۰ نفر

جزییات ایمن‌سازی بازار تهران

۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۳۴
کد خبر: 371984
جزییات ایمن‌سازی بازار تهران

شهردار تهران در روزهای اخیر جلسه ای را درباره اقدامات و برنامه های شهرداری تهران برای ایمنی بازار برگزار کرد. مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران جزئیات موارد مطروحه در این جلسه را مطرح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهرنوشت، بازار تهران در منطقه 12، به عنوان مرکز تجارت و خرید و فروش کالا و یکی از بارزترین عناصر هویتی شهر تهران، نیاز به توجه و رسیدگی ویژه ای برای ادامه فعالیت خود دارد. به تازگی جلسه ای با حضور پیروز حناچی شهردار تهران در رابطه با اقدامات و برنامه های مدیریت شهری پایتخت برای ایمنی بازار تهران برگزار شد. 

در همین رابطه، کاوه حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در توضیح ماحصل این جلسه گفت: پس از آتش سوزی میدان حسن آباد، با توجه به اینکه بازار تهران نیز مستعد آتش سوزی است، شهردار تهران جلسه ای با دست اندرکاران این امر برای ارتقاء ایمنی این فضا تشکیل داد. 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در گذشته برای ایمنی بازار تهران عنوان کرد: آبان ماه سال گذشته در بازار تهران دفتر توسعه محله ای مستقر شد تا به صورت ویژه و مستقل موضوعات متنوع مرتبط با بازار را استخراج کند. در حال حاضر، این دفتر به خروجی اولیه مبنی بر اقدامات مورد نیاز دستگاه ها برای پیشگیری از آتش سوزی و در مرحله بعد مهار آن رسیده است. البته این مسئله به دستگاه های مختلف مانند سازمان آتش نشانی، سازمان مدیریت بحران، شهرداری منطقه 12، شرکت های برق و آب و فاضلاب مربوط می شود.

فقدان سیستم هوشمند اعلام و اطفاء حریق در بازار تهران

علی اکبری با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی در بازار فقدان یک سیستم هوشمند اعلام و اطفاء حریق است، افزود: اگر یک آتش سوزی ساده در بازار رخ دهد به خاطر نوع محصولات و اجناس و فعالیت های موجود در آن، سریعاً به کل بازار تسری پیدا خواهد کرد. بنابراین بازار تهران نیازمند یک سیستم هوشمند آتش نشانی برای پایش، اعلام و اطفاء حریق است و این مسئله نیاز به استفاده از فناوری های جدید و ماشین آلات متناسب دارد.

وی تصریح کرد: موضوع کمبود فضاهای باز در بازار تهران که در مواقع بحران بتوان از آن به عنوان پشتیبان استفاده کرد و همچنین بحث شیرهای ایستاده آتش نشانی که موضوع مشترک بین سازمان آتش نشانی و آب و فاضلاب است و بازار تهران در این مورد با کمبود جدی مواجه است، در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، در این جلسه سیم کشی ها و برق کشی های غیراستاندارد بازار که می تواند یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد آتش سوزی در بازار باشد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه بازار تهران از یک سری امکانات اولیه محروم است، گفت: کمبود سرویس بهداشتی برای مراجعان یک تا دو میلیونی بازار تهران از دیگر مشکلات است. در حال حاضر، سرویس های بهداشتی تنها در مساجد واقع در بازار وجود دارد که از کیفیت لازم برخوردار نیستند و در ساعات منتهی به نماز قابل استفاده هستند. نکته مهم تر اینکه 80 درصد این سرویس ها برای مردها قابل استفاده است و زنان امکان دسترسی ندارند. 

حاجی علی اکبری با بیان اینکه تصمیم گرفته شد که این جلسات به صورت مستمر و در دوره های مختلف زمانی تشکیل شود تا تصمیمات و روند کیفیت اجرایی آن در جلسات بعدی رهگیری و پیگیری شود، عنوان کرد: دستگاه های مختلف در این جلسه با ارائه گزارش کار، مشکلات و مسائل مختلف حوزه مورد نظر خود را مطرح کردند؛ از جمله اینکه شرکت برق اعلام کرد که برای استانداردسازی سیم کشی ها و کنتورهای برق مجموعه ای از اقدامات انجام شده، اما مشکل اصلی در مورد ادامه این کار را عدم همکاری مالکین برشمرد.

