۰ نفر

توضیحات رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران درباره حریق میدان حسن آباد/سازمان میراث فرهنگی به ایمنی آثار تاریخی توجه کند

۲۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۰
کد خبر: 367543
توضیحات رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران درباره حریق میدان حسن آباد/سازمان میراث فرهنگی به ایمنی آثار تاریخی توجه کند

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران توضیحاتی درباره حریق شب پنج‌شنبه میدان حسن‌آباد ارائه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در واکنش به حادثه حریق میدان حسن‌آباد گفت: این حادثه ساعت 21:18 شب پنج‌شنبه رخ داد که بلافاصله پس از تماس شهروندان با سامانه 125، آتش نشانان ایستگاه 46، 118، 1، 4، 52، 40 و 18 آتش نشانی به همراه چندین دستگاه بالابر، نردبان هیدرولیکی، تانکرهای آب و خودرو حامل دستگاه تنفسی با هماهنگی ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی تهران به سمت ضلع غربی میدان حسن آباد حرکت کردند.

او ادامه داد: در این حادثه یک انبار حدودا 1500 مترمربعی مملو از ابزار و یراق آلات در ضلع غربی میدان حسن آباد دچار آتش سوزی گسترده شده و شعله های سرکش آتش به سرعت از قسمت سقف شیروانی انبار به بخش هایی از بافت تاریخی ضلع شمال غربی میدان حسن آباد سرایت کرده بود.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با بیان اینکه آتش نشانان به محض رسیدن به محل حادثه، ایمن سازی های لازم را انجام دادند،اظهار کرد: پس از مجهز شدن به دستگاه های تنفسی و تجهیزات مخصوص، با استفاده از لوله های آب دهی عملیات مهار شعله های سرکش آتش را آغاز کردند.آتش سوزی با تلاش آتش نشانان مهار و کاملا خاموش شد و خوشبختانه با تلاش نیروهای آتش نشانی به هیچ یک از شهروندان آسیبی نرسید و تنها خسارات مالی به جای ماند.

او اضافه کرد: در هنگام عملیات آتش نشانان عوامل شهرداری منطقه 11 و 12 برای کمک به نیروهای آتش نشانی در محل حادثه حضور داشتند. هچنین جزییات و علل حریق توسط کارشناسان سازمان در دست بررسی است که گزارش آن به محض دریافت از سازمان ارایه خواهد شد .

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت ایمن‌سازی ساختمان‌ها به ویژه آثار تاریخی شهر، گفت: آثار تاریخی به جا مانده از گذشته در پایتخت، هویت شهر محسوب می‌شوند و شهروندان با آن‌ها احساس تعلق خاطر به تهران پیدا می‌کنند،ضمن اینکه باید همه ساختمان‌های تهران ایمنی کامل داشته باشند اما ایمن‌سازی و حفاظت از آثار تاریخی در مقابل حریق و هر نوع آسیب و‌خطر بسیار حائز اهمیت بوده و ضروری است.

 نوری تاکید کرد: اگر آثار تاریخی به هر نحوی تخریب شوند دیگر نمی‌توان آن‌ها را به همان شکل سابق احیا کرد و توقع اشاعه فرهنگ و تاریخ ایرانی‌مان را از  آن‌ها داشت.در نتیجه ضرورت دارد که تمام نهادهای درگیر در ایمن‌سازی آثار فرهنگی و‌ تاریخی به ویژه سازمان میراث‌فرهنگی به حفظ آن‌ها و ایجاد ایمنی در آن‌ها توجه کند و اهتمام ویژه به خرج دهد.

نوری در پایان گفت؛ قطعا یکی از الویت‌های شورای پنجم شهر تهران حفظ هویت شهر یعنی آثار فرهنگی و  تاریخی است و در این راه از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نکرده و با نهادهای درگیر در ارتباط با ایمنی این آثار وارد تعامل و گفت‌و‌گو شده و می‌شود.