۰ نفر

لغو جلسه جایگزینی عضو علی‌البدل به‌جای عضو زندانی

۲۴ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۰۴
کد خبر: 373719
لغو جلسه جایگزینی عضو علی‌البدل به‌جای عضو زندانی

عضویت مهدی حاجتی در شورای شهر شیراز که این روزها در زندان است قرار بود دیروز چهارشنبه به صورت رسمی و با نامه فرمانداری مهر پایان بخورد، اما به دلیل غیرقانونی‌بودن این تصمیم منتفی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، ماجرا از این قرار است که چند روز پیش اعلام شد مهدی حاجتی که با رأی دادگاه این شهر و با اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دو سال زندان و یک سال تبعید به یکی از شهرهای خارج از استان فارس محکوم شده ‌است، از نمایندگی شورا برکنار می‌شود و جای او به سومین نفر علی‌البدل شورا داده خواهد شد. بر این اساس قرار بود در جلسه روز چهارشنبه سرهنگ پاسدار محمدتقی تذروی، فرمانده پیشین سپاه محمد رسول‌الله‌(ص) شیراز، با حضور در صحن شورای شهر به‌جای حاجتی سوگند یاد کند و روی صندلی او بنشیند. تذروی البته پیش از این هم یک دوره چهارساله عضو شورای شهر بوده است.

بااین‌حال این جلسه که قرار بود جلسه معارفه عضو علی‌البدل شورای شهر شیراز باشد، لغو شد. آن‌گونه که خبرگزاری‌ها گزارش دادند، معرفی جانشین «مهدی حاجتی» در روز 23 مرداد در شورای شهر برخلاف قانون اعلام شد و بر همین اساس اعضای شورای شهر شیراز در نامه‌ای به فرماندار خواستار لغو مراسم معارفه عضو علی‌البدل شورای شهر شدند.

اوایل هفته جاری فرماندار شیراز در نشستی خبری با اعلام جایگزینی محمدتقی تذروی به‌جای مهدی حاجتی در شورای شهر شیراز با اشاره به صدور حکم زندان برای مهدی حاجتی، سیزدهمین عضو شورای این شهر که در انتخابات پنجمین دوره شوراها به‌عنوان منتخب مردم راهی این نهاد شده بود، اعلام کرد: «معرفی جایگزین برای اعضای شورای شهر فرایندی قانونی دارد و اگر به هر دلیلی یکی از اعضا حداکثر دو ماه در جلسات شرکت نکرده و غیبت داشته باشد، شورا موظف است که این مورد را به فرمانداری اعلام کند».

محمدرضا امیری ادامه داد: «فرمانداری نیز باید از اعضای علی‌البدل به ترتیب آرای مردم برای جایگزینی دعوت کند، اما این کار در پی غیبت بیش از دو ماه حاجتی در جلسات این شورا از سوی این نهاد به فرمانداری اعلام نشده بود. فرماندار شیراز افزود: در پی عدم اطلاع شورای شهر شیراز به فرمانداری این شهرستان نسبت به غیبت بیش از دو ماه حاجتی، فرمانداری شیراز نامه‌ای در این زمینه به شورای این شهر ارسال کرد و شورای شهر شیراز نیز پاسخ این نامه را به فرمانداری ارجاع داد که غیبت حاجتی بیش از دو ماه به طول انجامیده است».

امیری اضافه کرد: «در پی اعلام شورای شهر شیراز، فرمانداری این شهرستان از دومین عضو علی‌البدل این شورا برای جایگزینی دعوت کرد که این شخص از حضور در شورا انصراف داد و دوباره از نفر سوم که محمدتقی تذروی است دعوت شد که وی پذیرفت و این شخص برای جایگزینی به شورای شهر شیراز معرفی شد که در اولین جلسه این شورا معارفه و رسما جایگزین حاجتی شود».

این اظهارات فرماندار شیراز و تلاش او برای جایگزینی عضو علی‌البدل شورا با او در حالی مطرح شد که خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشت: مهدی حاجتی از 29 خردادماه در جلسات شورا حضور پیدا نکرده است و بنابراین هنوز دو ماه از رفتن آقای حاجتی نگذشته که عضو جدید قرار است معارفه شود؛ درواقع عضو جدید باید در روز 29 مردادماه معرفی شود؛ تا آن روز هم هنوز یک هفته فرصت باقی است.

بر همین اساس نیز رئیس شورای شهر شیراز روز 23 مرداد در نامه‌ای به فرمانداری اعلام کرد که غیبت مهدی حاجتی، عضو این شورا، هنوز به دو ماه نرسیده و بر همین اساس جلسه معارفه محمدتقی تذروی، عضو علی‌البدل شورا، باید به تعویق بیفتد. سیداحمدرضا دستغیب، در این نامه نوشته که بر اساس قانون، در صورت استعفا، فوت یا سلب عضویت عضو اصلی شورای شهر، عضو علی‌البدل می‌تواند جایگزین عضو اصلی شود، اما درخصوص آقای حاجتی هیچ‌یک از این سه مورد رخ نداده است.  رئیس شورای شهر خواهان تعویق جلسه معارفه تذروی تا زمان تعیین‌تکلیف این موارد شده است.

