۰ نفر

شهروند به یک برند بین‌المللی تبدیل می‌شود/ فروشگاه‌های شهروند هوشمند می‌شود

۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۰۴
کد خبر: 369567
شهروند به یک برند بین‌المللی تبدیل می‌شود/ فروشگاه‌های شهروند هوشمند می‌شود

در حال حاضر چهل فروشگاه در سطح شهر در حال فعالیت هستند و دو فروشگاه مرداد ماه امسال افتتاح خواهد شد و به احتمال زیاد در اواسط تابستان دو فروشگاه دیگر نیز به فاز تجهیز خواهد رسید. ظرفیت‌های دیگری نیز در حال شناسایی هستند و در تهران تا پایان سال، سه فروشگاه بزرگ دیگر احتمالا به بهره برداری برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین، شرکت خدماتی کالای شهروند در حال حاضر با ۱۰۰۰ شرکت مهم داخلی قرارداد دارد که تأمین کننده کالا‌های شهروند هستند و این شرکت در حال برنامه ریزی است تا بتواند در آستاراخان روسیه مجموعه بزرگی از پخش کالا‌های ایرانی را در فاز اول راه اندازی کند.

مسعود سریع القلم با بیان اینکه شهروند در دوره جدید، این پتانسیل را دارد که به عنوان یک برند فروشگاهی معتبر در کشور فعالیت کند اظهار داشت: بنابراین طرحی را برای ارائه به شهردار تهران آماده کردیم، این طرح در نهایت به شورای عالی استان‌ها رفت، مهندس الویری جلسه بسیار خوبی را در این باره با اعضای شورای عالی استان‌ها برگزار کرد که طی آن ظرفیت‌های فروشگاه شهروند طرح و بررسی شد.

متن کامل گفتگوی با مسعود سریع القلم مدیر عامل شرکت خدماتی کالای شهروند به شرح زیر است:

در سال‌های گذشته، خیلی روی بحث توسعه فروشگاه‌ها کار نشده بود، اما از زمانی که شما آمدید این بحث بیشتر شده و حتی روی استان‌های دیگر کار شده است. علت این تغییرات چیست؟

بعد از آمدنم به شهروند، برنامه توسعه‌ای را با شعار شهروند در مسیر تحول آماده کردم و قرار شد به این شعار عمل کنیم؛ این برنامه تا ۱۴۰۰ تدوین شده بود و باید در این ریل حرکت شود.

ما باید تا سال گذشته رشد بیشتری می‌داشتیم، ولی به دلیل نوسانات ارز و محدودیت‌های موجود در بازار، نتوانستیم آن را جلو ببریم، اما برنامه ما این است که اولا در تهران هر میزان جای رشد توسعه فروشگاهی وجود دارد در ابعاد متوسط حدود ۱۵۰۰ تا دو هزار متر را جانمایی و شبکه خدمت رسانی پیشرفته ایجاد کنیم.

در حال حاضر چهل فروشگاه در سطح شهر در حال فعالیت هستند و دو فروشگاه مرداد ماه امسال افتتاح خواهد شد و به احتمال زیاد در اواسط تابستان دو فروشگاه دیگر نیز به فاز تجهیز خواهد رسید. ظرفیت‌های دیگری نیز در حال شناسایی هستند و در تهران تا پایان سال، سه فروشگاه بزرگ دیگر احتمالا به بهره برداری برسد.

البته الزاماتی نیز در مورد این فروشگاه‌ها وجود دارد؛ از جمله اینکه باید پارکینگ مورد نیاز در نظر گرفته شود. سازه‌ها باید متناسب با شرایط فروشگاه‌ها و ارتفاع سقف‌ها نیز باید مناسب باشد، بحث‌های مربوط به پساب، بازیافت، بارانداز و همه استاندار‌های فروشگاه در آن رعایت شود. به هر حال، زمانی که خود شهرداری متولی کار است، باید همه استاندارد‌های آن رعایت شود.

شهروند در دوره جدید، این پتانسیل را دارد که به عنوان یک برند فروشگاهی معتبر در کشور فعالیت کند؛ بنابراین طرحی را برای ارائه به شهردار تهران آماده کردیم، این طرح در نهایت به شورای عالی استان‌ها رفت، مهندس الویری جلسه بسیار خوبی را در این باره با اعضای شورای عالی استان‌ها برگزار کرد که طی آن ظرفیت‌های فروشگاه شهروند طرح و بررسی شد.

ایده من این است که فروشگاه شهروند مانند بانک شهر می‌تواند برند فروشگاهی شهرداری‌های کشور شود. فاز یک این کار هم قرار است در کلان شهر‌ها اجرا شود، که شامل شهر‌های، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج، مشهد و دیگر شهر‌های بزرگ می‌شود؛ که ما می‌توانیم در آن یک فروشگاه بزرگ داشته باشیم.

