۰ نفر

ساکنان منطقه ٣تهران علاقه‌ای به شرکت در انتخابات شورایاری نداشتند

۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۵۴
کد خبر: 369190
ساکنان منطقه ٣تهران علاقه‌ای به شرکت در انتخابات شورایاری نداشتند

یک عضو شورای شهر تهران گفت: محله‌های گلشن، نعمت‌آباد، شکوفه، تهرانپارس غربی و عبدل‌آباد بیشترین میزان مشارکت در انتخابات شورایاری را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، آرش میلانی در نشست خبری ستاد انتخابات پنجمین دوره انجمن‌های شورایاری محلات شهر تهران که با حضور جوادی یگانه معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران و زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه انتظار این بود که میزان حضور شهروندان پای صندوق‌های رأی کمتر از وضعیت موجود باشد اظهار کرد: خوشبختانه نرخ رأی‌گیری‌ها مناسب بوده و تا این لحظه ۳۸۰ هزار نفر در انتخابات شورایاری‌ها شرکت کردند که ۶۱ درصد آنها را آقایان و ۳۹ درصد رأی‌دهندگان را خانم‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به آمار توزیع جغرافیایی بالاترین رأی‌دهندگان در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران عنوان کرد: منطقه ۴ با ۳۸ هزار نفر، منطقه ۵ با ۳۰ هزار نفر و منطقه ۱۵ با ۲۹ هزار نفر بیشترین میزان رأی‌دهندگان را به لحاظ توزیع جغرافیایی به خود اختصاص داده‌اند. همچنین به لحاظ میزان مشارکت منطقه‌ای منطقه ۱۹، ۱۲ و ۱۸ بیشترین میزان رأی‌دهندگان را به خود اختصاص داده‌اند.

نایب‌رئیس ستاد هماهنگی انجمن شورایاری محلات شهر تهران با اشاره به بیشترین مشارکت محلات در شهر تهران تصریح کرد: محله‌های گلشن، نعمت‌آباد، شکوفه، تهرانپارس غربی و عبدل‌آباد بیشترین میزان مشارکت محلات را به خود اختصاص داده‌اند.

میلانی ادامه داد: اگر روند به همین ترتیب ادامه پیدا کند میزان مشارکت خوبی از شهروندان خواهیم دید.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادغام فعالیت هیأت نظارت بر انتخابات و هیأت اجرایی عنوان کرد: این دو با یکدیگر ادغام نشده‌اند و هر کدام از هیأت‌ها وظایف خود را اجرایی می‌کنند. قرار بود ستاد هیأت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها در شورای شهر تشکیل و به صورت مانیتورینگ توسط اعضای شورا برگزار شود که به دلیل مشکلات فنی این امکان فراهم نشد. اما هم‌اکنون هر کدام از ستادها فعالیت‌های مربوط به خود را انجام می‌دهند.

عضو شورای شهر تهران ضمن تقدیر از شهردار پایتخت به دلیل همکاری ستودنی در برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها عنوان کرد: پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با همکاری و پتانسیل معاونت خدمات شهری و معاونت اجتماعی به خوبی در حال اجرا شدن است. البته قبل از برگزاری انتخابات هیأت اجرایی مناطق به احراز صلاحیت و تأیید مدارک پرداختند و همزمان با فعالیت هیأت اجریی، هیأت نظارت نیز بر این روند نظارت کردند و اگر ستاد خبری به صورت یکسان تشکیل شده به این دلیل است که کار برای خبرنگاران راحت‌تر باشد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تخلفات صورت گرفته در روند برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تصریح کرد: انتخابات به صورت گسترده در سطح شهر تهران در حال برگزاری و به صورت همزمان هیأت نظارت، رصد ستاد شورایاری‌ها را بر عهده دارد و عوامل نظارتی نیز به ثبت تخلفات می‌پردازند. تلاش شده تا هیأت نظارت تخلفات را به صورت حقوقی ثبت کنند و اگر در حین رأی‌گیری تخلف آشکار باشد عوامل نظارتی جلوگیری خواهند کرد. اگرچه در برخی از مناطق نیز تخلفاتی گزارش شده اما طبق روال جلوگیری‌های لازم هم انجام شده است.

ساکنان منطقه ۳ کمترین حضور را در انتخابات داشتند

محمدرضا جوادی یگانه نیز در این نشست با بیان اینکه احتمال یک مرحله تمدید دیگر تا ساعت ۲۰ ادامه دارد، گفت: ساعت ۲۲ در نشست خبری آخرین اقدامات تشریح خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مکان هیات نظارت و ستاد اجرایی یکی شده است، گفت: شورایاری ابزار و دستیار شورای شهر است و مسئول و متولی شورایاری شورای شهر است و ما در این زمینه به آنها کمک خواهیم کرد.

معاون شهردار تهران در مورد محلاتی که کمتر مورد استقبال واقع شده است، گفت: بر اساس تجربه و همچنین اطلاعات ثبت نام کنندگان می‌گوییم که کمترین میزان مشارکت بر اساس جمعیت منطقه، مربوط به منطقه ۳ است.

وی با بیان اینکه میزان تعلق محلی و رابطه شهروندان با مدیریت شهری یکی از عوامل تعیین کننده در شرکت در انتخابات شورایاری است، گفت: بعد از اتمام انتخابات حتماً مشکلات و نکاتی که در برخی محلات که مشارکت کمی داشتند احصا خواهد شد.

جوادی یگانه همچنین در مورد فعال نبودن برخی کدهای کاندیدا با بیان اینکه تا کنون چنین مشکلی گزارش نشده است، گفت: اگر کاندیدایی در این زمینه شکایتی داشته باشند حتماً به این موضوع رسیدگی خواهد شد.

خطای انسانی در انتخابات کم تر احساس می شد

زهرا نژادبهرام نیز در نشست خبری ستاد انتخابات پنجمین دوره انجمن‌های شورایاری محلات شهر تهران با بیان اینکه در ظهر امروز به صورت ناشناس از چند شعبه بازدید داشته‌ام و استقبال مردم را بسیار خوب دیده‌ام، گفت: حدود سی دقیقه برای رأی دادن در صف ایستادم اما در مدت زمان بسیار کمی فرآیند رأی گیری انجام شد. جذابیت این انتخابات، الکترونیکی بودن آن بود که مدت زمان رأی دادن افراد بسیار کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در این انتخابات خطای انسانی کم تر احساس می‌شود. خوشبختانه باتوجه به تمهیدات دیده شده، مشکلات فنی در فرآیند برگزاری بسیارناچیز بوده است.

این عضو شورای شهر تهران مجدد از استقبال مردمی ابراز خوشحالی کرد و گفت: بسیار خوشحالم که مردم در مسائل مرتبط با شهر و مدیریت شهری خود حساس هستند. شورایاری فرصت بسیار خوبی است تا جوانان و زنان در آن شرکت کنند.