علاوه‌بر او، موسوی، دیگر عضو شورای شهر شیراز و رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه این شورا، نیز با بیان اینکه طبق جلسه‌ای که اعضای شورای اسلامی شهر شیراز صبح چهارشنبه برگزار کردند، متنی تهیه و موضوع لغو معارفه جانشین «مهدی حاجتی» به صورت مصوبه به فرمانداری اعلام شد. وی با بیان اینکه موضوع معارفه آقای تذروی از دستورکار جلسه شورای شهر شیراز خارج شده است، به ایلنا گفت: در جلسه هم‌اندیشی متنی تهیه شد و اعضای شورا این متن را تأیید کردند و در تماس تلفنی با فرماندار شیراز خواستار شدند که اشکالات این مصوبه برطرف شود. موسوی افزود: با توجه به اینکه معارفه جانشین عضو سیزدهم شورای شهر شیراز از لحاظ قانونی اشکال دارد، بنابراین برای رفع این اشکال، هم به صورت تلفنی و هم با ارسال نامه خواستار تصحیح اشکالات شده و آن را به فرمانداری شیراز ارسال کردیم. فرماندار شیراز نیز موضوع لغو معارفه جانشین مهدی حاجتی را تأیید کرد.

ماجرای بازداشت و زندانی‌شدن مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز، از آن دست مسائلی است که مدت‌هاست مناقشه‌برانگیز شده و گفته شده تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در حال تلاش برای حل مشکل هستند. در همین رابطه بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس و عضو فراکسیون امید نیز گفت: «اگرچه بعضی دوستان صحبت‌هایی را مبنی‌بر ارجاع پرونده آقای حاجتی به کمیسیون اصل 90 انجام داده‌اند، اما در مرحله نخست وظیفه کمیسیون امور داخلی و شوراهاست که باید به پرونده آقای حاجتی بپردازند».

پارسایی با اشاره به اینکه در رابطه با موضوع آقای حاجتی تنها دو الی سه نماینده با رسانه‌ها مصاحبه کردند، افزود: «آقای حاجتی به‌عنوان فرد پیگیر حراست از بافت تاریخی شیراز همیشه در کمیسیون اصل 90 حضور پیدا می‌کردند. درباره پرونده آقای حاجتی جلسه‌ای را با ریاست جدید دادگستری استان برگزار کردم. در جلسه‌ای که با ریاست جدید دادگستری استان داشتم، دیدگاه جناب موسوی به پرونده آقای حاجتی تنها قضائی است و صیانت از موضوعات قضائی مدنظر وی است».

پیش‌تر، پروانه مافی و قاسم میرزایی‌نکو، از اعضای کمیسیون شوراها از ورود کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع پرونده حاجتی خبر داده بودند. علاوه‌بر‌این حسین جعفری، رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز، خواستار رسیدگی مسئولان استانی به وضعیت حاجتی و رایزنی با مقامات قضائی برای حل مسئله او شده بود.

پارسایی در ادامه با اشاره به حمایت‌های مسئولان و فعالان سیاسی استان از آقای حاجتی، به ایلنا گفت: «اقدامات و اظهار‌نظر و واکنش‌های مسئولان استان به‌خوبی شهادت می‌دهد که کدام‌یک از مسئولان استان پیگیر موضوع پرونده آقای حاجتی هستند. مهدی حاجتی به‌عنوان یک نیروی دغدغه‌مند حقوق شهروندی به پاکدستی شناخته‌شده است و صراحت لهجه و بیان و بی‌پروا صحبت‌کردن او از ویژگی‌های بارز او است».

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه زندان‌رفتن و مسکوت‌ماندن پرونده حاجتی هیچ امتیازی برای کلیت نظام و قوه قضائیه ندارد، افزود: «با توجه به اینکه تعداد زیادی از جوانان و مردم حامیان مهدی حاجتی هستند؛ بنابراین تبرئه حاجتی می‌تواند موج امیدی را در میان این مردم استان و کشور ایجاد کند. زمانی که فردی با اخذ آرا و نظر مردم جواز حضور در شورا را کسب می‌کند؛ بنابراین برای نا‌امیدی حامیان چنین فردی و به حرمت رأی اکثریت مردم نیاز است تا ملاحظاتی در پرونده او ایجاد شود».

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: «مسئولان استان و فعالان حوزه سیاسی در حد انتظار از آقای حاجتی دفاع و حمایت نکردند و من اعتقاد دارم که مبارزه‌نکردن با مفسدان کلان و بسنده‌کردن به مفسدان خرد و برخوردهای سیاسی باعث افزایش یأس و نا‌امیدی در میان مردم می‌شود. حاجتی حقایقی را بیان می‌کند که دیگران نمی‌توانند آن را بازگو کنند. او در حد و توان خود از رانت و فساد جلوگیری کرده است».

