۰ نفر

عضو شورای شهر تهران در نشست خبری:

برای حفاظت از باغات، تهدید هم می‌شویم/ تا آخر ایستاده‌ام!

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۱۳
کد خبر: 371735
برای حفاظت از باغات، تهدید هم می‌شویم/ تا آخر ایستاده‌ام!

رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: من تا آخر پای موضوع حفاظت از باغات ایستاد‌ه‌ام و از نیروهای سالم خود حمایت می‌کنم. اگرچه عده‌ای به آنها بگویند سالم نیستید و مورد تهمت واقع شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین، صبح امروز زهرا صدراعظم نوری در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران یکی از کمیسیون‌های فعال شورا با برگزاری 94 جلسه طی یک سال گذشته (مرداد 97 تا 98) بوده است؛ اظهار کرد: طی مدت یادشده 860 نفر به جلسات دعوت شده‌اند و 110 موضوع از جمله طرح، لایحه و گزارش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در همین راستا 39 مورد لایحه، 14 مورد طرح توسط کمیسیون محیط‌زیست و سلامت و خدمات شهری مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده تا با موضوعات به صورت مسئولانه برخورد شود.

وی با بیان اینکه در این کمیسیون تلاش شده تا شفاف‌سازی صورت گیرد و در راستای شفافیت از هرگونه تخلف و رانت جلوگیری شود، گفت: راه‌اندازی سامانه‌های برخط در راستای شفافیت یکی از اقدامات انجام‌شده است. در حال حاضر چندین سامانه در قالب طرح و لایحه در حال پیگیری است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سامانه کمیسیون ماده 7 اشاره کرد که به هنگام تشکیل آن مقاومت‌هایی هم صورت گرفت. بر مبنای قانون حفظ و گسترش فضای سبز و باغات، سامانه‌ای طراحی شد که از این پس تمامی صاحبان پلاک‌هایی که قصد تخریب یا نوسازی دارند باید حتماً از کمیسیون ماده 7 استعلام دریافت کنند و در مرحله پایان کار در پرونده‌ها باید این استعلام وجود داشته باشد. در حال حاضر پروانه‌هایی که در مناطق تشکیل می‌شوند در مرحله تخریب و نوسازی به کمیسیون‌های ماده 7 ارجاع و از آنجا استعلام گرفته می‌شود.

صدراعظم نوری ادامه داد: همچنین سامانه بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها در خصوص صنایع و مشاغل مزاحم، موضوع دیگری بوده که مورد توجه کمیسیون سلامت و محیط‌زیست قرار گرفته است. پرونده‌هایی که در این زمینه تشکیل می‌شوند شکایات و تخلفات صورت گرفته به منظور حفظ حقوق شهروندان و حق شهر در این سامانه ثبت می‌شود. 

رئیس کمیسیون محیط‌زیست و سلامت شورای شهر تهران با اشاره به راه‌اندازی 4 سامانه در حوزه پسماند تصریح کرد: در مسأله پسماند باید به مسایل و مشکلات به طور ویژه توجه شود به همین منظور 4 سامانه در این باره به ثبت رسیده که یکی از آن ها سامانه ثبت توزیع کل پسماند است. در این سامانه تمامی پسماندی که جمع‌آوری می‌شود ثبت خواهد شد همچنین سامانه دیگری به منظور ثبت عملکرد پیمانکاران تشکیل شده است. در همین راستا سامانه مدیریت ناوگان خودرویی تحت عنوان سامانه AVL و سامانه مدیریت کارگران تشکیل شده است.  

به گفته وی در حوزه خدمات شهری، 15 هزار و 100 نفر پرسنل فعالیت می‌کنند و به دنبال آن در حوزه فضای سبز 18 هزار نفر فعال هستند که در مجموع در دو حوزه یادشده 33 هزار و 100 نفر مشغول به کار هستند. 

صدراعظم نوری با بیان اینکه بخشی از افراد یادشده در حوزه مذکور خود فعالیت نمی‌کردند و در بخش‌های دیگر مشغول به کار بودند گفت: در سامانه مدیریت کارگران تمامی کارگران فعال در این حوزه موظف هستند به صورت روزانه با اثر انگشت و تصویر، اطلاعات خود را ثبت کنند. ثبت اطلاعات تا حدودی انجام شده است و بخشی از آن باقی مانده که شخصاً طی نامه‌ای از شهردار تهران درخواست کردم تا به این موضوع رسیدگی شود. 

