۰ نفر

سخنگوی شورای شهر در نشست خبری مطرح کرد:

509هزار نفر در انتخابات شورایاری‌های تهران شرکت کردند

۴ مرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۲۰
کد خبر: 369203
509هزار نفر در انتخابات شورایاری‌های تهران شرکت کردند

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: 509 هزار و 108نفر در انتخابات شورایاری شرکت کردند.

اقتصادآنلاین، فائزه مومنی، علی اعطا، در نشست خبری که بعد از اتمام انتخابات شورایاری در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد، گفت: 509 هزار و ۱۰۸ نفر ازشهروندان تهرانی در این انتخابات شرکت کردند که این عدد تا حد زیادی انتظارات را برآورده کرده است. 

او ادامه داد: بنا بود در فاصله اندکی بعد از رای گیری نتایج اعلام شود اما از آنجایی که هیئت اجرایی باید نتایج انتخابات را  به هیئت مرکزی نظارت ارائه کند، نتایج  بعد از ۲۴ ساعت اعلام می‌شود تا احیاناً اگر مواردی نیاز به بررسی داشته باشد در این هیئت مورد بررسی قرار گیرد. 

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه آمادگی داریم تا بعد از دریافت نتایج، اسامی منتخبان را اعلام کنیم، اظهار کرد: منطقه ۴، ۱۵ و ۵ بیشترین میزان مشارکت به لحاظ تعداد داشتند. همچنین محله گلشن در منطقه ۴، نعمت آباد در منطقه ۱۹ ، شکوفه و تهرانپارس غربی و  عبدل آباد بیشترین میزان رای را داشتند.

در ادامه جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و رئیس ستاد انتخابات شورایاری‌ها  با اشاره به اینکه این انتخابات خیلی سریع اجرا شد گفت:  از تاریخ ۲۵ /۳/۹۷ که آیین‌نامه به ما ابلاغ شد تا یک ماه و ۱۰ روز بعد زمان برای برگزاری انتخابات در اختیار داشتیم.

وی ادامه داد: هیئت دولت، وزارت کشور و نیروی انتظامی امنیت شعب را برعهده داشتند. ثبت احوال نیز به صورت آنلاین هویت افراد را احراز میکرد. آموزش و پرورش، استانداری و فرمانداری تهران و شمیرانات  نیز در برگزاری این انتخابات حضور داشتند.

یگانه در ادامه با بیان اینکه ۱۶۳۱ شعبه اصلی و ۳۵۰ حوزه انتخاباتی  برای این انتخابات در نظر گرفته شده بود، گفت:  در مورد ۱۴۵۸  شعبه آمادگی داریم که اطلاعات را در اختیار شورای شهر بگذاریم.وظیفه شورای شهر نیز  ارائه اولیه نتایج به شورا و هیات مرکزی نظارت است.

وی در ادامه افزود :صورتجلسه را هیات اجرایی منطقه باید تایید کنند و به دست هیات اجرایی مرکزی برسد و شورا منتشر کند.

 جوادی یگانه با اشاره به اینکه از تاریخ ۶ مرداد تا تاریخ ۹ مرداد امکان ثبت شکایت وجود دارد در ادامه تصریح کرد: با توجه به آن که تعداد آرا در برخی محلات کم است اگر آرا مشترک باشد فردی که مدرک تحصیلی بالاتری دارند انتخاب می شود در غیر این صورت در صورت تساوی آرا و تساوی مدرک تحصیلی قرعه کشی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه داوطلبین متعهد شده بودند خود اظهاری ارائه دهند، گفت: کپی مدارک را دریافت کردیم و آنها باید اصل مدرک را  در صورت انتخاب ارائه دهند و اگر خلاف آن ثابت شود مستافی اعلام  می شوند.

رییس ستاد شورایاری ها با بیان اینکه از ساعت یک دقیقه بامداد امشب می توانیم منتخبین را اعلام کنیم گفت: اولین بار است که انتخابات به صورت مکانیزه برگزار می شود . دقیقا می‌دانستیم در کدام شعب و حوزه ها، رای گیری با تأخیر روبرو بوده است . 

جوادی یگانه در ادامه آماری از میزان مشارکت محلات ارائه کرد و گفت: میزان مشارکت بر اساس نسبت به جمعیت در منطقه ۱۹، 14درصد، منطقه دوازده، ۱2 درصد، منطقه  18،  ۸ درصد بوده است.

وی در ادامه به محلاتی که بالاترین میزان مشارکت را داشتند نیز اشاره کرد و گفت: محله جلیلی، صاحب الزمان، قنات کوثر،  وردآورد و استاد معین به ترتیب بالاترین میزان مشارکت محلات را به خود اختصاص دادند.

 جوادی یگانه تصریح کرد:  میزان مشارکت با تعلق محل‌های ارتباط مستقیم دارد در دو ساعت پایانی آمار رای گیری پایین آمد که می توانیم آن را تحلیل کنیم و به درک بهتری از رفتار مردم برسیم

رئیس ستاد انتخابات شورایاری ها به کمترین میزان مشارکت در محلات نیز اشاره کرد و گفت: کمترین میزان مشارکت معمولا در مناطقی ثبت شد که سرای محله ای نداشتند یا مردم از محل ناراضی بودند برای مثال در منطقه ۵ شهرزیبا و مرادآباد مشارکت پایین بود؛  محله عباس آباد منطقه ۲۰ و محله قبا در منطقه ۳ همچنین گذرخان گوران در منطقه ۱۴ با مشارکت پایینی داشتند.