علاوه بر او حجت نظری، عضو شورای شهر تهران، نیز درخواست کرد دولت و دستگاه قضا به‌ طور جدی وارد موضوع بازداشت مهدی حاجتی شوند. این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: «ما از طریق شورای عالی استان‌ها پیگیر موضوع آقای حاجتی هستیم؛ اما دولت و دستگاه قضا باید به ‌صورت جدی به این ماجرا وارد شود.

نظری به ایرنا گفت: «مهدی حاجتی برای انجام وظایف خود، دارد مجازات تحمل می‌کند؛ در‌حالی‌که یک نماینده مردم باید مصونیت داشته باشد تا بتواند به مردم کمک کند. این موضوع تا زمانی که دستگاه قضا و دولت، به‌ صورت جدی وارد نشود، حل نمی‌شود. البته ما از طریق شورای عالی استان‌ها پیگیر این موضوع هستیم». نظری همچنین توضیح داد که محمد مقدری، یکی دیگر از اعضای شورای شهر در اصفهان نیز در همین وضعیت هستند که یکی از موارد حکم ایشان، حمایت از آقای مهدی حاجتی بود. درباره پرونده آقای سپنتا نیکنام نیز تا‌زمانی‌که دولت و دستگاه قضا وارد نشدند، حل نشد.

مهدی حاجتی مهر سال گذشته در پی توییتی درباره وضعیت چند نفر از بهاییان بازداشت‌‌شده در شیراز، به دستور دادستانی بازداشت و مدتی بعد با قرار وثیقه دو میلیاردی آزاد شد. خرداد سال جاری، سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز اعلام کرد: مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز، برای اجرای حکم یک سال زندان، بازداشت و به زندان منتقل شد. اوایل تیر نیز، حجت‌الاسلام کاظم موسوی، دادستان شیراز، اعلام کرد: حاجتی از سوی دادگاه صالحه به تحمل یک سال زندان و دو سال تبعید به طبس محکوم ‌شده است. او همچنین تأکید کرد: جرم او فعالیت تبلیغی علیه نظام و اقدام علیه امنیت است و این محکومیت ارتباطی با توییت‌نگاری او ندارد. حاجتی در‌حال‌حاضر در زندان عادل‌آباد این شهر به سر می‌برد.

اگرچه روز گذشته جلسه جایگزینی عضو علی‌البدل شورا با مخالفت اعضا و با استناد به اینکه غیبت حاجتی هنوز دو ماه نشده است، برگزار نشد اما یک هفته دیگر این موعد فراخواهد رسید و با توجه به وضعیت و شرایطی که وجود دارد و به نظر هم قرار نیست گشایشی در پرونده او حاصل شود، به نظر تصمیمی که فرماندار شیراز مایل به اجرای آن است، انجام خواهد شد؛ مگر آنکه در این بازه زمانی دولت یا قوه قضائیه تصمیمی بگیرند و حاجتی از زندان آزاد شود و به شورا بازگردد؛ در غیر‌این‌صورت این جایگزینی انجام خواهد شد و صندلی این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر شیراز به سومین عضو علی‌البدل شورا سپرده خواهد شد. اولین عضو علی‌البدل شورای شهر شیراز سعید نظری بود که به دلیل انصراف سیروس پاک‌فطرت از عضویت در این شورا، جایگزین او شد.

شورای اسلامی شهر شیراز ۱۳ عضو دارد و مهدی حاجتی، نفر سیزدهم راه‌یافته به پنجمین دوره شورای شهر شیراز، ۱۲ خرداد ۹۸ بازداشت و روانه زندان شد. حاجتی پیش‌از‌این نیز پنجم مهر ۹۷ بازداشت شد؛ اما ۱۵ مهر همان سال با قرار وثیقه دو میلیارد ریالی آزاد شد؛ اما به گفته مسئولان قضائی رسیدگی به پرونده او ادامه داشت.

۱۳ کرسی شورای اسلامی شهر شیراز در چند ماه گذشته پس از خروج یک عضو اصولگرا در اختیار فهرست امید (اصلاح‌طلبان) بود که با حذف مهدی حاجتی از شورا، تذروی که با گرایش اصولگرایی شناخته شده است، وارد شورا می‌شود. تذروی از اینکه با ورود او، شورای شهر شیراز از یکدست‌بودن محض در‌خواهد آمد، ابراز خرسندی کرده و گفته است: «شورایی که یکدست و همه اعضای آن از یک طیف سیاسی باشند، نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. شورا محلی است که باید از جناح‌ها و طیف‌های مختلف در آن حضور داشته باشند تا طرح‌ها و برنامه‌های مطرح‌شده در این نهاد به‌درستی در مسیر بررسی دقیق قرار گیرد».