۰ نفر

شهردار منطقه 17 در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

آخرین وضعیت ایجاد دسترسی‌های ایستگاه راه‌آهن تهران_تبریز به زمین/ طرح اصلاح نشود، دود مردم را خفه می‌کند

۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۹
کد خبر: 373298
آخرین وضعیت ایجاد دسترسی‌های ایستگاه راه‌آهن تهران_تبریز به زمین/ طرح اصلاح نشود، دود مردم را خفه می‌کند

شهردار منطقه 17 گفت: اگر دسترسی ایستگاه راه آهن تهران_ تبریز به سطح زمین ایجاد نشود و با فرض یک درصد در محدوده خط آهن اتفاقی بیفتد، یک فاجعه انسانی رخ می‌دهد. باید شاهد باشیم که دود مردم را خفه کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طی سال‌‌ها صدای رفت و آمد قطار و لرزش ساختمان‌‌ها بزرگ‌ترین معضل ساکنان منطقه 17 بود که بعد از اعتراض پی در پی ساکنان، ریل‌‌ها به زیر زمین انتقال پیدا کرد. بعداز گذشت مدتی از انتقال مسیر راه‌آهن تهران_ تبریز اما معضل به شکل دیگری خودش را نشان داد؛ به دلیل ر‌ها شدن پروژه، مکان سابق قطار به محل تجمع اراذل و اوباش تبدیل شده و امنیت مردم را به مخاطره انداخت.

 شهرداری وقت منطقه تصمیم گرفت تا با شن پاشی، نصب برج نوری و کاشت گل و گیاه، آسیب‌‌های ناشی از باد و توفان‌‌های موسمی و گرد و خاک حاصل از آن را به حداقل برساند و فضای ایمنی را برای رفت و آمد شهروندان تامین کند.

اما این درمان موقتی مشکل دیگری را ایجاد کرد؛ تمام دسترسی‌‌های ریل قطار به سطح زمین بسته شد.مسیر‌هایی که در مواقع حادثه جان افرادی که در ایستگاه و یا در قطار گیر افتاده‌اند را نجات می‌دهد.

شهرداری تهران نیز تصمیم گرفت  به شرط ایجاد دسترسی‌‌های ایستگاه به سطح زمین از فضای بالای ایستگاه برای جلوگیری از ایجاد آسیب‌‌های اجتماعی جهت تبدیل آن به محیطی فرهنگی، تفریحی و اجتماعی تحت عنوان طرح نیلوفری اقدام کند. فضایی که ایجادش هنوز معطل تصمیم‌گیری راه‌آهن برای اصلاح طرح ریل راه آهن تهران_ تبریز است.

02

محمود کلهری شهردار منطقه 17 معتقد است که به زیر زمین رفتن خط آهن اتفاق خوبی است اما اگر طرح به طور کامل تکمیل نشود میتواند برای ما یک مشکل و چالش باشد.

او در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین ضمن اشاره به بازدیدی که به همراه مدیر کل راه‌آهن از این خط داشته اشاره کرده و می‌گوید: مسدود بودن این دسترسی‌‌ها برای من یک دغدغه است. همچنین آقای حناچی نیز  موضوع را به هیئت دولت برده و با معاون اول رییس جمهوری مکاتباتی داشته است. شهردار تهران تاکید کرده  که در پروژه مذکور باید همه مسائل را با هم ببینیم،  صرف این که خط از رو به زیر رفته است کافی نیست و باید تمام اتفاقات و احتمالات آن را پیشبینی کرده و برایش برنامه داشته باشیم. باید از هر اتفاق و حادثه احتمالی برای مردم جلوگیری کنیم.

کلهری ادامه می‌دهد: اینکه در طول مسیر 9کیلومتری این ایستگاه ارتباط موبایلی و تماسی کاملا قطع باشد یک خطر خیلی جدی است. اگر در ریل اتفاقی بیفتد چگونه اطلاع رسانی کنند؟ از آن بدتر دست‌رسی‌هایی است که مسدود شده است.قبول دارم که برخی مسائل و مشکلات اجتماعی در محدوده ریل وجود داشت؛ بعضی از متکدیان یا معتادان به علت باز بودن فضا به آن جا میرفتند و استفاده‌های مجهولی می‌کردند؛ اما این دلیل نمیشود که صورت مساله را پاک و راه را مسدود کنیم. پیش‌هادمان به دوستان راه‌آهن این بود که چون آنجا دو خط سرد هم دارد و کاملا بدون استفاده مانده این را به مترو اختصاص بدهند تا ما مطالعات مربوط به مترو و برنامه‌ریزی و اجرایش را انجام بدهیم. در این صورت خود به خود پله‌های فرار با مطالعه و کارشناسی دقیقی که صورت میگیرد به ایستگاه مترو تبدیل میشود. این کار تا حدودی نگرانی ما را رفع می‌کند. یک درصد اگر در محدوده خط آهن اتفاقی بیفتد، یک فاجعه انسانی رخ می‌دهد. باید شاهد باشیم که دود مردم را خفه کند.

