۰ نفر

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران مطرح کرد؛

تنها 10درصد از املاک وقفی تخریب و نوسازی شده‌اند

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۱۹
کد خبر: 376803
تنها 10درصد از املاک وقفی تخریب و نوسازی شده‌اند

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه ای که به منظور رفع مشکلات نوسازی املاک و اراضی اوقافی در بافت های فرسوده برگزار شد، تصریح کرد: تنها 10% از املاک وقفی تخریب و نوسازی شده اند و پایین ترین میزان نوسازی در ده سال گذشته مربوط به محله هایی است که با تمرکز املاک اوقافی مواجه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، مشکلات و موانع نوسازی مربوط به املاک و اراضی وقفی در جلسه ای با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران و برخی از مدیران دفاتر توسعه محله ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این جلسه با بیان این که در 12 سال گذشته، حدود 45% نوسازی مسکن در بافت های فرسوده شهر تهران توسط مالکین و با مشارکت سازندگان محلی و یا خصوصی اتفاق افتاده است، یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد پایین ترین میزان نوسازی در ده سال گذشته مربوط به محله هایی است که با تمرکز املاک اوقافی مواجه هستند.

علی اکبری با اشاره به اینکه به این موضوع واقف هستیم که تمامی املاکی که دارای ویژگی وقف هستند در محدوده اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه قرار نمی گیرند، تصریح کرد: برخی از املاک وقفی دارای موقوفه های مشخصی هستند که این امر دشورای و پیچیدگی برنامه ریزی، تسهیل گری و اقدام در حوزه نوسازی بافت های فرسوده دوچندان کرده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: مالکین یا متصرفینی که در املاک اوقافی زندگی می کنند وقتی اقدام به دریافت پروانه تخریب و نوسازی می کنند، متحمل هزینه هایی می شوند که این هزینه ها برای املاک غیر اوقافی وجود ندارد و این امر با کاهش و یا به صفر رساندن هزینه های بالاسری ساخت و ساز برای نوسازی در بافت های فرسوده در تضاد است که ضروری است راهکاری برای آن اندیشیده شود.

علی اکبری با اشاره به این که محله های مورد فعالیت سازمان نوسازی، عمدتاً محله های کم برخوردار هستند و ساکنان آنها از سطح توانمندی اقتصادی پایینی تری نسبت به سایر شهروندان بهره مند می باشند، اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه می پذیرد که بخشی از منافع مربوط به اراضی و املاک در اختیارش را برای منفعت عمومی قرار دهد و به عنوان مالک خصوصی صرفاً به دنبال انتفاع اقتصادی با بهترین کاربری، بالاترین میزان تراکم و سطح اشغال در اراضی و املاک موقوفه در بافت های فرسوده نباشد.   

وی با بیان این که مواردی از زمین های متعلق به اوقاف از سوی دفاتر توسعه محله ای شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته و پروژه هایی نیز برای آن ها تعریف شده است، خاطرنشان کرد: می توان کاربری هایی را برای زمین های اوقافی تعریف کرد که هم حداکثر بهره برداری از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای اجرای نیت واقفین صورت پذیرد و هم منفعت محله و ساکنان بافت های فرسوده تأمین شود.

مجتبی عبداللهی، مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران نیز در این جلسه عنوان کرد: خوشحال هستم که می خواهیم کار مشترکی را انجام دهیم تا هم دغدغه مدیران دفاتر توسعه محله ای برای رفع مشکلات نوسازی در بافت های فرسوده مرتفع شود و هم توانسته باشیم به نیت واقفینی که در سال های دور و نزدیک اموال خود را با نیت خدمت به مردم وقف کرده اند، جامه عمل بپوشانیم.

عبداللهی با تأکید بر این که رعایت احکام دینی و شرعی در مباحث وقفی بسیار حائز اهمیت است، یادآور شد: برخی از املاک وقفی، متصرفی هستند و در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارند و برخی غیر متصرفی هستند و متولیانی دارند که بر مبنای وصیت واقف در زمان حیات، تولی گری آن را بر عهده گرفته اند و سازمان اوقاف در این موارد نقش نظارتی ایفا می کند.

مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان این که تنها 10% از املاک وقفی تخریب و نوسازی شده اند، خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط خاص و مسائل شرعی در املاک وقفی و نوع متفاوت وقفیات، این املاک نتوانسته اند همچون سایر املاک واقع در بافت های فرسوده مورد تصمیم گیری و نوسازی قرار گیرند.

عبداللهی عنوان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران آمادگی دارد به منظور پیشبرد امور و رفع موانع و مشکلات نوسازی املاک وقفی در بافت های فرسوده، تفاهم نامه ای را با سازمان نوسازی شهر تهران منعقد نماید. 

وی در این خصوص افزود: مدیران دفاتر توسعه محله ای در هر منطقه می توانند با استقرار در محل اداره اوقاف منطقه مربوطه نسبت به مطالعه املاک وقفی و ارائه پیشنهادات مناسب برای کاربری املاک وقفی با حداکثر بهره برداری برای سازمان اوقاف در راستای اجرای نیت واقفین و همچنین حل مشکلات مربوط به محله اقدام نمایند.

در ادامه این جلسه مواردی از املاک وقفی و کاربری های پیشنهادی دفاتر ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.