۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

دو اظهار نظر متناقض درباره تکمیل پروژه پایانه شرق تهران/ بهره‌برداری از بزرگراه رستگار و بروجردی مشروط به رفع معارضان

۱۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۵۰
کد خبر: 379711
دو اظهار نظر متناقض درباره تکمیل پروژه پایانه شرق تهران/ بهره‌برداری از بزرگراه رستگار و بروجردی مشروط به رفع معارضان

رییس شورای شهر تهران می گوید پروژه پایانه جدید شرق باید تا پایان سال تکمیل شود اما معاونت عمرانی شهر دار تهران می گوید تعهدی برای تکمیل این پروژه تا پایان سال ندارد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ چندی پیش محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران طی گفت‌وگویی با اقتصادآنلاین گفت که؛ در جلسه‌ای با شهردار تهران مقرر شده برخی از پروژه‌ها با پیشرفت نود درصد تا پایان سال تکمیل شوند. از جمله پروژه‌هایی که هاشمی به آن اشاره کرد، پروژه پایانه شرق بود که صفا صبوری معاون فنی و عمران شهرداری تهران می‌گوید جزو تعهدات معاونت نیست و باید برای آن سرمایه‌گذار پیدا شود!

او به اقتصاد آنلاین می‌گوید: اعتباری که امسال شورا برای پایانه شرق قرار داده مشارکتی است. سازمان مشارکت‌ها باید مشارکت کننده پیدا کند و اگر چنین شود پروژه پایانه انجام می‌شود.

صبوری در شرایطی که مجید فراهانی طی تذکری در سال 96 گفته که پایانه شرق پیشرفت 95 درصدی دارد و باید هرچه زودتر تکمیل شود بعد از دوسال از احتمال بازنگری و باز مهندسی پروژه خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: شاید در کنار پایانه‌ای که در حال حاضر وجود دارد اتفاقات دیگری بیفتد تا آنجا را جذاب‌تر و بهتر کند.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران ادامه می‌دهد: برای این کار باید سرمایه گذار پیدا شود و جزء پروژه‌هایی که ما باید پول بدهیم نیست و تعهدی برای تکمیل آن تا پایان سال نداریم. تکمیل پروژه های مهم و بزرگ مقیاسی چون کوی نصر« پل گیشا»، بزرگراه شهید رستگار و  بروجردی، زیرگذر استاد معین و مجموعه فرهنگی رازی در جوار برج طغرل به عهده ما است.

صبوری درحالی از شرایط جدید برای تکمیل پایانه شرق می‌گوید که محسن هاشمی سال گذشته طی بازدیدی که از پایانه شرق داشته آن را به محل زندگی کبوترها تشبیه کرده و در عین حال خواسته که شهرداری هرچه زودتر نسبت به تکمیل آن اقدام کند.

البته به گفته هاشمی پروژه پایانه شرق پیشرفت 80، 70 درصدی دارد و مشکل اصلی توقف آن برخلاف نظر افشین حبیب‌زاده که می‌گوید، پای مشکلات حقوقی در میان است، مالی است.

به گفته مسئول این پروژه؛ اگر پایانه شرق تا پایان سال 96 به اتمام می‌رسید برای شهرداری 30میلیارد تومان هزینه داشت و حالا تکمیلش بیش از 50میلیارد تومان خرج برمی‌دارد.

همچنین در شرایطی که صفا صبوری از احتمال بازنگری پروژه 90درصد پیشرفت پایانه شرق می‌گوید و در عین حال محسن هاشمی تکمیل آن را از جمله تعهدات شهردار به شورا اعلام می‌کند، طبقه گفته آرش میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورا، شاخص آلودگی هوای منطقه 13 به دلیل وجود پایانه شرق بسیار بالا است و توقف پروژه پایانه شرق، ساکنان محدوده را از فواید محیط زیستی پایانه جدید محروم می‌کند.

تکمیل بزرگراه بروجردی و رستگار، مشروط به رفع معارضان ملکی است

صبوری با اشاره به دیگر پروژه‌های نیمه‌ تمام پایتخت می‌گوید: تقریبا همه پروژه‌های نیمه کاره شهر تهران در این دوره تکمیل خواهند شد. عمده آن‌ها در سال 1398 و 1399 و تعداد اندکی از آنها در نیمه اول سال 1400 تکمیل می‌شوند.

البته او بازهم برخلاف گفته محسن هاشمی، تکمیل دو پروژه مهم از جمله بزرگراه شهید رستگاری و بروجردی را  مشروط به رفع معارضان ملکی دانسته و اضافه می‌کند: پروژه بزرگراه شهید رستگار از نظر فنی، اقتصادی، پولی، بودجه و اعتبار اولویت اول‌مان است که باندهای تندروی آن یعنی فاز اول از شرق به غرب حتما تا پایان سال  تحویل داده می‌شود. پروژه بروجردی از میدان جانبازان تا ابتدای بزرگراه ساوه، قرار است حتما تا پایان سال تحویل داده شود. تکمیل این دو پروژه مشروط به رفع معارضین ملکی است و صرفا وابسته به عملیات فنی و پولی نیستند. شاید در موضوع رفع معارض ملکی به مشکل بخوریم که امیدواریم این اتفاق نیفتد. تا کنون خوب پیش رفته‌ایم و مشکلی نداشتیم.

صبوری با بیان اینکه پروژه استاد معین، کوی نصر « پل گیشا» و برج طغرل را نیز تا پایان سال تحویل می‌دهیم، تاکید می‌کند: از 70 پروژه عمرانی که در دست اقدام داریم، از اول سال تا کنون سه یا چهار پروژه به اتمام رسیده است و در ماه های بعدی نیز به همین شکل خواهد بود؛ ولی پروژه های بزرگی که مردم، رسانه ها و شورا بر رویشان حساسیت ویژه دارند همین پنج پروژه‌ای هستند که بیان کردم و امسال آنها را افتتاح می کنیم.

معاون فنی و عمران حناچی همچنین گفت که؛ در هیچ کدام از پروژه‌ها عقب افتادگی نداریم و هیچکدام را تعطیل نکرده‌ایم.