۰ نفر

تلاش برای خودکفایی در واگن سازی/ تحقق 500میلیون یورو برای تامین واگن‌های پایتخت

۹ تیر ۱۳۹۸، ۹:۵۸
کد خبر: 363327
تلاش برای خودکفایی در واگن سازی/ تحقق 500میلیون یورو برای تامین واگن‌های پایتخت

رئیس شورای شهر تهران گفت: تفاهم نامه شهرداری و معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص تولید یک رام قطار در راستای خودکفایی در ساخت واگن است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، محسن هاشمی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه در حالی که جلسه را ترک می کرد به جمع خبرنگاران آمد و با بیان اینکه برای دیدن مهدی (مهدی هاشمی) جلسه را ترک کردم، گفت: در جلسه امروز موضوع تفریغ بودجه سال 96 مورد بررسی قرار گرفت. پیشنهاداتی در خصوص وظایف شهرداری برای این گزارش آمده بود و بند بند آن در حال بررسی است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص تفاهم نامه امروز شهرداری تهران و معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص یک رام قطار و طعنه برخی خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا میزان تولید قطارهای تفاهم نامه زیاد نیست، گفت: تا آنجا که اطلاع دارم تولید این یک رام قطار در راستای خودکفایی در حوزه ساخت و ساز و مترو است زیرا 55 درصد واگن های ساخته شده برای متروی تهران ساخت داخل است و معمولاً کشورهای تولیدکننده 50 تا 51 درصد علم ساخت واگن را در کشور خودشان نگه می دارند.

وی ادامه داد: تلاش می شود با نمونه سازی تجهیزاتی که همچنان نمی توانیم در داخل تولید کنیم مانند ترمز، تجهیزات قدرت حرکت و غیره در این حوزه به خودکفایی برسیم.

وی توضیح داد: باید مشخص شود آیا ساخت این تجهیزات گران تر از واردات آن تمام می شود و به صرفه و صلاح است یا خیر.

او در خصوص 630 واگنی که قرار بود با کمک دولت به متروی تهران داده شود، گفت: دولت 2میلیارد یورو به قطارشهری های کلان شهرها اختصاص داده بود که یک میلیارد آن سهم تهران بود. در حال حاضر 500 میلیون یورو فاینانس امکان تحققش فراهم شده که می تواند بخشی از 630 واگن را پوشش دهد.

هاشمی در ادامه در خصوص سخنانی که در مورد تفریغ 96 توسط اعضا مطرح شد نیز توضیح داد: دو نگرانی در خصوص تفریغ بودجه وجود داشت. یکی اینکه آیا می توان تفریغ بودجه را بدون تلفیق بررسی کرد و دیگری اینکه بخشی از این موضوعات مربوط به 5 ماهه اول است و برخی از آن مربوط به 7 ماهه دوم که گروه جدید مدیریت شهری فعالیت خود را آغاز کرده بودند که اعضا درخواست داشتند در این خصوص شفاف سازی شود.

او در خصوص تمدید مهلت ثبت نام شورایاری ها نیز توضیح داد: تاکنون 5هزار نفر ثبت نام کرده اند که دلیل کاهش ثبت نام این بوده که برخی که با شهرداری رابطه استخدامی و معاملاتی داشتند، از ثبت نام منع شده اند. در خصوص تمدید باید در صحن شورا بررسی های لازم انجام شود.