سامانه جامع فضای سبز شهر تهران موضوع دیگری بود که رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران به آن اشاره کرد و افزود: از لحاظ متراژ، نوع، گونه‌‌های گیاهان و تجهیزات پارک‌ها و بوستان‌ها که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند وجود این سامانه الزامی است و در این سامانه مشخص می‌شود پیمانکاران در مناطقی که مشغول به کار هستند چه میزان درخت و فضای سبز تحت اختیار دارند.

صدراعظم نوری با اشاره به لزوم راه‌اندازی سامانه‌ای به منظور پایش و شناسایی ایمنی ساختمان‌های شهر تهران در برابر خطرات اضافه کرد: راه‌اندازی این سامانه در دستور کار قرار گرفته است و تصمیم بر این است تا علاوه بر ساختمان‌های بلندمرتبه، وضعیت حریق تمامی ساختمان‌های شهر تهران مورد بررسی قرار گیرد. در همین زمینه خواسته کمیسیون محیط زیست و سلامت، طراحی سامانه‌ای بدین منظور است تا شهروندان با مراجعه به این سامانه بتوانند کلیه اطلاعات ساختمانی خود را در این باره مشاهده کنند. به همین منظور الزام شهرداری به ایجاد سامانه پایش برخط ایمنی ساختمان‌های شهر تهران در حال بررسی است.  

 62 پرونده برج باغ اجازه ساخت‌وساز نگرفتند 

در ادامه این جلسه صدراعظم نوری در مورد مصوبه برج‌باغ و لغو آن توضیح داد: پس از لغو مصوبه برج‌باغ و تصویب مصوبه جایگزین تحت عنوان خانه‌باغ و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری باید تصمیمی برای پرونده‌هایی که پیش از تصویب مصوبه در دست بررسی بودند اتخاذ می‌شد. شهرداری در این باره گزارش داد که 473 پرونده تا پیش از لغو مصوبه تشکیل شده است و پس از بررسی‌ها مشخص شد که 62 پرونده عوارض را پرداخت کرده‌اند و به صورت سامانه‌ای اقدامات لازم را انجام داده‌اند. پس از بررسی‌ها مشخص شد که درباره 411 پرونده اصلاً نمی‌توان بحث کرد زیرا آنها شرایط لازم را نداشتند. اما 62 پرونده باقیمانده مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و این بدان معنا نبود که 62 پرونده پروانه ساخت‌وساز می‌گیرند. 

وی با بیان اینکه این 62 پرونده به سه دسته تقسیم می‌شوند، گفت: یک دسته پرونده‌هایی هستند که فاقد ارزش اکولوژیک بودند زیرا طی سنوات گذشته درخت‌های آن ها کاملاً از بین رفته بودند. دسته دوم باغ‌هایی هستند که به دلیل بزرگی، امکان جابجایی توده‌گذاری وجود دارد و به همین منظور امکان حفظ فضای سبز و درختان فراهم می‌شود و دسته سوم باغاتی بودند که به دلیل ارزش اکولوژیک بالا امکان جابجایی درختان وجود نداشت. در دسته آخر تصمیم بر این بود که شهرداری برای حفظ آنها کمک کند و تهاتر انجام شود. که از جمله این موارد می‌توان به باغ وثوق‌الدوله و باغ عبقری اشاره کرد و اخیراً شهرداری منطقه 2 نیز باغ عبقری را به بوستان عمومی تبدیل کرده است. 

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: امکان این که بنیاد مستضعفان روی باغ عبقری پروانه بگیرد وجود نداشت و این پتانسیل بود که این باغ به پارک تبدیل شود. در نهایت از معاونت شهرسازی و معماری خواستیم تا کمیته فنی باغ تشکیل شود و من نامه‌ای در این باره نوشتم اگرچه این نامه از سوی شورا به معاونت مذکور ارسال نشد و پیگیری‌ها نشان داد چون ابلاغیه شورای عالی شهرسازی و معماری نیامده است باید منتظر بمانیم. از طرفی فرمانداری اعلام کرد که برای این باغ‌ها نباید پروانه صادر شود و باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرند. فرمانداری معتقد است این موضوع با قانون حفظ و گسترش مغایرت دارد اما به دلیل اینکه باید تکلیف حقوق شهروندان مشخص شود بررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. 

