۰ نفر

مدیرعامل متروی تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

شورا پیگیر مشکلات نبوده که بخواهیم گزارش دهیم/ به نتیجه رسیدن خرید 630واگن مترو از چین؛ گذر از هفت خوان رستم است

۱۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۰۲
کد خبر: 379607
شورا پیگیر مشکلات نبوده که بخواهیم گزارش دهیم/ به نتیجه رسیدن خرید 630واگن مترو از چین؛ گذر از هفت خوان رستم است

مدیرعامل متروی تهران در واکنش به اظهار نظر رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر مبنی بر اینکه معاونت، شورا را در جریان مشکلات خود قرار نمی‌دهد، گفت: تاکنون کسی پیگیر مشکلات نبوده تا ما گزارش دهیم.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ علی امام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر معتقد است؛ معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، اطلاعات حوزه حمل ونقل را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد و نمی‌گویند مشکلات چیست، به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: کسی تاکنون از ما نپرسیده که مشکلات چیست تا بخواهیم گزارش دهیم. فرایند به نتیجه رسیدن هرکدام از اهداف ما مثل تحویل 630واگن مترو از چین بسیار طولانی و زمان‌بر بوده و گذر از هفت‌خان رستم است. هر مرحله‌ای را که رد می‌کنیم به یک مشکل یا چالش جدید برمی‌خوریم. 

او درباره به سرانجام رسیدن تحویل 630واگن مترو از طریق فاینانس با کشور چین، اظهار کرد: شهرداری، شورای شهر و مترو در بحث قرارداد با چین هیچ سهمی ندارد و سازمان شهرداری و دهیاری‌ها به عنوان نماینده وزارت کشور آن را منعقد می‌کند. ما بعد از ساخت و ورود به کشور، واگن‌ها را تحویل و مورد استفاده قرار می‌دهیم. تنها کاری که در این زمینه ما می‌توانیم انجام دهیم؛ پیگیری برای به سرانجام رسیدن قرارداد است. 

مدیرعامل متروی تهران درباره آخرین وضعیت پیگیری این فاینانس گفت: ظرفیت فاینانس ایران و چین تکمیل بود، به همین دلیل با دستور معاون اول رییس جمهوری 780میلیون یورو از پروژه‌هایی که در نیمه راه بودند حذف شده و ظرفیت برای مترو باز شد. 

علی امام اضافه کرد: بنا بود بانک مرکزی عاملیت این قرارداد را به بانک صنعت و معدن بسپارد که این بانک به مشکل خورد و توان پذیرش عاملیت را نداشت. به تازگی بانک مرکزی این پیشنهاد را به بانک شهر داده و خبرها حاکی از آن است که بانک شهری طی هفته‌ جاری به طور رسمی عاملیت این قرارداد را می‌پذیرد. 

او با بیان اینکه دولت باید وارد مذاکره با طرف چینی برای ساخت 630واگن مترو شود، گفت: زمانی قرارداد عملیاتی می‌شود که طرف مقابل شرایط قرارداد را پذیرفته و کار ساخت واگن‌ها را در کشورش آغاز کند. این قرارداد هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است. 

اختلاف با سازمان امورمالیاتی برای ترخیص 15درصد مابقی تجهیزات ساخت واگن مترو از گمرک

مدیرعامل متروی تهران همچنین درباره سرانجام ترخیص 15درصد مابقی تجهیزات ساخت واگن مترو از گمرک نیز گفت: 43میلیارد تومان از 64میلیارد تومانی که به عنوان عوارض باید به گمرک پرداخت کنیم ارزش افزوده است. 

او ادامه داد: گمرک در سهم خودش نهایت همکاری را با ما کرد اما ارزش افزوده سهم سازمان امور مالیاتی است که نپذیرفته شهرداری آن را در غالب چک پرداخت کند. تلاش‌هایی در حال انجام است تا شهرداری بتواند با ارائه چک به سازمان امور مالیاتی 15درصد مابقی تجهیزات را نیز ترخیص کند. 

توان ساخت و طراحی واگن مترو در کشور وجود دارد 

علی امام همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تفاهم‌نامه منعقد شده میان شهرداری و سازمان علمی و فناوری دولت برای ساخت واگن مترو نتیجه‌ای دربر خواهد داشت یا نه تاکید کرد: این تفاهم‌نامه مانند تفاهم‌نامه‌های دیگر نیست و برای عملیاتی شدن روزانه در حال پیگیری است. 

او با بیان اینکه طی این تفاهم‌نامه سهم داخلی‌سازی به 85 درصد می‌رسد ادامه داد: ظرفیت ساخت و طراحی واگن مترو در کشور وجود دارد و بدون بررسی و چارچوب این سهم درنظر گرفته نشده است. 

مدیرعامل متروی تهران تاکید کرد: چون در کشور تجربه طراحی واگن و ساخت آن به طور کامل وجود ندارد باید از مشاوران و مهندسان خارجی کنیم. در این باره هم به طور مداوم جلساتی با حضور نمایندگان مترو، معاونت علمی و فناوری و غیره برگزار می‌شود.