۰ نفر

شهردار منطقه6 در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

ماجرای تخریب خانه شاملو از زبان شهردار منطقه6/ یکسال پیش از جنجال رسانه‌ای به دنبال حفظ خانه بودیم

۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۵۴
کد خبر: 373530
ماجرای تخریب خانه شاملو از زبان شهردار منطقه6/ یکسال پیش از جنجال رسانه‌ای به دنبال حفظ خانه بودیم

شهردار منطقه 6 گفت: یکسال پیش از جنجال رسانه‌ای که برای حفظ خانه منتسب به شاملو به وجود آمد به دنبال تملک و تبدیل آن به یک مرکز فرهنگی بودیم.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمدرضا دهداری‌پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر احیای خانه‌ای منتسب به شاملو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: این خانه به نظر ما و سازمان میراث فرهنگی ارزش میراثی دارد ولی به لحاظ میراثی ثبت نشده است. هنوز معلوم نیست که آقای شاملو یک ماه یا دو سال در آنجا بوده است، حتی خانم آقای شاملو هم دقیق نمی‌گویند که چقدر آنجا بودهاند و آیا اصلا آنجا شعری گفته است یا نه! اما آقای شاملو برای ما به عنوان یک عنصر فرهنگی برجسته که مورد استقبال جوانان و مردم کشور است مهم است. 

او ادامه داد: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که آقای شاملو آنجا نبوده اما ساختمان دارای ارزش میراثی است. در همان منطقه 52 خانه دارای ارزش میراثی شناسایی کردیم و هیچ کس حواسش به این خانه ها نیست که ما آنها را حفظ می کنیم؛ اما از این تعداد به خانه شاملو توجه می کنند. در حال حاضر هم ملک مصادره ای است و متعلق به سازمان آب و شرکتی به نام آب و نیرو از شرکت های توسعه ای وزارت نیرو است. 

دهداری‌پور با بیان اینکه یک سال پیش شنیدم ملک را برای فروش به مزایده گذاشته اند، در توضیح اقداماتی که برای حفظ خانه شاملو انجام داده، گفت: در آن زمان با آقای مهندس کاظمی مدیر کل دفتر شهردار صحبت کردم که اگر بشود این خانه را برای شهرداری تملک کرده و یک فعالیت فرهنگی در آن انجام دهیم. 

او ادامه داد: ایشان همان موقع موافقت کرده و با سازمان املاک تماس گرفتند. ما هم چند بار با سازمان املاک مکاتبه کردیم که  تملک خانه موافقت کنند. آقای مهندس کاظمی تلفنی دستور موافقت با تملک را به آقای کرداری در سازمان املاک دادند. آن موقع موافقت انجام شد و به سازمان آب و شرکت مذکور نامه زدیم و گفتیم این خانه را می‌خواهیم، آن را به مزایده نگذارید. 

دهداری‌پور با بیان اینکه طی یکسال گذشته و قبل از جنجال رسانه‌ای دنبال تملک خانه بوده است، اضافه کرد: شرکت تقریبا با این پیشنهاد موافقت کرد تا در ازای یک خانه دیگر آن را به شهرداری بفروشد. ما هم به معاونت مالی_ اقتصادی شهرداری نامه نوشتیم که تأمین اعتبار کنند تا پول را پرداخت و ملک را تملک کنیم. 

شهردار منطقه 6 با اشاره به خبرهایی که درباره تخریب خانه شاملو منتشر شده، گفت: یک روز آقای کاظمی به من زنگ زدند و پرسیدند که آیا شهرداری دستور تخریب این خانه را داده است؟ من این موضوع را تکذیب کردم اما  تأکید آقای کاظمی به حدی بود که خودم هم شک کردم و به شهردار ناحیه دستور دادم که شبانه به آنجا برود که البته خبری نبود.

دهداری‌پور با بیان اینکه حدود یک سال و نیم پیش پنجره ها از جا درآمده و ملک در حال تخریب بوده است، اظهار کرد: ما تلاش کردیم ملک را حفظ کنیم، اگر اسم آقای شاملو هم روی ملک باشد ارزش بیشتری دارد و می‌شود فعالیت‌های فرهنگی متعدد و مهمی در آن جا انجام داد. همچنین اسامی 52 ملک واجد شرایط برای حفظ به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی را نیز به سازمان میراث فرهنگی ارائه داده‌ایم.