۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

بازپس‌گیری 400ملکی که فعالیت مغایر با اهداف شهرداری دارند/ امضای تفاهم‌نامه با سازمان ثبت برای ساماندهی اسناد شهرداری

۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۲۱
کد خبر: 383283
بازپس‌گیری 400ملکی که فعالیت مغایر با اهداف شهرداری دارند/ امضای تفاهم‌نامه با سازمان ثبت برای ساماندهی اسناد شهرداری

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفت: 400 ملکی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما فعالیتشان مغایر با اهداف شهرداری بوده‌ است تا پایان سال بخش عمده‌اشان پس گرفته می‌شود.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمد نادر محمدزاده، درواکنش به اظهار نظر محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران مبنی بر نبود اراده کافی در سازمان املاک و مستغلات برای بازپس‌‌گیری املاک شهرداری به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: املاک شهرداری که در حوزه فرهنگی و اجتماعی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند دارای شرایط متفاوتی هستند. کاربری برخی از آن‌ها به طور کامل مغایر با اهداف شهرداری است و برخی دیگر از ظرفیت ملک به طور کامل استفاده نمی‌کنند.

او ادامه داد: املاکی که به طور کامل مغایر با اهداف شهرداری هستند بازپس‌گیری می‌شوند، حتی اگر فعالیتی هم که در آن‌ها انجام می‌شود مفید باشد. املاکی هم که از ظرفیتشان به طور کامل استفاده نمی‌شود، تجمیع شده و قسمت‌های بلااستفاده، آزاد و جزو سرمایه‌های شهر می‌شوند.

محمدزاده درباره آخرین وضعیت بازپس‌گیری املاک اظهار کرد: حدود 400 ملک شناسایی شده که مغایر با اهداف شهرداری هستند و باید بازپس‌گیری شوند. اما باید در نظر بگیریم که بازپس‌گیری آن‌ها کار آسانی نیست؛ افرادی که در این املاک حضور دارند حالا یا به دلیل وابستگی‌شان به افراد و یا گروه‌های خاص و یا وجود مشکلات حقوقی، املاک را به راحتی تخلیه نمی‌کنند، طی این فرایند زمان‌بر است.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در ادامه گفت: حدود یک چهارم این املاک تاکنون پس گرفته شده است و تلاشمان این است که تا پایان سال فقط یک چهارم دیگر باقی بماند. پیگیری این موضوع نیازمند همراهی دستگاه قضا نیز است.  

محمدزاده همچنین در واکنش به این اظهار نظر که شهرداری تهران آمار و اسناد کاملی از املاک متعلق به خودش ندارد نیز گفت: ما 100 درصد اسناد املاک متعلق به خودمان نداریم اما اینطور نیست که اصلا سندی نداشته باشیم. ما مخزن اسنادی داریم که هزاران سند در آن جا نگهداری می‌شود و همچنین سامانه‌ای که اطلاعات اسناد روی آن ثبت می‌شود.

او اضافه کرد: برای کامل شدن اسنادمان درحال انجام دادن سه اقدام هستیم. اولین اقدام همکاری تنگاتنگ با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که امروز ظهر شهردار تهران تفاهم‌نامه با این سازمان امضا خواهد کرد.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفت: با این اقدام اطلاعات اسناد شفاف، جلوی تعرض به املاک گرفته و کارها سرعت بخشیده می‌شود. دومین اقدام هم به روز و کامل کردن سامانه جامع اسناد و املاک شهرداری است که در حال رفت و برگشت با مناطق هستیم تا جاافتادگی‌ها رفع و نواقص برطرف شوند.

محمدزاده با بیان اینکه اقدام سوم بازدید میدانی و اخذ اطلاعات جدید است، اظهار کرد: متاسفانه برای همه سازمان‌ها و نهادهایی که املاک زیادی دارند این اتفاق میفتد و باید به مرور اسناد مستندسازی و شفاف شود.