اگر ظرفیت ایجاد شده جوابگو بود و بازار احساس نیاز به این فروشگاه‌ها داشت، آن را توسعه خواهیم داد. این کار دو حسن بزرگ دارد؛ نخست اینکه شهروند به عنوان یک فروشگاه بزرگ مطرح می‌شود و می‌تواند به عنوان بازوی بزرگ اجرایی در آن شهر‌ها باشد، چون سهام آن صد درصد در اختیار شهرداری تهران است و امکان تعامل با آن بسیار است و دوم آنکه ایجاد اشتغال در آن شهر و استان می‌کند و سوم آنکه در بحث تأمین کالا می‌تواند کالا‌های تولیدی استان را در اولویت تأمین و عرضه قرار می‌دهد که بسیار می‌تواند کارساز باشد.

در حال حاضر این کار در شهر شیراز نهایی شده و به احتمال زیاد تا پنج ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید. در مشهد از چند پروژه بزرگ بازدید کرده ایم و کار‌های جدی برای عقد قرارداد صورت گرفته است. زمین یک فروشگاه بزرگ در تبریز آماده شده و در حال تعامل با یکی از بانک‌ها برای سرمایه گذاری هستیم و در برخی از شهر‌های دیگر مانند همدان و اصفهان، کرمانشاه و چند شهر شمالی تقاضا برای احداث فروشگاه وجود دارد که پتانسیل‌های زیادی برای توسعه دارد.

نکته دیگر این که ما در تهران با مشکلات بسیاری در خصوص نیروی انسانی روبه رو هستیم که توسعه فروشگا‌ها در تهران باعث می‌شود تا با بکارگیری این نیرو‌ها مشکلات مجموعه در بحث مدیریت منابع انسانی بهبود پیدا کند.

در خصوص توسعه فروشگاه‌های کوچک شهروند در محلات هم توضیح بدهید و بفرمایید چرا به این سمت حرکت کرده اید؟

 این موضوع مربوط به مدیریت قبل از من بود، به اعتقاد من، شهروند به عنوان یک هایپر مارکت شناخته شده است و ما هم نمی‌خواهیم رقیب خرده فروشی‌های سطح شهر باشیم و با احداث فروشگاه‌های کوچک ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری فروشگاه‌های کوچک را زمینگیر کنیم؛ این به صلاح ما نیست.

شهروند باید در یک محل بزرگ با ابعاد بزرگتر باشد و همه مایحتاج مورد نیاز مردم از اقلام خرد تا اقلام بزرگ را شامل شود و دارای امکانات رفاهی و تفریحی لازم هم باشد.

به امکانات رفاهی اشاره کردید؛ چیزی که در ایران کمتر دیده می‌شود، ولی در جهان بسیار مورد توجه قرار میگیرد. در این مدت چقدر برای تقویت این امکانات برنامه ریزی کرده اید؟

 ما برای این موضوع برنامه‌هایی داریم؛ مثلا در تهران برای فروشگاه بیهقی یک فوت کورت بسیار مجهز افتتاح خواهیم کرد که البته نیاز مردم هم بود و مراجعات زیاد در این خصوص داشتیم و به نظر ما هم اینگونه بود، چون مردم وقتی به این فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، نیاز دارند که بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

همچنین ما برای فضای بازی و محل‌های تفریحی هم الزامات خیلی جدی قرار دادیم. با اینکه سخت است، تلاش می‌کنیم بتوانیم اجرا کنیم. در مورد پارکینگ تا جایی که توانسته ایم فروشگاه هایمان را توسعه داده و به صورت هوشمند تجهیز شده است، تا مردم بتوانند در شرایطی آسوده و راحت خودرو خود را پارک کنند.

ما همچنین در حال ایجاد مجتمع نان در فروشگاه‌های بزرگ هستیم که در کنار آن کافه‌های کوچکی باشد تا مردم بتوانند از آنها شیرینی و نوشیدنی‌ تهیه کنند.

انتظار میرفت فروشگاه شهروند آنلاین بتواند در رقابت با دیگران عملکرد قابل توجه تری داشته باشد، بخصوص اینکه مجموعه شهورند ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و میتوانست از بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین سبقت بگیرد؛ اما آن گونه که باید نشد؛ آیا برنامه‌ای برای آن دارید؟

شهروند مجازی در حال مستقل شدن است و قرار است کالا‌ها و انبار‌های مجزایی داشته باشد. هم اکنون هم تنوع کالایی بسیاری داریم که حتی مردم را دچار سردرگمی می‌کند، اما اکنون در حال آماده کردن یک طرح جامع هستیم و فکر می‌کنم تا آخر تابستان به سرانجام برسد.

یک سال گذشته خبرهایی درباره توسعه فروشگاه شهروند در کشورهای دیگر بمطرح شده است. چه برنامه برای توسعه برون مرزی شهروند دارید؟

 حناچی ایده فروشگاه‌های خارج از کشور را مطرح کرد و بعد از سفر به عراق در جلسه‌ای که با وی داشتیم، گفتند به صلاح شهرداری تهران است که این موضوع پیگیری شود و شرایط برای کار در آنجا نیز فراهم است.

ما در آنجا چند شهر به عنوان هدف انتخاب کردیم که یکی از آن‌ها در اقلیم کردستان عراق و شهر اربیل بود و یکی از بهترین مجتمع‌های تجاری آن یک فضای عالی برای هایپر است که تمام امکانات در آن وجود دارد و شرایط بسیار خوبی برای پیشبرد کار فراهم است.

