۰ نفر

واکنش معاون شهردار به عضو شورای شهر

انتظار درآمد ۹۰۰ میلیاردی پارک خودرو در تهران غیر واقعی است

۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۵۰
کد خبر: 366905
انتظار درآمد ۹۰۰ میلیاردی پارک خودرو در تهران غیر واقعی است

در پی مصاحبه محمد علیخانی عضو شورای اسلامی شهر تهران و اظهارات او در خصوص از دست رفتن ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد پارک حاشیه‌ای، معاونت حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران متن پاسخ ارسال‌ شده برای شورای شهر در جواب تذکر قبلی این عضو شورا را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در این پاسخ اشاره کرده که ادعای وجود حدود یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای قابل مدیریت، با واقعیت فاصله زیادی دارد و تعداد فضاهایی که به واقع می‌توان بابت پارک در آن‌ها از خودروها دریافت وجه کرد، به ۱۵ درصد این تعداد هم نمی‌رسد.

معاونت ترافیک شهرداری تهران در پاسخ خود به رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورا اشاره کرده که بر اساس ۳ شرطی که در ماده ۲ آئین‌نامه اجرایی تبصره یک ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آمده است، بسیاری از فضاهای ۸۹۱ هزارتایی که آقای علیخانی انتظار دارد شهرداری بابت پارک در آن‌ها از مردم دریافت وجه کند، در نقاط دارای کاربری مسکونی یا معابر خلوت‌تر، بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر از حدود مجاز قانونی است.

معاون شهردار در واکنش به انتقادهای این عضو شورا، این انتظار را مطرح کرده که اعضای شورای شهر پیگیر رفع موانع قانونی این موضوع باشند تا امکان اجرای مصوبه شورا و تحقق درآمدهای شهرداری در این زمینه فراهم شود.

در این متن، تاکید شده که هم‌اکنون طبق قانون شهرداری صرفاً می‌تواند بر اساس نرخ سال ۱۳۹۳ اقدام به اخذ هزینه پارک حاشیه‌ای کند و هنوز تأیید وزیر کشور و استاندار تهران بابت نرخ‌هایی که شورای اسلامی شهر تهران به‌تازگی مصوب کرده، اخذ نشده است.

عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر روز یکشنبه ۲۳ تیرماه اعلام کرده بود که اگر مصوبه شورای شهر درباره ساماندهی پارک حاشیه‌ای در سال گذشته اجرا می‌شد؛ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد از این طرح برای شهرداری حاصل می‌شد.

محمدعلیخانی، درباره اجرای پایلوت طرح پارک حاشیه‌ای گفته بود: مصوبه شورای شهر درباره ساماندهی پارک حاشیه‌ای کاملاً شفاف و مشخص است که در این مصوبه که مربوط به سال ۹۷ بود، بر اجرای هوشمند طرح پارک حاشیه‌ای تاکید شده که از سوی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران اجرا نشده است. در سال ۹۸ نیز نسبت به اجرای آن تاکید کرده‌ایم و ردیف بودجه‌ای نیز برای آن دیده شده است.

وی اظهار کرده بود: در مصوبه اصلاً به اجرای پایلوت پارک حاشیه‌ای اشاره‌ای نشده است و معاونت حمل و نقل و ترافیک، خودشان اجرای پایلوت را باب کرده‌اند، آنچه به عنوان اجرای پایلوت پارک حاشیه‌ای در منطقه ۲ اعلام می‌شود، از سال قبل آغاز آن اعلام شده بود، اما در سال جاری، اتفاق جدیدی بر مبنای مصوبه شورا رخ نداده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران تاکید کرده بود: اگر مصوبه در سال ۹۷ اجرا می‌شد؛ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد از این طرح برای شهرداری حاصل می‌شد. پس از آن چون احساس شد، معاونت حمل ونقل و ترافیک توان یا انگیزه‌ای برای اجرای این مصوبه ندارد، برای ساماندهی پارک حاشیه‌ای در سال ۹۸ از ظرفیت یک میلیون فضای پارک، ساماندهی حداقل ۲۰۰ هزار فضا را در برنامه و بودجه پیش‌بینی کردیم.