واکنش رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست به وضعیت پاکیزگی شهر تهران

صدراعظم نوری در ادامه جلسه در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت نگهداشت شهر تهران و جمع‌آوری زباله‌ها گفت: این موضوع مسأله مهمی است که باید مورد توجه شهرداری و شهروندان قرار گیرد و شهرداری نیز به صورت مستمر کار پاکسازی معابر را انجام می‌دهد. البته این لزوماً بدین معنی نیست که در کلانشهری مثل تهران همه معابر کاملاً پاکیزه هستند اما با توجه به حجم پیمانکاران و هزینه‌ای که برای نگهداشت شهر در نظر گرفته شده است انتظار این است که شهر تهران از لحاظ پاکیزگی مناسب باشد اما وقتی شهر تهران را با این ابعاد با بقیه شهرها مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که تهران شهر تمیزی است. به طور حتم کوچه یا معبری وجود دارد که زباله در آن باشد اگرچه با نظارت دقیق مناطق بر پیمانکاران، نظافت شهر به صورت بهتر محقق می شود. در پایتخت حتی در روز سه بار هم زباله‌ها جمع‌آوری می‌شوند این در حالی است که در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا این اقدام هفته‌ای یک بار اتفاق می‌افتد. 

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران ادامه داد: در این باره می‌توانیم به بارندگی‌های اخیر اشاره کنیم که حجم آنها قابلیت تبدیل شدن به سیل را داشت اما به دلیل لایروبی مناسب انهار شهر تهران کانال‌ها و مسیل‌ها، در فروردین ماه ما شاهد ورود سیل در پایتخت نبودیم و این به این معنی است که نیروهای مربوط به این موضوع کار خود را به درستی انجام داده‌اند.

صدراعظم نوری در پاسخ به سؤالی درباره استقرار صنایع آلاینده در محدوده شهر تهران گفت: امروز صنایع آلاینده به شعاع 120 کیلومتری منتقل شده‌اند و بر این اساس با مشارکت صنایع، بسیاری از آن ها بر اساس بند 20 ماده 55 به بیرون از محدوده مذکور منتقل شده‌اند. اگرچه در برخی از موارد اخطارهایی مبنی بر تعطیلی و انتقال صادر شده است، برای پیگیری نیاز به توجه جدی‌تری است. اگرچه در شرایط فعلی با توجه به وضعیت اشتغال و اقتصاد، امکان تعطیلی صنایع وجود ندارد اما تلاش‌ها برای انتقال انجام می‌شود. در همین راستا هیچ مجوز جدیدی از سوی سازمان محیط زیست برای ایجاد صنایع جدید در محدوده شهر تهران صادر نمی‌شود و در حال حاضر بیشتر صنایع از محدوده مناطق 15 و 16 منتقل و در قالب شهرک صنعتی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. 

برای حفاظت از باغات، تهدید هم می‌شویم

صدراعظم نوری با اشاره به شیوه فعالیت کمیسیون ماده 7 مبنی بر گسترش فضای سبز و حفاظت از باغات توضیح داد: در 6 منطقه از جمله مناطق 1 تا 5، 22 و بخشی از 21 بیشترین تعداد باغات وجود دارد. در سنوات گذشته به باغات به عنوان یک مسأله اقتصادی نگاه می‌شده است در حالی که باید به باغات به عنوان فضایی برای پایش هوا نگاه می‌شد. همین امر هم موجب شد تا آنها تبدیل به مجتمع‌های مسکونی و تجاری شوند. در این باره منافعی وجود دارد که در آن صاحبان منافع به راحتی از این موضوع نمی‌گذرند. در این موضوع تلاش‌های زیادی صورت گرفته است و با توجه به رأی اعضای شورای شهر به من و همچنین تفویض اختیار از سوی ریاست شورا، موضوع مربوط به باغات را به صورت جدی پیگیری می‌کنم. 