محمود کلهری

به گفته شهردار منطقه 17؛   لذا مدیریت شهری نسبت به این موضوع بسیار حساس بوده و در تلاش است که خطر را به صفر برساند. آقای دکتر حناچی با معاون اول رییس جمهوری مکاتبه کرد‌ه‌اند و ایشان هم به راه‌آهن دستور داد‌هاند تا جلسه‌ای با حضور آقای شهردار در دفترشان راجع به این موضوع برگزار شود که طی این جلسه تصمیمات خوبی گرفته شده است. این مشکل اصلی بود که ما را نگران می‌کرد.

کلهری به پروژه طرح نیلوفری که طی آن عرصه‌‌های محدوده راه‌آهن تهران_ تبریز ساماندهی می‌شود، اشاره کرده و می‌گوید: طرح نیلوفری که یک طرح فرامنطقه‌ای و از نظر بنده ملی و بینظیر است و می‌تواند در جذب گردشگر به یک قطب تبدیل شود. اما وقتی اصطلاحا  پاخور پیدا کند تکلیف حمل و نقل چه می‌شود؟ با معابری که وجود دارد امکان جذب این همه حضور و سفر نیست و منطقه هم خیلی کوچک است. پس میطلبد به سمت حمل و نقل عمومی برویم. یکی از بهترین مد‌لهای حمل و نقل‌های عمومی با توجه به گردشگر گذر‌هایی که وجود دارد حمل و نقل ریلی است. در این میان سه منطقه 17، 18 و 21 که خط مترو ندارند میتوانند از این نعمت بهره‌مند شود.

او اضافه می‌کند: در این طرح، دوچرخه در اختیار مردم میگذاریم؛ هم ورزش میکنند هم کل مسیر طرح نیلوفری که بیش از سه کیلومتر است را طی می‌کنند. پس اگر بخواهیم همه زنجیره را با هم در نظر بگیریم، میبینیم یکی از کلیدی‌ترین کار‌هایی که باید انجام دهیم بحث حمل و نقل است و این یک ظرفیت قابل توجهی است که باید از آن استفاده لازم را ببریم. پیشنهاداتمان را داد‌ه‌ایم و این اراده و خواستن در میان دوستان راه‌آهن دیده شده و میخواهند همکاری کنند. اگر این اتفاق بیفتد میتواند برای منطقه ما خیلی خوب باشد.

شهردار منطقه 17 در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مراحل اجرایی این پروژه از چه زمانی آغاز می‌شود، تاکید می‌کند: مشاوران یکی از طرح‌‌های پیشنهادی آن را برای ما پرزنت کرد که البته ایراداتی از سوی کارشناسان گرفته شد. بنا شد در جلسه بعدی با حضور سازمان نوسازی، شهرداری منطقه 18 و دیگر طراحان، بار دیگر موضوع بررسی و به سمت ن‌هایی شدن برویم. از سوی دیگر راه آهن سازه‌‌هایی دارد که می‌خواهد آن‌‌ها را تکمیل کند و اصرار ما بر این است که با طرح پیشنهادی ما منطبق باشد.

کلهری می‌گوید: نمیتوانم زمان خاصی مشخص کنم چون عوامل مختلفی به یکدیگر مرتبط است؛ مثلا حدود 49 پلاک وجود دارد که باید آن‌‌ها را تملک کنیم، با تملک آن‌‌ها بستر برای اجرای کامل طرح فراهم می‌شود. پس از آن باید به سراغ سرمایه‌گذار و جذب منابع برای اجرای طرح برویم. این کار هزینه قابل توجهی را میطلبد. در حال حاضر اقداماتی را شروع کرد‌ه‌ایم؛ به این شکل نیست که طرح را به عنوان یک فضای بی‌دفاعی که برای مردم اصلاً قابل استفاده نباشد ر‌ها کرده باشیم. درحال اجرای فضای سبز هستیم، سیاست‌های ورزشی پیشبینی و قسمتی از آن توسط بخش خصوصی طراحی شده است.