خلاصه آنکه همه کار‌های مربوطه و کار‌های مقدماتی انجام شده و بیزنس پلن آن نیز تهیه شده است. هدف ما این است که شهروند را بتوانیم به هاب صادرات حداقل ۲۰۰ محصول ایرانی تبدیل کنیم تا بتوانیم در آنجا صادرات مفید داشته باشیم. شهر بعدی در عتبات ـ کربلا و یا نجف ـ و پس از آن بصره خواهد بود.

همچنین با ترک‌ها در ترکیه مذاکره ای داشته ایم که خودم شخصا جلو بردم. ایده ما این است که بتوانیم با آن‌ها یک کو برندینگ راه بیندازیم و آن‌ها بتوانند در تهران از طریق شهروند سرمایه گذاری مشترک داشته باشند، به گونه ای که با سرمایه گذاری مشترک در پایتخت یک زمین بزرگ با امکانات درجه یک برای مردم تهران داشته باشیم.

این کار تا کنون خوب جلو رفته؛ البته از بابت تحریم‌ها مشکلاتی ایجاد شده، چون سرمایه گذار دوست دارد تا بخشی از منابع را از کشور خارج کند.

مورد بعدی کشور روسیه است که ظرفیت بسیار خوبی در شهر‌های جنوبی آن وجود دارد. خودم نیز طی بازدیدهایی که از این مناطق داشتم شرایط مطلوبی را برای توسعه شهروند در این منطقه ارزیابی کردم به همین خاطر در پی طراحی مدل اقتصادی خاصی هستیم که بتوانیم کار را پیش ببریم.

ما در حال حاضر با ۱۰۰۰ شرکت مهم داخلی قرارداد داریم که تأمین کننده کالا‌های شهروند هستند و در حال برنامه ریزی هستیم که بتوانیم در آستاراخان روسیه مجموعه بزرگی از پخش کالا‌های ایرانی را در فاز اول راه اندازی کنیم. در فاز دوم هم راه اندازی فروشگاه با برند شهروند را در برنامه داریم. در قفقاز شمالی این کار صورت گیرد، که می‌تواند در آستاراخان یا محاج قله باشد که ظرفیت مناسبی دارند تا از این بستر برای عرضه کالای ایرانی استفاده کنیم. البته با قطر هم در حال مذاکره هستیم.

چه اتفاقی افتاد که شهروند به سمت استفاده از سیستم‌ هوشمند رفت و چگونه توانسید از این امکات بهره برداری مفید داشته باشید؟

دلیل این کار سیاست‌های جدید مدیریت شهری است. شهردار تهران به شدت به بحث تهران هوشمند اعتقاد دارد و در حال پیگیری این موضوع است. در شهروند هم همین موضوع تکرار شده و ما از ابتدا دنبال این بودیم که فرایند‌های کاملا سیستمی و آی تی بیس و آخرین تکنولوژی فنی و سیستم‌های فروشگاهی دنیا در شهروند هم اجرا شود. فکر می‌کنم که شهروند یک سال دیگر یک مجموعه تمام هوشمند در کشور خواهد شد.

در مورد نوسازی فروشگاه‌ها چه کاری صورت گرفته و چقدر در این زمینه کار شده است؟

 اولین آسیب شناسی که در دوره جدید انجام شد، این بود که نسل اول فروشگاه‌های شهروند که در دهه هفتاد تأسیس شده بودند نیاز به نوسازی، بهسازی داشتند. ما در اواخر سال ۹۶ طرح توسعه آماده کردیم و از اسفند همان سال کار را شروع کردیم و هنوز ادامه دارد تا کنون نیز ده فروشگاه نسل اول شهروند مانند بیهقی، صادقیه، جلال، حکیمیه و آزادگان بازسازی‌های نور، یخچال و انبار‌ها و قفسه هایشان انجام شده و در حال ادامه است.

البته تمام اینها فاز بهسازی در حال انجام است و تمام تجهیزات از میز چک آوت تا حتی کالا‌های موجود در حال بررسی است. از آنجا که حجم کار بسیار است، مستمر در حال کار هستیم، اما اینجا همه چیز زنجیره ای به هم وصل است. نرم‌افزار‌ها باید همه به روز شوند و صندوق‌ها و چک اوت‌ها متناسب با این سیستم نوسازی شود و همین طور ادامه دار است تا کار تکمیل شود.

در موضوع نورپردازی کار‌های بسیاری شده، به گونه ای که نورپردازی‌های ما جزو استانداردترین نورپردازی‌های جهان به شمار می‌آید. اقدامات بسیار جدی در خصوص صندوق‌ها انجام دادیم، به گونه ای که سلف چک آوت برای اولین بار در کویر راه اندازی کردیم، به طوری که شهروند کالای خود را خود حساب می‌کند و دیگر نیازی به صندوق ندارد که این در حال توسعه است و در همه فروشگاه‌ها، جایی برای سلف چک آوت ایجاد کرده ایم.