وی ادامه داد: به همین منظور برای بررسی این موضوع، در کمیسیون مناطق، کمیته‌هایی تشکیل شده و هم‌اکنون 12 نیرو در 22 منطقه در حال بررسی موضوعات مربوط به باغ‌ها هستند تا مواردی که باغ هستند رأی غیرباغ نگیرند. من تا آخر پای این موضوع ایستاد‌ه‌ام و از نیروهای سالم خود حمایت می‌کنم. اگرچه عده‌ای به آنها بگویند عدم سلامت دارند و مورد تهمت واقع شوند. در حال حاضر 28 هزار و 567 پرونده در این باره مورد بررسی قرار گرفته و این بررسی‌ها ادامه دارد. البته در این میان تهدیدهایی هم صورت می‌گیرد و ما به تهدید عادت داریم. 

چرا میزان اُزُن در هوای شهر تهران افزایش یافته است؟

در ادامه جلسه رئیس کمیسیون محیط‌زیست و سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی از شهروندان موضوع آلودگی هوا یکی از مسایل جدی موردنظر آن هاست، تصریح کرد: آلودگی هوا موضوع نسبی است که 80 درصد آن به منابع متحرک و 15 تا 20 درصد به منابع ثابت مرتبط است. هر چقدر سوخت استانداردتر باشد به طور حتم هوای بهتری خواهیم داشت و البته این موضوع در اختیار مدیریت شهری نیست و به دستگاه‌های حکومتی باز می‌گردد. اما با اقدامات شهرداری تهران و بارندگی‌هایی که به لطف خداوند انجام شد ذرات کمتر از 2.5 میکرون در هوای تهران کاهش پیدا کرده و وضعیت مناسبی در این زمینه داریم. 

صدراعظم نوری تصریح کرد: در بحث افزایش آلاینده اُزُن، موضوع در کمیته ملی کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال بررسی است و باید این را بدانیم که گرمای هوا و شدت تابش خورشید باعث تصاعد گازهایی می‌شود که در نتیجه فعل و انفعالاتی تبدیل به O3 خواهد شد و در همین زمینه مشکلاتی ایجاد می‌شود. اگرچه گاز متصاعد از پمپ بنزین‌ها در هنگام بنزین زدن خودروها از دیگر عوامل تشکیل گاز اُزُن هستند.

وی درباره آلودگی صوتی در پایتخت توضیح داد: آلودگی صوتی دست کمی از آلودگی هوا ندارد و سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد. در همین راستا مصوبه شورا، شهرداری تهران را ملزم به تشکیل کمیته‌ای برای بررسی آلودگی صوتی کرده است. اگرچه تا به امروز جلسات این کمیته برگزار نمی‌شده، با انتخاب نماینده‌ای از سوی کمیسیون محیط‌زیست و سلامت، جلسات در حال حاضر به صورت مستمر برگزار می‌شود و معاونان شهردار نیز به صورت فعال در این جلسات حضور دارند. این موضوع در دست بررسی است که برای کاهش آلودگی صوتی در پایتخت چه اقداماتی باید انجام شود. گسترش دیوارهای صوتی یا اقدامات جایگزین؛ این موضوع و اقدامات اثربخش دیگر در دست بررسی خواهد بود حتی آسفالت متخلخل نیز برای کاهش میزان آلودگی صوتی پیشنهاد شده است. 

