۰ نفر

هفته تهران فرصتی است تا گذشته و دارایی‌های قدیمی‌مان را یادآوری کنیم

۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۲۱:۰۸
کد خبر: 386100
هفته تهران فرصتی است تا گذشته و دارایی‌های قدیمی‌مان را یادآوری کنیم

شهردار تهران گفت: هفته تهران فرصتی است برای اینکه یادآوری کنیم چه در گذشته داشته‌ایم و اینکه ترسیم کنیم چه آینده‌ای باید داشته باشیم.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ پیروز حناچی٬ گفت: خیر مقدم عرض میکنم خدمت سفرای عزیز و همه همکاران گرامی که در این مراسم که گرامیداشت روز تهران است حضور یافته اند.

حناچی ادامه داد: کاخ گلستان اثر ثبت جهانی تهران است.

وی افزود: در نوروز ۱۱۰۵ آقا محمد خان قاجار در این مکان تاج گذاری کرد و تهران را پایتخت اعلام کرد.

شهردار تهران گفت: ما در حد شمالی حصار صفوی قرار داریم و در کنار محلات تاریخی دوران صفوی نظیر عودلاجان و بازار تهران قرار گرفته ایم.

حناچی خاطرنشان کرد: در دوره پهلوی اول خیابانهای زیادی از این محله گذر کردند و این اتفاق شبیه همان چیزی بود که در پاریس رخ داده بود.

وی ادامه داد: اولین خیابان تهران لاله زار است و قدیمی ترین آن هم هست اما این خیابانهایی که در کنار گلستان کشیده شدند اولین آثار دوره تجدد گرایی در تهران است.

شهردار تهران افزود: ما در جای جای این محدوده می توان خاطرات دوران چند صد سال تهران را جستجو کرد برای مثال در همین نزدیکی میدان ارگ تهران و تکیه دولت را شاهدیم.

حناچی گفت: در همین محدوده ای که نشسته آید در نورزوها سلام نوروزی داده می شده است و همین پشت سرتان توپی وجود داشته است که مردم به این توپ و شلیک آن اعتقاد داشتند.

وی تصریح کرد: با شناخت مسیر خانه پدری می شود حس تعلق به مکان ایجاد کرد و این یکی از کلید واژه های معماری امروز جهان است.

شهردار تهران ادامه داد: ما شاید خیلی جاها نرفته باشیم .ای وقتی میرویم دلمان نمی خواهد از آن بیرون بیاییم و این نتیجه توجه به روح معماری است.

شهردار تهران گفت: البته وقایع تلخی هم در این کاخ رخ داده است و برخی پادشاهان برای خنک شدن دلشان بقایای استخوانهای پادشاهان قبلی را دفن کردند.

وی ادامه داد: معتقدم همه آنچه پادشاهان قاجار انجام دادند بد نبوده است برای مثال امروز گنجینه ای از عکسهای قدیمی داریم که به واسطه عکاسخانه دوره قاجار ثبت شده است.

شهردار تهران گفت: چند متر آن طرف تر بازار تهران را داریم که قلب اقتصاد تهران است و هنوز هم قلب اقتصادی ایران و تهران در اینجا می تپد.

حناچی تصریح کرد: شاید بازار استانبول آراسته تر از بازار تهران باشد اما حتما زنده تر از بازار تهران نیست و بازار تهران شاید فرسوده تر باشد اما زنده تر است.

وی افزود: از قهوه خانه دویست ساله در کنجی از بازار تا قبر لطفعلی خان زند همه باعث شده است تا بازار تهران غنی تر باشد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: بازاریان تهران شبکه اجتماعی داشتند که نمی گذاشتند کسی از کسبه زمین بخورد و ورشکست بشود و امروز هم همین شبکه را حفظ کرده اند و این یعنی اینکه پول همه ارزش بازار نبوده است.

حناچی گفت: هفته تهران فرصتی است برای اینکه یادآوری کنیم چه در گذشته داشته ایم و اینکه ترسیم کنیم چه آینده ای باید داشته باشیم.