رایزنی با سازمان اوقاف برای استقرار ایستگاه جدید آتش نشانی در بازار تهران

وی یادآور شد: آتش نشانی در محدوده بازار سه ایستگاه دارد که یکی از آن ها به شدت فرسوده است و از آنجا که زمین ایستگاه ها متعلق به سازمان اوقاف است هنوز موفق به اقدام در مورد نوسازی و بازسازی آن نشده ایم. 

مدیرعامل سازمان نوسازی افزود: اصناف نیز یکی از کنش گرانی هستند که حضورشان در این جلسات ضرورت دارد و قرار شد که در جلسات آینده از حضور نمایندگان اصناف نیز استفاده شود. شورایاران بازار نیز در این جلسات حضور خواهند داشت. 

وی درباره دیگر اقدامات برنامه ریزی شده در این جلسه گفت: در حوزه اطلاع رسانی و آموزش به کسبه و بهره برداران در بازار اقدامات آگاهی بخش توسط دفتر توسعه محله ای و با همکاری سازمان آتش نشانی و سازمان مدیریت بحران، طراحی و اجرا خواهد شد.

حاجی علی اکبری ادامه داد: به دلیل وجود دالان ها و راهروهای پیج در پیج در بازار تهران، عوامل آتش نشانی در پیدا کردن مسیرها با مشکل مواجه می شوند و برای حل این مشکل به نصب برچسب هایی با آرم آتش نشانی اقدام شد. همچنین قرار شد که سازمان آتش نشانی راه اندازی سیستمی برای مانیتورینگ و پایش وضعیت بازار را در دستور کار قرار دهد. 

وی در مورد نوسازی ایستگاه شماره هفت آتش نشانی در بازار، گفت: به توافقاتی با سازمان اوقاف رسیدیم و شهردار تهران نیز قول همکاری لازم برای حل مسئله اوقاف را داد تا یک ایستگاه استاندارد آتش نشانی در آنجا مستقر شود.

لزوم انتقال کارگاه های بازار تهران به خارج از شهر 

مدیر عامل سازمان نوسازی عنوان کرد: ظرفیت بازار تهران مناسب ایجاد فضایی برای گردشگری و تجارت در حد خرده فروشی است ولی در عمل به عنوان مرکز تجارت عمده در مقیاس کشور مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل نیاز به فضاهایی برای کارگاه و انبار وجود دارد. این مسائل موجب شده است تا بازار تهران ظرفیت این حجم از فعالیت را نداشته باشد.

وی افزود: لزومی ندارد انبارداری در محدوده بازار اتفاق افتد و می توان با یک نگاه راهبردی، آن را به اطراف شهر منتقل کرد. به عنوان مثال منطقه ویژه اقتصادی شهر آفتاب با دوهزار هکتار فضا، برای انجام این کار مناسب است و می توان انبارها را با تمهیدات و تسهیلات خاصی به آنجا منتقل کرد. این اقدام می تواند به کاهش مخاطرات در بازار کمک کند.

علی اکبری با بیان اینکه بازار تهران علاوه بر نیاز به یک چشم انداز بلند مدت و نگاه راهبردی، نیازمند یک برنامه اقدام کوتاه مدت است تا در همین وضعیت فعلی بتواند پاسخگوی نیازها باشد، افزود: طبق برآورد دفتر توسعه محله ای، نیاز به حداقل 500 چشمه سرویس بهداشتی در بازار وجود دارد و از طرف دیگر فضای مورد نیاز برای انجام این کار وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی بیان کرد: بنابراین قرار شد شهرداری با مساجد برای بهسازی سرویس های بهداشتی همکاری کنند و ساعت های استفاده از آن را نیز افزایش دهند. ضمن اینکه به دنبال اتخاذ تصمیماتی برای ایجاد فضاهایی خاص برای نصب سرویس های بهداشتی پرتابل در محدوده بازار هستیم.