۰ نفر

525 برج باغ‌های تهران را بلعیدند

۲۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰
کد خبر: 374155
525 برج باغ‌های تهران را بلعیدند

دهه 90خورشیدی برای باغ‌های تهران بیشتر از هر زمان دیگری ناخوشایند بود؛ وقتی که به فاصله 6سال 525برج‌باغ شهر را بلعیدند. شروع آن اردیبهشت 92بود و پایان آن اردیبهشت 98.این اتفاق در 13منطقه پایتخت رخ داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، منطقه یک با 292مورد و منطقه 22با 34مورد کمترین ساخت‌وساز را در باغ‌ها داشتند. پس از این 2منطقه، منطقه 2با 62مورد برج‌باغ قرار دارد. منطقه 4با 50مورد و منطقه 3با 31مورد در جایگاه بعدی هستند. منطقه 13تنها با یک برج‌باغ کمترین آسیب را دیده و مناطق 7و 22تنها 2برج‌باغ را رویت کرده‌اند.

لغو مصوبه برج‌باغ‌ها در سال نخست پنجمین شورای شهر یک گام بزرگ در مسیر جلوگیری از نابودی باغ‌ها بود؛ لغو مصوبه‌ای که جزو بهترین اقدامات شورای پنجم به‌حساب می‌آید. با لغو مصوبه برج‌باغ‌ها طرح «خانه‌باغ» برای جلوگیری از خسارات طرح پیشین برج‌باغ‌ها ارائه و هم‌اکنون در شورای‌عالی شهرسازی و معماری در حال بررسی است. البته بعد از اجرای لغو مصوبه برج‌باغ‌ها برخی از باغ‌ها از گزند آسیب‌ها در امان نماندند اما شهرداری تهران به‌دلیل گله و درخواست‌های بسیار از مالکان باغ‌ها برای از بین رفتن حقوق مکتسبه، لایحه «خانه‌باغ» را مطرح کرد که در شورای شهر ارائه شد و در نهایت به تصویب رسید. حالا قرار است «خانه‌باغ» در مسیر حفظ ماهیت باغ حرکت کند و البته خواسته‌های مالکان نیز برآورده شود؛ به این ترتیب که صاحب باغ می‌تواند در باغ خود رستوران، هتل، کافه، موزه و گالری برپا کند و از آن بهره اقتصادی ببرد. شهرداری تهران نیز برای حفظ درختان باغ‌ها موظف است مسئولیت آبیاری، هرس و نگهداری درختان را بر‌عهده بگیرد. با این همه، باغ‌های تهران پیش از آن وضعیت مناسبی نداشتند و بسیاری از باغ‌های ارزشمند تهران در این سال‌ها از بین رفتند.

6 هزار و 944 طبقه

اگر ارتفاع هر طبقه یک ساختمان 3متر محاسبه شود، تعداد طبقات برج‌باغ‌های تهران در فاصله سال‌های 92تا 98 به حدود 21هزار متر می‌رسد؛ زیرا تعداد طبقات برج‌باغ‌ها 6هزار و 944است؛ آماری که نشان می‌دهد برج‌ها جایی برای نفس کشیدن درختان باغ‌ها نگذاشته‌اند. منطقه یک که در بافت شهری تهران با باغ‌هایش معروف بود، حالا بیشترین صدمه را از ساخت‌وساز در باغ‌ها دیده است. در این 6سال 292برج‌باغ در این منطقه ساخته شده است. بیشترین تعداد طبقات در یک ساختمان نیز به منطقه یک و 22تعلق دارد. در منطقه یک، 8 ساختمان بیشتر از 20طبقه دارند که بلندترین برج این منطقه 34طبقه است. پروانه این برج 26بهمن 93صادر شده است. برج‌های 24طبقه و 22طبقه نیز در این منطقه قرار دارد و به‌طور کلی 8مورد بالای 20طبقه در منطقه یک وجود دارد.

در منطقه 22نیز 18مورد بالای 20طبقه وجود دارد که 5مورد آن بالای 30طبقه است. برخلاف منطقه یک، در این منطقه بلندترین برج 31طبقه دارد. جالب اینکه برج‌های آسمانخراش در این مناطق در سال‌های 92تا 95پروانه ساخت دریافت کرده‌اند. در منطقه 4نیز یک برج 25طبقه 13مرداد 94پروانه ساخت گرفته است.

کمترین تعداد طبقات نیز متعلق به مناطق 18و 22است. در منطقه 22، 3‌مورد ساختمان یک طبقه وجود دارد و در منطقه 18نیز یک مورد. به‌طور کلی در 13منطقه تهران که در باغ‌ها ساخت‌وساز انجام شده، 21 برج 5طبقه یا کمتر از این تعداد دیده می‌شود. با همه اینها، با مصوبه «خانه‌باغ» که در 8ماده تنظیم شده، قرار است تنها مرجعی که صلاحیت ارائه‌ مجوز ساخت خانه‌باغ را دارد، معاونت شهرسازی شهرداری تهران باشد.

منطقه یک که در بافت شهری تهران با باغ‌هایش معروف بود، حالا بیشترین صدمه را از ساخت‌وساز در باغ‌ها دیده است. در این 6سال 292برج‌باغ در این منطقه ساخته شده است