توضیحات صدراعظم نوری درباره تهاتر دو باغ عبقری و وثوق‌الدوله

صدراعظم نوری با بیان اینکه تمامی باغاتی که در دست نهادها قرار دارد جزو اموال عمومی محسوب می‌شوند گفت: این اموال از طرف مقام معظم رهبری و در جهت صلاح مردم در اختیار شهروندان قرار گرفته‌اند و ایشان نیز در خصوص واگذاری مجموعه یاس و اراضی قلعه‌مرغی، خود اقدام انجام داده‌اند. بنابراین من اعتقاد دارم بوستان‌هایی که در اختیار سازمان‌ها و نهادها هستند باید در اختیار مردم قرار گیرند. در بحث باغ عبقری، شرایط متفاوت بود. بنیاد مستضعفان اگر قصد دریافت پروانه برای این باغ را داشت به طور حتم با توجه به تراکم بالای درختان اجازه ساخت‌وساز داده نمی‌شد و در باغ وثوق‌الدوله با توجه به ارزش فرهنگی این باغ، امکان ساخت‌وساز وجود نداشت. در توافق انجام شده با بنیاد مستضعفان، تصمیم بر این بود تا علاوه بر جریمه قطع درختان، ارزش ملک مسکونی و تجاری تهاتر شود. در توافقات اولیه، 160 میلیارد تومان مطرح شده بود که شورا این موضوع را نپذیرفت و اعلام کردیم که باید ارزیابی به صورت دقیق‌تر انجام شود و در نهایت قیمت جدید بر همان اساس تعیین خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران درباره میزان موفقیت طرح کاهش آلودگی هوا و اجرای آن توسط شهرداری تهران گفت: جمع‌بندی و مطالعات دانشگاه و گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که این طرح موفق بوده است. در حالی که در محدوده مرکزی شهر تهران ترافیک به شدت بالا بود و به ازای آن آلودگی هم افزایش پیدا می‌کرد. هم‌اکنون تقاضای مدیریت سفر، انجام و سفرها کاهش پیدا کرده است و به طور حتم در مناطق مرکزی شهر تهران شاهد کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهیم بود. همچنین به نظر می‌رسد عدالت به صورت نسبی ایجاد شده و هر کسی که متقاضی حضور در این محدوده باشد می‌تواند در این محدوده حاضر شود. 

شناسایی 430 ساختمان پرخطر

موضوع ساختمان‌های ناایمن یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوی صدراعظم نوری بود که توضیح داد: موضوع بررسی ساختمان‌های ناایمن متوقف نشده است و در دستور کار سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران است. بر همین اساس 22 هزار ساختمان ناایمن شناسایی شده که از این تعداد، 430 مورد بسیار پرخطر هستند که در بین آنها ساختمان‌های آموزشی، درمانی، مسکونی، اداری، دولتی و ... وجود دارند. از این تعداد 243 مورد به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و با همکاری دادستانی 50 ساختمان اقداماتی را در راستای اجرای دستورالعمل ایمن‌سازی انجام داده‌اند. موضوع به صورت مستمر توسط آتش‌نشانی بررسی می‌شود و در قالب کمیته‌های ایمنی مناطق، بررسی وضعیت ساختمان‌های پرخطر در دستور کار است. 

صدراعظم نوری با اشاره به شناسایی باغات و املاک مشجر شهر تهران اضافه کرد: در حال حاضر 6100 منطقه شناسایی شده که در این میان از 3600 منطقه بازدید میدانی صورت گرفته است. اگرچه با توجه به اینکه بخشی از این باغات متعلق به اشخاص، سازمان‌ها و دستگاه‌های متفاوت هستند برای بررسی آنها باید حتماً با دستگاه قضایی و دادسرا هماهنگی صورت بگیرد. در حال حاضر دستگاه قضایی و دادسرا به صورت مستمر برای بازدید 20 پلاک با همکاری کلانتری محدوده مجوزهایی را صادر می‌کنند و پس از بررسی کامل در محیط GIS پلاک‌ها به صورت کامل قابل شناسایی هستند. در بحث 62 پرونده نیز بخش اعظمی از باغات مربوط به اشخاص هستند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در رابطه با پادگان 06 توضیح داد: وسعت پادگان 06، 50 هکتار اعلام شده که بخشی از آن مربوط به باغ سلطنت‌آباد است. در توافقات گذشته در کمیسیون ماده 100 برای 1.100.000 مترمربع مجوز بارگذاری دریافت شده و در این میان با پیگیری‌های شهردار تهران، معاونت شهرسازی و معماری و کمیسیون شهرسازی و معماری این میزان به شدت کاهش پیدا کرده و به دنبال آن باید توافقاتی با پادگان 06 برای ارائه مجوزهای ساخت‌وساز انجام شود تا فضای همکاری و تعامل مدیریت شهری با ارتش و دستگاه‌های نظامی باز شود. هم‌اکنون موضوع پادگان 06 در شورای عالی شهرسازی و معماری در حال بررسی است.