید به معاونت مالی و اقتصادی شهرداری دو ماه مهلت داده‌ایم تا علاوه‌بر ارائه برخی مستندات، به ما اعلام کند توافقات با سپاه به نتیجه می‌رسد یا نه! او می‌گوید هفته بعد این مهلت دوماهه معاونت مالی و اقتصادی تمام می‌شود و در مورد این تحقیق‌وتفحص و رویکرد اصلی آن و انتشار آن در صحن علنی تصمیم خواهیم گرفت.

او می‌گوید: قول‌ها و توافقاتی در این مدت بین شهرداری تهران و سپاه صورت گرفته و کمیسیون به معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران این مهلت را داد که مذاکرات خود را به سرانجام برساند. در هر صورت پای چهار هزار میلیارد تومان پول و دارایی شهرداری تهران در میان است که باید بتوانیم استیفا کنیم و اگر در این مسیر بتوانیم با مذاکره پیش برویم، بیشتر صبر می‌کنیم.

میرلوحی یادآور شد که با وجود تغییرات در شهرداری تهران و مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیا در یک سال و اندی اخیر، توافقات مشترک باقی است و جلسات مشترک ادامه دارد؛ اما اگر تأخیر در استرداد اموال و دارایی‌ها زیاد شود، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

او می‌گوید بازپس‌گیری املاک و اموال شهرداری تهران در قالب کارگزاری یاس و پرونده عیسی شریفی، قائم‌مقام شهردار اسبق تهران، پیوستگی زیادی با هم دارند و باید منتظر دادگاه عیسی شریفی باشیم. شهرداری تهران یک پای قضیه است و حتما جریان دادگاه و موضوعات مطرح‌شده در آن به این تحقیق و تفحص کمک می‌کند.

از سوی دیگر زهرا صدراعظم نوری، عضو دیگر شورا که در جریان تحقیق‌و‌تفحص از کارگزاری رسامبین تجارت قرار دارد، در پاسخ  به موضوع توافق اعضا با معاونت مالی و اقتصادی برای تکمیل و ارائه مستندات و نیز تکمیل مذاکره با سپاه و اعلام نتیجه در مدتی مشخص اشاره کرد و گفت: معاونت مالی و اقتصادی این‌طور اعلام کرد که توافقاتی با سپاه در جریان است که به زمان نیاز دارد و به این نتیجه رسیدیم که اگر با دادن مهلت، حقوق شهرداری استیفا شود، به نفع شهرداری خواهد بود. ما هم به‌دنبال کار سیاسی و رسانه‌ای نیستیم و منتظر می‌مانیم تا اطلاعات کامل شود و اگر به نتیجه نرسیدیم، آن‌وقت رویکردمان را در تحقیق‌و‌تفحص اصلاح می‌کنیم.

نوری می‌گوید حجم زیادی از این مطالبات و املاک ردوبدل‌شده، مستندات لازم را ندارند یا ثبت نشده‌اند و لازم است برای آنها این اسناد تدقیق شوند. ما نیز به‌دنبال اثربخشی بیشتر کار و برگشت اموال و دارایی‌های شهرداری هستیم و درعین‌حال می‌خواهیم اگر تخلفی در این میان وجود داشته، به آن رسیدگی شود.

نوری می‌گوید اگر دادگاه عیسی شریفی برگزار شود و اگر با رویکردهای جدید قوه قضائیه، دادگاه علنی باشد، ابعاد زیادی از این پرونده روشن می‌شود و کار ما هم راحت خواهد شد.

 در واقع شورای شهر تهران پس از سه سال که تحقیق و تفحص از این کارگزاری را که می‌گویند حداقل چهار هزار میلیارد پول شهرداری را روی هوا گذاشته، مشروط به دو موضوع مشروط دیگر کرده است: توافق با سپاه، دادگاه عیسی شریفی. هرکدام از این دو موضوع اما و اگرهای زیادی دارند که معلوم نیست به این زودی‌ها نتیجه دهد و فعلا فقط باید خوش‌بین باشیم